Новият магазин

Новият магазин

Подходът на корейската компания за потребителска електроника "Самсунг" при откриването на първия й магазин в САЩ беше, меко казано, нетрадиционен: в него всъщност не се продаваше нищо.
След като нае за безбожна сума над 900 кв.м търговска площ в центъра на Манхатън, компанията реши, вместо да атакува консуматорите с цени и маркетинг трикове, да ги насърчава да общуват с продуктите й: да си проверят имейлите на "Самсунг" компютри, да гледат любимите си риалити шоута на широкоекранни телевизори със същата марка или да навъртят някой и друг междуградски разговор по мобилните телефони на разположение на клиентите.
Първоначалните опасения, че концепцията, наречена магазин на преживяването (experience store), може да превърне не-магазина в луксозна дестинация за нюйоркчани, които искат просто да убият час-два, не се сбъднаха и идеята се възприема и от други търговци, отбелязва вестник "Ню Йорк таймс".
Замисълът на този нов тип търговски обекти е да сложат стока в ръцете ви и да ви научат как най-добре да я използвате. Подтекстът е, че след това консуматорът ще е в настроение за по-големи харчове.
Това всъщност е модерна версия на големите магазини, съществували в САЩ през XIX в., коментира изданието. За техните собственици търговията беше шоу и затова те превръщаха цели етажи от магазините в тематични паркове и образователни семинари. Тази година темата може да е Индия с хващащи окото аранжировки на екзотични мебели и дрехи. Следващият сезон се прехвърляме в Китай, а след това може би Франция.
Популярността на тези магазини започва да спада след 1960 г., когато вериги като "Кеймарт", "Таргет" и "Уол-Март" дават силен тласък на дискаунт търговията. Оттогава масовият консуматор развива мания по ниските цени и не се интересува толкова от обстановката, нито от качеството на обслужването.
Търговците започнаха да трупат стегнато опаковани продукти на безлични алуминиеви щандове и вманиачени да подбият цените на конкуренцията, оставиха потребителите сами да се грижат за себе си. Формулата се оказва доста успешна и вериги като "Бест бай", "Хоум дипо" и "Таргет" достигат пазарно присъствие за каквото техните предци не са и смели да мечтаят.
Но тяхното господство убива романтиката и магията на пазаруването. Тези магазини просто продават стоки, за които не им пука, коментира "Ню Йорк таймс".
Новият модел е на магазин, където консуматорите могат да изплуват от морето от етикети и щандове. С влизането в главата ти започва обратно броене към щастливия миг на спасението от задължението да пазаруваш, но ако търговецът успее да те разсее и да те накара да преоткриеш вълнението на шопинг преживяването, признай си, че ще се изкусиш да си купиш нещо.
На това разчитат и магазините на "Самсунг". В тях няма рафтове, етикети или касови апарати. Вместо тях те предлагат малки уютни кътове - дневна, кухня, където джаджите на компанията могат да се видят в действие.