Роланд Емерих - немският Спилбърг

Роланд Емерих - немският Спилбърг

Предпремиера
"10 000 г. пр.н.е."
10.000 B.C.
Режисьор: Роланд Емерих
В ролите: Стивън Страйт, Камила Беле, Клиф Къртис, Омар Шариф, Тим Барлоу и др.
Производство: САЩ, Нова Зеландия, 2008 г.
Жанр: приключенски, драма
Времетраене: 109 минути
Разпространява: "Александра филмс"
Имало едно време, ама то било толкова далечно, че мамутите все още разлюлявали земята под себе си, а боговете и пророците бродели редом с човеците... Тъкмо тези доисторически времена обитавал храбрият ловец ДЛех (Страйт). Поминувал сравнително спокойно той до деня, в който долетели сякаш от нищото воини, отвлекли любимата му Еволет (Беле). Но ДЛех не унивал дълго, а смогнал да сбере група ловци, които се втурнали по следите на похитителите. Мъжете прекосили целия познат на тогавашните люде свят, населен със саблезъби тигри и други свирепи допотопни хищници, и накрая се озовали в страната на Изгубената цивилизация. Там огромни пирамиди съжителствали с безмерно невежество, родило всесилни божества, които властвали брутално над превърнатите в роби хора...
Такива странни и същевременно увлекателни истории разказва филмът "10 000 г. пр.н.е." на Роланд Емерих. Кой беше той ли? Тутакси ще узнаете...
-------------------
През 1984 г. тогавашният международен кинофестивал в тогавашния Западен Берлин се открива с филма "Принципът на Ноевия ковчег". Куриозното в случая е, че тази продукция бива дело на един абсолютно неизвестен дебютант, който на всичкото отгоре е и все още студент. Охарактеризирана като "немския "Междузвездни войни", творбата има огромен успех и бива продадена в над двадесет страни. Покрай нея се заговаря и за режисьора й, който се оказва някой си Роланд Емерих.
Видял бял свят на 10 ноември 1955 г. в Щутгарт, Емерих започва своята артистична кариера в родината си. Като юноша той се увлича от рисуването и скулптурата, а докато следва кинорежисура в прочутата Мюнхенска филмовата школа (1977 - 1981), изучава и художествен дизайн. Усетът му към образността го отвежда на снимачната площадка, където първоначално се пробва като сценограф в няколко филма, а сетне и като постановчик (за първа негова режисьорска изработка, осъществена през 1979 г. съвместно с Освалд фон Рихтхофен, се посочва 47-минутният чернобял Franzmann, известен и като "Жабата").
Но преди всичко Роланд Емерих е продуцент. Още докато учи (вече в Западен Берлин), той основава (в началото на 80-те) своя компания, кръщавайки я Centropolis Film Productions. Тъкмо тя поема по-голямата част от разходите за "Принципът на Ноевия ковчег", който остава в историята на киното като най-скъпия студентски филм в Германия (с бюджет от около 1.2 млн. марки). Под логото на Centropolis излизат още осем филма, като само два от тях не са режисирани от Емерих - "Големият кръстоносен поход" (1994) и "Тринадесетият етаж" (1999), но затова пък той е техен продуцент.
Всички останали са негово постановъчно дело. "Кръстникът" на фантастичния хорър "Джоуи" (1985) е момченце, скърбящо за смъртта на баща си, който (макар и в отвъдното) намира начин да общува със своя син посредством играчките му (не случайно заглавието на английски е Making Contact). Филмът разкрива не само познанията на младия Емерих за специалните ефекти, но и способността му да ги използва творчески. Следва комедията на ужаса "Чудовището Холивуд" (1987), в която филмов екип наема за снимки стара къща, обитавана от дух, който създава многобройни проблеми на продукцията...
"Луна 44" е футуристичен приключенски екшън, чието действие се вихри през 2018 г., когато конкуриращи се минни корпорации подхващат битка за правата върху последните минерални ресурси, останали в недрата на единствения естествен земен спътник... За суперпродукцията са построени в реален размер 30 интериора, а специалните ефекти биват сътворявани в продължение на 100 дни! Любопитното за "Луна 44" е, че в тази творба на Емерих за първи път се появява (и то в главна роля) истинска филмова звезда - англичанинът Малкълм Макдауъл!
През 90-те Роланд Емерих и Centropolis изстрелват на пазара фантастична трилогия, включваща екшъна "Универсален войник" с "биткаджиите" Жан-Клод ван Дам и Долф Лундгрен, приключенския епос "Старгейт" с Кърт Ръсел и своеобразния римейк на японската "Годзила" с Матю Бродерик и Жан Рено. Трилогия, донесла приходи от 612 млн. долара!
Холивуд не смогва да удържи на тази немска офанзива и примамва Емерих, ала не с лековерни приказки, а с тежки договори. Дали от своя страна тежък плод. Първият от тях е "Денят на независимостта" (1996), който с припечеленото по цялата планета (817 млн.) заема и днес почетното 17-о място сред най-касовите заглавия за всички времена! Филмът донася още "Оскар" за визуални ефекти и номинация за най-добър звук. Касови феномени са и приключенският екшън с Мел Гибсън "Патриотът" (2000), и фантастичният "След утрешния ден" (2004). В крайна сметка "американската трилогия" сбира общо 1 милиард и 575 млн. долара!
Но не всичко за германеца в Холивуд върви по мед и масло. Емерих дълго обмисля предложението да режисира първия "Спайдърмен" през 2002, същата година отхвърля предложението да снима "Не умирай днес" - поредния филм за Джеймс Бонд с Пиърс Броснан. Но пък преживява тежко отказа на "Дриймуъркс" да му повери продукцията Transformers (2007).
Иначе прескача до родината - през 2005 г. бе председател на журито на "Берлинале". А в момента подкрепя изявите на г-жа Хилари Клинтън по време на нейната кампания, чиято крайна цел е Белият дом. Без обаче да си изоставя работата. Тъкмо обратното. Емерих е подгонил (и като продуцент, и като режисьор) две повече от сложни в постановъчно отношение продукции - "2012" (по сценария на австриеца Харалд Клозер - известен преди всичко като композитор, но и като автор на литературната основа за "10 000 г. пр.н.е.") и "Фантастично пътуване" - римейк по едноименния култов фантастичен филм на Ричард Флайшър от 1966 г., в чието създаване взема макар и скромно участие писателят Айзък Азимов.