Гражданинът на света Роджър Доналдсън

Lionsgate
предпремиера
"Банковият обир"
(The Bank Job)
Режисьор: Роджър Доналдсън
В ролите: Джейсън Стейтъм, Сафрън Бъроус, Стивън Кембъл Мур, Даниел Мейс, Джеймс Фокнер и др.
Производство: Великобритания, 2088 г.
Жанр: криминален трилър
Времетраене: 110 минути
Разпространява: "Александра филмс"
Септември 1971. Находчиви гангстери прокопават тунел под лондонската "Бейкър стрийт" (легендарната улица на Шерлок Холмс) и попадат в подземията на разположена наблизо банка, откъдето отмъкват оставени на съхранение сейфове, пълни с банкноти и бижута. Макар и обирът да е за няколко милиона паунда, печатът му отделя скромно внимание. Нещо повече - броени дни след него темата загадъчно изчезва от страниците на вестниците. Твърди се, че устата на журналистите са затворени по заповед на правителството. Има и друго - откраднатото не е открито, няма арестувани, нито дори заподозрени...
Тъкмо тази загадка се опитва да разнищи след повече от 35 години филмът "Банковият обир". Като създателите му намесват в историята не само висшия британски политически "ешелон", но и кралското семейство. Историята се следи със затаен дъх, защото разказва за прикрити сексскандали, корупционни далавери и дори убийства. Но като че ли най-вече предизвиква интерес с това, че от всички, забъркани в "тютюмахата", крадците се оказват най-светлите личности...
-------------------
Роджър Доналдсън с основание може да бъде наречен гражданин на света - раждан е в Австралия (на 15 ноември 1945); живее в Нова Зеландия (от 1965), чиито цветове синът му Крис защитава на две олимпиади (Атланта 96 и Сидни 00), участвайки в лекоатлетическия спринт на 100 метра; притежава британски паспорт; прави филми навсякъде по света (ала най-вече в Холивуд)...
Дебютира със "Спящи кучета" (1977) - един от малкото на брой филми, заснети по онова време на острова на маорите, превърнал се в първата игрална новозеландска лента, показана в кината на Северна Америка (със Сам Нийл в главната роля). От страната, чиято емблема е птицата киви, излитат още "Луд човек" (1980) и "Смачканият замък" (1981). През 1984 пък излиза суперпродукцията "Баунти" - екранизация по популярния приключенски роман на Ричард Хъф, разказващ за бунта на моряците от едноименния кораб, в която греят звездите Лорънс Оливие, Мел Гибсън, Антъни Хопкинс, Лиам Нийсън, Едуард Фокс, Даниел Дей-Луис...
Адаптация по литературно произведение е и "Мари" (по книгата на Питър Маас) със Сиси Спейсек и Морган Фрийман. Две други холивудски величия (Кевин Костнър и Джийн Хекман) украсяват мистериозния "Без изход" (1987), разказващ историята на офицер от флота (Том Фарел), който е убеден, че шефът му е замесен в шпионаж. Военен (но бивш) е и героят на Том Круз в "Коктейл". Започвайки работа като барман в Ямайка, той налита на Елизабет Шу и голямата любов пламва...
През 90-те Роджър Доналдсън режисира комедията Cadillac Man с Робин Уилямс и Тим Робинс, драматичния трилър "Бели пясъци" с Мери Елизабет Мастрантонио, Мики Рурк и Самюъл Джаксън, криминалната романтична драма "Бягството" с Ким Бейсингър, Алек Болдуин и Джеймс Уудс, фантастичния "Видове" с Наташа Хенстридж, Бен Кингсли и Форест Уитакър, катастрофичния "Върхът на Данте" с Линда Хамилтън и Пиърс Броснан.
От пръв поглед става ясно, че постановчикът Доналдсън предпочита сюжетното и жанровото разнообразие, "железния" сценарий (съграждан обикновено върху здрава литературна основа) и актьорски тим, състоящ се от колкото се може повече знаменитости, които същевременно са и първокласни актьори.
Тази линия Роджър Доналдсън продължава и през новото хилядолетие. Неговият апочва...той Ямайка, той ___________________________________________________________________________________"Тринадесет дни" проследява събитията около т.нар. кубинска криза - близо двуседмичния октомврийски период на 1962, през който светът бе пред прага на ядрена война. Кевин Костнър изпълнява ролята на Кени ОДонъл, което простичко означава тази на тогавашния американски президент Джон Фицджералд Кенеди.
Ал Пачино и Колин Фарел "оцветяват" "Фермата" (тренировъчната база на ЦРУ), а в "Най-бързият индианец на света" брилянтният Антъни Хопкинс превъплъщава образа на инатливия новозеландец Бърт Мънро, развил най-високата скорост с мотоциклет в цялата история на човешката цивилизация.
Тази разнолика визитна картичка става причината продуцентът Чарлс Роувън да се обърне към Доналдсън за втори път, предлагайки му сценария за "Банковият обир" (за пръв път тандемът се среща в Cadillac Man). "Роджър е перфектният режисьор за този филм - признава Роувън. В кариерата си той е правил толкова различни филми. Правил е трилъри, правил е личностни филми, екшъни, а и от онези истински и затоплящи сърцето истории като "Най-бързият индианец на света". "Банковият обир" е тъкмо онзи вид филм, който ти позволява да съчетаваш всички тези техники. Много е напрегнато, има невероятно количество истина, а персонажите са интересни най-вече с това, че у всеки от тях има частица от самите нас." Ще напомня, че Чарлс Роувън бди над тежкобюджетните продукции "Последен анализ" с Ким Бейсингър и Ричард Гиър, "Дванадесет маймуни" на Тери Гилиам, римейка на "Ролърбол" от 2002 и "Батман в началото"...
Роджър Доналдсън бива заинтригуван от сценария на англичаните Дик Клемънт и Иън Ла Френе, ала най-вече от факта, че "това е една истинска история и има доста интересни неща около този банков обир". Втората причина да заснеме "Банковият обир" е носталгична: "Баща ми е роден в Англия - казва Доналдсън - аз имам британски паспорт, синът ми живее в Лондон, така че наистина исках да направя филм в Англия, където е страхотно да снимаш." Третият подтик са актьорите, които "тук са наистина талантливи и изборът им е винаги страхотно удоволствие, защото най-важното в един филм за мен е кой участва в него". Не на последно място Острова предлага на всеки кинорежисьор фантастични технически възможности. "Убеден съм, че това може би е един от най-добрите екипи, с които някога съм работил през живота си" - споделя Роджър Доналдсън по повод на "Банковият обир", който само за десет дни след премиерата на 7 март 2008 събра приходи от над 20 млн. долара.