Конякът атакува със среща на върха

Представата е почти непробиваема: думата коняк оставя след себе си една и съща картина: тумбеста чаша в ръката, смокинг и пура в стая със старинно писалище и дървена библиотека... Конячната индустрия от много време полага неистови усилия да се измъкне от този непоклатим образ, зад който всъщност си има съвсем реални сюжети. И в голяма степен успя: благодарение на доста неправдоподобната компания на американските рап звезди, които към златото и ланците прибавиха бутилка "Хенеси" и запяха Pass the Courvoisier, а също и на новобогаташите от Русия и Китай, както и на амбициозни бармани експериментатори.
Но усилията да се покрие необятният сегмент от хип-хоп феновете до тежкарите - познавачи и потребители на напитката, продължават. Преди известно време френската организация на бранда коняк покани 17 бармани от Ню Йорк, Лондон и Мюнхен в едноименната област в Източна Франция. Целта е кратко формулирана: да се върне полагащото се място на питието в коктейлния репертоар.
В продължение на четири дни гуру бармани, предимно от модерните среди на миксолозите, се разхождали из лозята в района, опитвали продукцията в търсене на вдъхновяващ и модерен коктейл, който да вдигне продажбите на коняка. Единственото им поставено условие било новото питие да има вкуса и цвета на коняка. Резултатът? Summit (среща на върха) - коктейл от джинджифил, лимонада, коняк и обелка от краставица.
Лансирането на алкохолна марка през вкарването й в коктейл е стара хватка. Ромът си има "Мохитото", водката - "Космополитън". Но и зад двата коктейла има инвестирани и време, и целенасочени усилия. Намиращата се в Швеция V&S Vin & Sprit AB изигра сериозна роля в популяризирането на коктейла "Космополитън". Работата станала още в края на 80-те, когато започва рекламна кампания за водката "Абсолют лимон". Питието става хит и по линия на "Сексът и градът", в който коктейлът се появява в обилно количество кадри. Колкото до "Мохитото" - сместа между ром и мента е измислена в Куба още през XVI век. Само че коктейлът става прочут едва четири века по-късно, като за собствениците на "Бакарди" е ясно, че тъкмо този коктейл е довел до скочилите продажби на рома. Да създадеш коктейл, който да влезе в менютата на световните барове, не е лесна работа. Калвадосът например - френската ябълкова ракия, известна и като "гордостта на Нормандия", от години се опитва да пробие през формулата с коктейлите, но до момента тези усилия не могат да се увенчаят с желания успех.Най-известният коктейл с коняк все още е Sidecar, който става популярен през 20-те години на миналия век. Прави се с коняк, куантро и лимонов сок. Е, той обаче не може да се похвали с особена популярност. Съдбата на Summit тепърва ще се види, но един от участниците в срещата, италианецът Уго Фрабети, обобщи ситуацията в "Уолстрийт джърнъл": "С коняка е като с джаза. В началото е трудно, но като го разбереш, повече не можеш без него."