Ивайло Дерменджиев за големите мечтатели от малката авиация

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Ивайло Дерменджиев за големите мечтатели от малката авиация

Ивайло Дерменджиев за големите мечтатели от малката авиация
Ивайло Дерменджиев, главен съдружник в адвокатска кантора "Симеонов и Дерменджиев" и председател на Асоциацията на пилотите и собствениците на самолети в България
Кого обединява Асоциацията на пилотите и собствениците на самолети?
 
Тя е американска, изключително влиятелна, включително и на правителствено ниво, с присъствие в Конгреса и Сената. Има 700 000 членове, и има клонове навсякъде по света, където се развива авиацията с общо назначение. В качеството си на председател на нашия клон се връщам от годишната конференция в Атина, където се решаваха генерални въпроси за малката авиация.
 
Как се лети у нас?
 
В България ситуацията е доста сложна по редица причини. Има много хора, които изкарват лицензи, но впоследствие ги губят, защото по закон си задължен да практикуваш минимум по 25 часа годишно. У нас и системата за отдаване под наем на самолети не е организирана добре и няма как да си поддържаш часовете без собствен самолет. А не всеки може да си го позволи, макар че не бих казал, че е голяма инвестиция. Има ултралеки самолети, които в момента струват между 50 и 60 хиляди евро, колкото една кола. Авиацията с общо назначение, или General Aviation, е до 5, 700 тона, т.е. 7-8-местни самолети, но масовата е до четири места и по-малко. Хората летят през уикенда със семействата си, забавляват се, прелитат на планините. Има и такива като мен, които летят и по работа, и за удоволствие. Появи ли се работа във Варна, качвам се на самолета и съм там за един час. Малката авиация е много подходяща за близките балкански дестинации.
 
Скъпа ли е поддръжката на ултралеките самолети?
 
Не е по-скъпа, отколкото на една кола. Двигателите не са претенциозни, работят с обикновен автобензин. От тази гледна точка няма нищо по-специално. Напоследък е популярно двама-трима души да си купят самолет в съсобственост: все пак това не е занимание, на което можеш да отделяш време непрекъснато. Частните пилоти в България летят най-много 50-100 часа годишно. Аз съм от тези, които най-много летят: събират ми се около 150 часа годишно, но летя често извън страната. И по работа, и за удоволствие. Поради недобре работещата система у нас има около 50 активни частни пилоти, без да включвам професионалистите инструктори и професионалните пилоти на малки самолети. В България има няколко фирми, които имат малки 4-местни самолети, клас общо назначение, и организират локални полети до Балканите, Италия, по-близките дестинации и кацат на малки летища. Можеш да си наемеш самолет и да те вземат от бизнес среща например. Но е необходим специален лиценз за превоз.
 
Къде в България можеш да се научиш да летиш с ултралеки и леки самолети?
 
При професионалистите в Долна Баня - на първото частно летище у нас. Другото място е "Еър спорт" в Лесново, Елин Пелин, където се обучават и професионални пилоти. И третото училище е на "Кайнарджа" край Силистра, което предлага много добро обучение. Там съм изкарал един от класовете си. То е встрани от основните центрове и обучението може да се направи интензивно, докато в София е по-усложнено заради честите забрани и режимите поради трафика. Другото място за обучение е в Пловдив, в Института за външен транспорт, както и "Еър Скорпио" предлагат обучение. А фирмата от Лесново през лятото се изнася в Балчик - там се прави само лятно обучение.
 
 
Цялото интервю четете в новия брой на списание Gentleman, който излиза на 8 юли