Меломан
ECM Touchstones_I - Reissue Program
ECM/Дюкян Меломан, 2008
Джаз
Touchstone e фин абразивен пробен камък, използван в миналото за проверка на чистотата на благородните метали. Думата обаче може да означава и сигурен начин да проверим устойчивостта на неизпробвана до момента концепция или идея. Отскоро меломанския лейбъл ECM ни предлага още едно значение на думата, което означава селекция от CD версии на четиридесет специално подбрани албума от необятния каталог на издателството. Дисковете са поставени в картонени опаковки, повтарящи оригиналния дизайн на албумите. Дотук звучи елитарно - нещо характерно за мюнхенския лейбъл, разбира се. Но добрата новина е, че всъщност тази специална колекция се предлага на цени, близки до тези на даунлоуда в по-добре снабдените онлайн магазини. На пазара вече могат да се открият първите двадесет заглавия, включващи ключови за джаза албуми, издадени между 1971 и 1993 г., като Facing You на Кийт Джарет, American Garage на Pat Metheny Group, едноименният албум на Oregon, Special Edition на Джак Дежонет и още много истински шедьоври на съвременната музика. Числото 40 не е случайно и е посветено на четиридесетата годишнина от основаването на лейбъла. Ако предположим, че времето е пробният камък за ECM, тук притесненията ни напълно отпадат, заглавията са проверени както от времето, така и от почитателите на издаваните музиканти, ако ли пък става въпрос за проверка на приложимостта на маркетинговата идея на лейбъла - несъмнено в епохата на дигиталната дистрибуция на музика подобна концепция е истинско предизвикателство. Така или иначе феновете на мюнхенския лейбъл трябва да са доволни, защото най-малкото това е една отлична възможност за попълване на празнините в собствените им колекции.
Виктор Лилов
e.s.t.: Leucocyte
Act/Дюкян Меломан, 2008
Джаз
Веднага след излизането си Leucocyte стъпва на първо място във всички европейски джаз класации, а световната преса шуми около албума и историята на триото. Когато говорим за последния запис на e.s.t., трябва да знаем, че няма вече да бъдем свидетели на специфичния глас на триото, защото движещата му сила - пианистът Есбьорн Свенсон - загина при трагичен инцидент при гмуркане на 14 юни. Записът е направен спонтанно за два дни в студио в Австралия при пълна импровизация и е бил напълно готов две седмици преди смъртта на Есбьорн и е най-добрият албум на триото, защото го представя по нов начин с все така характерния му почерк, спечелил му толкова фенове по цял свят. Идеята да направят напълно импровизиран запис идва с годините и с натрупания опит от многобройните турнета на групата (те са от 15 години заедно и почти са развили телепатична връзка помежду си). Тя е резултат и от симбиозата на тримата и конкретното настроение и духовна енергия, натрупана по време на австралийското им турне, която те грабват и запечатват на 9 часа лента.
Другите двама членове на триото - Дан Берглунд и Магнус Йострьом, смятат, че Leucocyte е много важен запис - дълбок и със силно послание. Заглавията на пиесите са дело на Магнус - както всички други досега междувпрочем - и дори звучат малко стряскащо - Ad Mortem и Ad Infinitum, като се има предвид случилото се впоследствие. В началото с двете дълги пиеси Premonition - Earth и Premonition - Contorted басистът Дан Берглунд и барабанистът Магнус Йострьом изграждат и наслагват напрежението, докато Есбьорн прави едно соло, което ще остане завинаги в историята. Но онова, което ни кара да притаим дъх, докато слушаме, е груповото взаимодействие, тяхното свирене заедно - те сякаш съществуват като един организъм и всеки един от тях отговаря за различните части от него - Магнус е трясъкът на крайниците, Дан - равномерното, а често и развълнувано сърцебиене, а Есбьорн - той, разбира се, е душата. Албумът е запечатал импровизационния полет на триото, скокът им в една нова територия, в която те се разхождат спокойно и музиката им е пак колкото непосилно дълбока, толкова въздушно лека. Не би могло да има по-силно сбогуване на триото от този импровизационен експеримент, наречен Leucocyte.
Маргарита Борисова