Разумният авантюрист Невена Николова
Според "Уикипедия", свободната онлайн енциклопедия, значението на думата дизайнер е "творец-приложник, който оформя естетиката и/или ергономията на произведение на изкуството с функционална стойност, изработвайки дизайнерски проект". Но това определение като че ли не важи за дизайнерката Невена Николова, някак си е прекалено комерсиално и твърде общо.
Невена е от хората, които трудно влизат в матрица и никак не върви да й поставим етикет "дизайнер". Тя е всичко друго, но не и стереотипна. Въпреки че никога не е мечтала да се занимава с мода, тя е един от щастливите хора, които някак си съумяват да превърнат хобито си в професия. И всичко започва от една щастлива случайност.
Преди да завърши "Скандинавска филология" в Осло, Невена помага на своя приятелка в България да се утвърди в дизайнерските среди. Когато се завръща от Норвегия, е поставена пред дилемата по кой път да поеме и въпреки че говори прекрасно три езика и превежда художествена литература от шведски на български, Невена взима възможно най-неочакваното решение - да се гмурне в модния бизнес.
"Нещо винаги ме тегли в непознатата посока. В известен смисъл тази си черта бих определила като обмислен авантюризъм. Не ми е присъщо лутането и хаотичното движение и когато усетя нещо достатъчно силно и мотивиращо, просто скачам към него."
Самоука в тази сфера, но неизчерпаемо вдъхновена от скандинавската култура и психология, тя решава да се занимава с мода, защото се "усеща много силна и уверена в тази среда".
"Реших да се занимавам с мода, след като вече имах стабилна основа, която да ме кара да се чувствам сигурна, което е много ценно, защото в една сфера като модата, която е изключително леконравна като характер, е хубаво да имаш върху какво да стъпиш, което да ти дава усещане за устойчивост."
Самата тя споделя, че никога не си е представяла като малка, че е феята от приказките, която прави рокли, но случайно или не, днес тя е точно това. Може да разказва часове наред за скандинавския дизайн, за който е отделила специално място в сърцето си. Впечатлена е от виртуозния начин, по който норвежците съумяват да комбинират коренно различни култури като истински персийски, ръчно тъкани килими със старинни норвежки мебели и модерна техника, и то без никакви съмнения в точността на детайла.
Невена се усмихва несъзнателно всеки път когато заговори за северните страни, за суровите условия, в които живеят хората там, и за неизчерпаемата им енергия да търсят красивото и практичното. Скандинавската култура се е свързала толкова дълбоко с дизайнерката, че никоя действителност не би могла да прекрати силната им връзка.
"Свободата да се занимаваш с това, което те изпълва, те кара да се чувстваш добре в кожата си. Да си в мир с вътрешния си свят." Това според дизайнерката е рецептата за постигане на хармония и баланс в живота.
Чувството за хармония пък е качеството, което всеки дизайнер трябва да притежава, наред с постоянството и упоритостта. Невена описва майка си като човек с главна роля в изграждането именно на тези качества. Въпреки че е живяла в сиви времена, домът й винаги е бил топло и уютно място, изградено със собствени усилия и уникален дизайн. Впоследствие отново майка й я подкрепя в първите й стъпки в модата. Научава я как да работи с платовете, какви са техните особености, как се съчетават и какви качества имат.
"Можех да избера да продължа да превеждам художествена литература, защото обичам норвежкия език, той е жива материя, която разказва много за скандинавската психология. Сега творя с други средства в езика на модата, но за мен принципите са едни и същи - правиш нещо красиво с един набор от средства, даваш му своята интерпретация, и то започва да разказва своята история и да отваря сърцата на хората."
Невена определя стила си като "многолик". Роклите й не робуват на време или тенденция и обслужват една-единствена цел - да превърнат жената в истинска принцеса. За дизайнерката не е достатъчно една рокля да е провокативна и да те кара да я купиш, тя трябва да е удобна като втора кожа. Според Невена идеалната рокля е тази, която кореспондира с вътрешния свят на жената и запазва истинското й лице.
"Жените не разпознават себе си в дрехата, която обличат, и масово искат да изглеждат като холивудски актриси, без да осъзнават, че дрехата е външен израз на това, което са те в действителност."
Точно поради тази причина дизайнерката се старае да се вслушва в желанията на клиентките си, а не да подхожда стереотипно към тях. Естествено, много по-лесно е да се прави конфекция и серийни дрехи, които са далеч по-бързооборотни, но Невена отново е избрала по-трудния път. Роклите й са като жив организъм, не са закотвени или капсулирани във времето.
Дават усещане за изключителна стойност, която не се изразява единствено в точния шев, прецизната изработка и безупречния материал, а в тяхната цялостна комбинация. Ако роклите й можеха да говорят, със сигурност щяха да казват "аз съм силна, стабилна и стойностна". А в крайна сметка не е ли това чувството, от което всяка жена има нужда?
"Всичко хубаво в живота е трудно и ако дрехата може да те подкрепи и да те накара да се чувстваш по-уверена, би било страхотно. Дрехата първо трябва да въздейства на носещия и след това на околните. Точно поради тази причина аз никога не си подбирам дрехите случайно, те са външен израз на вътрешния ни свят."
Излиза, че начинът ни на обличане е цяла философия, а външният ни вид говори много ясно за това как гледаме на живота си. Фактът, че носиш скъпи дизайнерски дрехи обаче, невинаги означава, че си стилен. Според Невена е абсолютно възможно да си шик и с обикновени дрехи. Достатъчно е да не прекаляваме с аксесоарите и да се отървем от вроденото ни желание да бъдем зрелищни. Дрехите ни трябва да са хармонично подбрани, защото те са огледало за това как човек усеща света.
Ако можеше да премахне като с вълшебна пръчка нещо във външния вид на българите, това биха били скучната връхна дреха и евтините аксесоари. "Връхната дреха издава характера на човека и може да привлече много силно, защото тя е първата, която се забелязва."
Но ако дрехата на човек подсказва житейската му философия, защо българите се обличат почти изцяло в черно? Според Невена хората в България се обличат клиширано, защото така е най-лесно.
"Нямаме избирателност и не можем да устоим на рекламите, които ни атакуват постоянно. Не търсим собствената си идентичност в дрехите, не сме се наситили на шареното, крещящото и в нередки случаи кичозното, което предлага светът."
На въпроса дали камъните "Сваровски" издават вътрешен комплекс Невена поклаща глава положително. Според нея камъните сами по себе си са добър продукт и могат да бъдат много красиво допълнение към дрехата, но когато започнат да се използват безогледно, без никаква критичност към цялостната визия, това единствено подсказва дълбок вътрешен комплекс. Самата тя се въздържа от използването им, защото те "започнаха да губят своята стойност, понеже ги използват неуместно и масово".
За щастие и нашето, като всяко друго общество е податливо както на лоши, така и на добри влияния, така че остава да се надяваме, че скоро ще ни сполетят големи и стилни промени. Може и да не са внезапни, но дано поне са осезаеми.