Меломан
Buena Vista Social Club: Buena Vista Social Club At Carnegie Hall
World Circuit/"Дюкян меломан", 2008
уърлд/Куба
****
Никой не би могъл да предрече небивалия успех в началото на това музикално начинание - когато неколцина забравени ветерани на кубинската музика прекрачват студиото "Егрем" в Хавана през 1996 г. Това са музиканти, които са събрани инцидентно и повечето от тях дори не са свирили заедно преди това. Първоначалното намерение на Ник Голд е да запише експериментален проект на кубински и африкански музиканти, но малийските артисти не успяват да дойдат поради визови проблеми. И след като другият проект с африканците пропада, Рай Куудър, Хуан де Маркос Гонсалес и Ник Голд са принудени да импровизират.
Когато записите приключват, Рай Куудър е наясно, че са присъствали на неповторимо музикално пътешествие във времето. "Това е най-великият проект, в който съм имал честта да участвам", заявява той след премиерата на Buena Vista Social Club през 1997 г. Той споделя, че именно тогава в Куба е намерил онзи богат музикален контекст с дълбоки корени, който е търсил цял живот. "Това са най-великите живи музиканти на планетата", твърди той.
Изключителността и признанието на първия запис на Buena Vista Social Club е вече факт - 8 милиона продадени копия и награда "Грами". И нестихващ интерес към изданието до днес. Успехът на албума отприщва така наречената кубинска мания - уроци по салса, салса барове на всяка втора улица в Лондон. Във върховия момент на това явление отвсякъде звучали песни от албума - можело да се чуят от кафенета, мохито барове, магазини, те просто станали част от живота на всеки човек в Лондон. Буена Виста се превръща в нарицателно - в една от своите творби Салман Рушди описва обсебващата сила на кубинското явление като "дългите горещи дни на онова Буена Виста лято на 1998 г."
След успеха на записа музикантите започват интензивна концертна дейност, като само три концерта с оригиналния състав от албума са записани в историята - два в Carre Theatre в Амстердам и един грандиозен концерт в Carnegie Hall в Ню Йорк. Те са заснети от Вим Вендерс и са част от знаменития му филм Buena Vista Social Club. Именно този паметен концерт в Ню Йорк излезе на 13 октомври - десет години по-късно - от лейбъла World Circuit. За него се разказват куп истории. Кубинските музиканти успяват много трудно да получат двудневни визи за изявата си в Ню Йорк и нямат време за репетиция. Освен в Амстердам преди това те не са свирили заедно като голям оркестър. Затова и са много притеснени. За отпускане, преди да излязат на сцена, на помощ пристига бутилка с кубински ром. В следващия миг те са на сцената на Carnegie Hall и тържеството на кубинския дух залива залата.
Неописуемо вдъхновение е осенило артистите от проекта - на сцената на "Карнеги хол" те изпълняват знамените версии на любимите песни от първото издание - като Chan Chan, Candela, Dos Gardenias и Veinte Anos, както и обичани парчета като Quizas, quizas, quizas, Mandinga и Siboney.
Много други групи от Куба носят красотата на своята музикална традиция, но никоя не е като "Буена виста сосиал клуб", защото онова, което се случва тогава в малкото студио "Егрем" именно с тези музиканти, е неповторимо. Или, както казва Рай Куудър: "Сякаш духовете бяха пуснати от бутилката."
Ahmad Jamal
It's Magic
Dreyfus/Дюкян Меломан, 2008
джаз
****
Малко преди да навърши 78 години и 3 години след албума After Fajr (2005), Ахмад Джамал се завръща с нова продукция. Първият албум на легендарния пианист излиза през 1951. Оттогава стилът и посоките на неговите музикални търсения се променят многократно, не толкова и не само за да остане в синхрон с актуалното на деня, а по-скоро в търсене на съвършения звук. Неговата музика оказва изключително силно влияние върху Майлс Дейвис, до такава степен, че Майлс изисква от своя пианист Ред Гарлънд да се доближи максимално до стила на Джамал. След една сравнително дълга пауза през 90-те Джамал се завръща на сцената с поредица от концерти и студийни проекти. Сегашният албум It's Magic е поредната демонстрация за върховата форма на пианиста. Още първата композиция Dynamo ни подсказва новата посока в музиката на пианиста. Изградената от пианото мелодична структура е наситена с интензивните бийтове на перкусиониста Маноло Бадрена, подкрепени от ритъм секцията на дългогодишния сайдмен на Джамал - барабаниста Идрис Мохаммед, както и басиста Джемс Кемък. Джамал се връща и към композицията Swahililand, негов концертен фаворит, включена също и в предходния албум After Fajr. Тук композицията е представена в ексцентрична и много елегантна версия. В доста рядко изпълняваната композиция Back to the Island Джамал блести с брилянтна техника в едно динамично и отличаващо се с комплексна ритмика парче. Ключова за албума обаче е интерпретацията на номинираната с "Оскар" за филмова музика композиция на Джули Стейн от филма Romance on the High Seas (1948) наречена It's Magic. Джамал интерпретира тази история на объркани идентичности, превръщайки семплата мелодия в истинска любовна поема. Ахмад Джамал е един от последните живи легенди от "златната" ера на джаза, който продължава да променя представите ни за понятието джаз така, както някога го правеше Майлс Дейвис.