Летисия Морено: Имам чудесен партньор – моята цигулка

Летисия Морено: Имам чудесен партньор – моята цигулка

Летисия Морено: Имам чудесен партньор – моята цигулка
Тази вечер зала "България" за втори път ще приеме на сцената си талантливата испанска цигуларка Летисия Морено. Тя отново ще свири под палката на Лучано ди Мартино, но с друг оркестър – Класик ФМ М-Тел. Концертът е част от сезона "Концертмайсторите", организиран от Кантус Фирмус и М- Тел. Програмата включва произведения от Равел, Сарасате, Мануел де Файя, Исак Албенис и Е. Шабрие.
Летисия Муньос гастролира по целия свят: Англия, Австрия, Санкт Петербург, Полша, Америка, Мексико и е свирила с най-авторитетните оркестри: Виенски симфоници, Камерен оркестър на Санкт Петербург, Симфоничен оркестър на Франкфурт, Симфоничния оркестър на Чешкото радио, Израелски младежки симфоничен оркестър, с всички водещи оркестри на Испания. Има записи с радиооркестрите на Франция, Чикаго, Германия и Испания.
Преди три години бяхте много притеснена от факта, че изтича петгодишният договор на цигулката "Пиетро Гуарнери де Мантуа", 1679 г., с която тогава свирехте. Как се развиха събитията?
Да, цигулката, на която свирех ми беше дадена под наем от "Страдивари" обществото в Чикаго. Договорът изтече и трябваше да я върна. От миналото лято отново съм с красивото "Nicola Gagliano" 1762, което познавам от дълго време, използвах го още в първите си концерти с оркестър на 12-13-годишна възраст, израсна с мен. Запълва нуждите ми и е чудесен партньор. Знаех към какво се връщам – инструмент с брилянтен мощен звук, отговарящ на всичките ми изисквания. Цигулката не е от тези десетина-петнайсет в света с някаква специална история, но затова пък всяка от тях е различна.
Хората с възможности по света имат ли нагласа за помощ, когато става въпрос за инструмент или обучението на музикант? Интересува ли ги таланта?
Много от богатите хора посвещават живота си в подкрепа на културата. Не може да се обобщава. Светът на класическите музиканти е благодарен и горд с тези, които подпомагат и правят музиката възможна. За младите изгряващи артисти, разбира се, най-големият им късмет е да намерят кой да ги подпомогне в изграждането на кариерата им.
Нямате нищо против комерсиализирането на музиката, но казвате – "само ако е с вкус", къде е границата?
Вкусът е нещо много субективно. Всеки има определени модели, някакви представи за изтънченост, изисканост, финес. Може да излезем разбира се и извън тези граници по два начина: ако си гений или ако създадеш шедьовър. В същото време се поема риск за грешната посока. Може да се стигане до крайност, която не носи естетическо чувство, а е проява на лош вкус. В днешно време класическата музика трябва да се представя безкрайно внимателно, по начин, който да привлече публиката, особено младата.
Коя е школата, която ви подготви – от малка концертирате по големите сцени?
Учих със Захар Брон и Максим Венгеров – две икони в руската цигулкова школа. А завърших при чудесния музикант Дейвид Такено в Гилдхол, Лондон, който ме зареди с богата култура. Миналата година приключих с магистратурата си. Постоянно свирех с много оркестри и диригенти от по-старото поколение – перфектната комбинация да развиеш музикален талант..
Обичате ли да свирите съвременна музика? Имате ли произведения, написани за Вас?
Разбира се, че обичам да свиря съвременна музика, като млад артист трябва да имам в репертоара си всички стилове. Итерпретирам я естествено, защото е свързана с нашия ритъм на живот, настроенията ни. Елементите, които въодушевяват съвременното изкуство са по-близки до мен и мога да ги разбирам по-добре. Някои испански композитори са ми посветили свои произведения, каквото е "Капричио за Летисия" от Франсиско Лара.
Как се чувствате в близост до музиканти като Спиваков, Ростропович, Пенедерецки, Пласидо Доминго?
Едно от най-обогатяващите преживявания беше моята артистична връзка с Ростропович. Често свирех пред него и ще помня съветите му цял живот. Беше близък с повечето от композиторите на ХХ век и ми помогна да разбера техния манталитет. Спиваков е от най-великите цигулари, голям почитател съм му. След няколко години обучение, през месец май имам покани да свиря с неговия Национален руски оркестър. Израснах и с музиката на един от най-великите живи композитори – Кшищоф Пенедерецки, много ми е скъпа. С него съм свирила няколко пъти и разбира се, да стоиш на сцената с музикант от ранга му, прави изживяването незабравимо. Напоследък се запознах и с Пласидо Доминго. Напътствията от личност като него е едно от най-хубавите неща, които можеха да ми се случат, ценя го високо.
Съществува ли дилемата сцена-личен живот?
Много е трудно да се съчетаят двете неща. Имам син и често сърцето ми е разкъсано, когато трябва да го оставя, но… такъв е животът.
Как разпускате?
С йога.