Велина Стойкова и Андреан Нешев: Не можем да отлагаме очовечаването на визуалната среда за по-добри времена

За една седмица - от 5 до 12 юни, София ще се превърне в нещо, което никога не е била - град на дизайна. За първото си издание Sofia Design Week, събитие, подготвяно от списание "1", очаква хора като Филип Апелоа - арт директор на Лувъра, Джи Лий - криейтив директор на Google Creative Lab, Марти Гиксе - създателя на графичната идентичност на Camper, Руди Баур - легендата на обществено полезния дизайн и дизайнер на летището Кьолн-Бон, Ерик Кеселс - гуруто на алтернативния маркетинг, Крис Кабел - носителя на наградата за продуктов дизайн Red Dot. Ще има 15 безплатни експозиции и пет уъркшопа с майстори на дизайна. Двама от арт директорите, които стоят зад организацията на събитието, са Велина Стойкова и Андреан Нешев. Велина Стойкова е завършила Werkplaats Typografie - престижната учебна програма за графичен дизайн в Холандия. Андреан Нешев е дизайн в Дюселдорф. Автор е на изследването върху българския комуникационен дизайн Visual CUT Bulgaria.
По какъв принцип избрахте чуждестранните участници в Sofia Design Week?
Андреан Нешев: Искахме да покажем работния процес на дизайнери в различни дисциплини, които са революционизирали професията. Селекцията се отличава категорично с неконвенционалните имена, които за пръв път може би се събират на едно място.
Велина Стойкова: Каним най-актуалните и авангардни дизайнери. Те ще дойдат с нови идеи, които много бих се радвала да започнат да се сбъдват и в България. Много е важно да пречупим консерватизма и да се отворим за креативни решения. Да допуснем дизайнерите да предизвикват себе си и обществото. Често тук се прилагат едни и същи стратегии за комуникация. Красиво полуголо момиче е концепт, който винаги работи тук. Това е конформизъм. Ако дизайнерите и клиентите са по-отворени за нови и неконвенционални решения, това ще има позитивно влияние върху обществото.
Нуждае ли се България от спешна дизайн помощ и каква?
А.Н. От вдъхване на смелост у младите да експериментират със средата и контекста на ситуацията, в която живеят. Училищата по дизайн трябва да се отворят навън и да се реформират.
В.С. България има нужда от хора, на които им пука! Ако нашата визуална среда е мръсна, агресивна и потискаща, това е отражение на самите нас. Българите трябва да започнат да изискват повече. Ако дизайнът на средата, която обитаваме, е направен с отношение към човека и любов, това ще направи всички ни по-щастливи в градското пространство. Трябва ни диалог като начало! Нуждаем се от истинско предизвикателство, каквото се надяваме да бъде Sofia Design Week.
Какво в София ви дразни най-много?
А. Н: Напоследък ходя с поглед в земята, просто не издържам хаоса в градската среда: табелки, стикери, графити... Има ужасяващи графити. Положението е нетърпимо. Плакатите навсякъде са агресивни, отблъскват... За всичко това трябва да има някаква регулация. Време е да се изградят правила за хуманното в града - човекът да е в центъра на нещата: от паркирането до табелите. Нека има конкретни места за лепене на плакати като старите афишарници, които да са част от характера на града. Ще се радвам да видя развита информационна инфраструктура - човек трябва да се чувства ориентиран в собствения си град - да има табелки, които помагат, а не озадачават. Да не говорим, че има официални табелки с ужасно различни шрифтове - сякаш администрацията не знае за предишните си действия. Трябва да има правила. И такива комуникационни системи, които да направят обозрим града. Важно е и когато чужденец дойде тук, да може да се ориентира и да знае, че е попаднал в европейска столица, а не в джунгла. Време е в администрацията да има млади хора, които могат да решат тези проблеми. В Хърватия например младите специалисти веднага са търсени в държавната администрация. За какво иначе е това образование?
Кога човек като вас разбира, че е нужна дизайн революция?
А.Н. Когато се огледа наоколо и се почувства, от една страна, вдъхновен, а от друга, отговорен.
В.С. В България имаме нужда от много революции. Революция в манталитета, в ежедневието, във вкуса... Ако говорим по-общо - обикновено след като една идея или течение започне да се изчерпва, но това е по-скоро процес. За жалост у нас нещата стоят другояче. Загубили сме дори и малкото традиции. Отрекохме се от всичко и започнахме отново, на чисто. Само че дизайнът има нужда от корени. В България най-големият проблем е липсата на контакт със световната дизайн - сцена. Sofia Design Week има шанса да пробие изолацията.
Какво ще бъде влиянието на световната криза върху визуалната среда?
А.Н. Дизайнът е шпагат между икономика и изкуство. Щом кризата е контекстът на новото време, дизайнерът трябва да я възприеме като предизвикателство за създаване на нещо ново.
В.С. След 20 години на визуален шум и агресия не можем да отлагаме нищо за по-добри времена. Кризата освен всичко е време за размисъл и пречистване. Точно сега е моментът да си зададем въпросите около нашата настояща и следваща идентичност.
Повече можете да разберете на sofiadesignweek.com