"Еднакво различни" – премиерата на Арабеск
"Еднакво различни" е обединяващото премиерно заглавие на едноактните пиеси "Пресичане на пространството 2" и "Квартет", които балет Арабеск ще представи днес в театър "София".
Две от най-модерно мислещите в танцовата визуалност дами – Мила Искренова и Боряна Сечанова, ще ни провокират чрез еднаквостта в различието. И с началното философско обобщение: нашата зависимост един от друг ни унифицира като същевременно определя и границите на поведението ни.
По думите на Мила Искренова мотото на спектакъла - "Пресичане на пространството 2", би могло спокойно да бъде "Сексът е въпрос на осветление..." или "Плътта като молитвено килимче". Подходът й към сексуалността е: тялото се третира като "изповедалня", зависимо от "тъмната страна" на съзнанието и носещо непряко осъзната, но съществена за нас информация.
Темата за подсъзнателните сексуални движения е разгледана интуитивно, емоционално и синтезно. Слава Богу, вместо скучно научно изследване или аналитично наблюдение, резултатът е пътешествие в моментното състояние. С поставянето на тялото в различни ограничения и зависимости се отключва неговата емоционална памет, в която естествено са отразени и сексуалните впечатления.
Музиката на Георги Арнаудов и Асен Аврамов е изградена в синхрон с колажа – и тук се смесват хомогенно различни звучности и звукови пространства. А включването на японски ударни инструменти кореспондира с усещането на Мила Искренова за хармония на енергии, заряд и контрасти (ин и янг в чист вид).
Хореографката Боряна Сечанова пък е използвала музиката на Григ като универсален изразител на човешките емоции – емоцията на Севера. Разнищва парадокса, изказан философски от Елиас Канети: "да търсиш някого, когото не искаш да намериш", "да си надвесен над една река, но никога да не се наведеш, за да я видиш…." Посланието и костюмът на Цветанка Петкова-Стойнова са обединени със сценичното пространство. Мила Искренова учи, освен в България, в Кьолн, в Лабан център, Лондон; член е на студио за съвременен танц "Ек"; преподавала е в Хореографското училище, ДМА, НАТФИЗ, в Италия; от 2001г. е педагог и хореограф в Арабеск. Тя е от най-изявените хореографи в съвременния танц. Автор е на над 50 спектакъла. Боряна Сечанова учи в България, продължава в Москва, дипломира се с Балетна режисура в ГИТИЗ; от 2000 г. е директор на балет Арабеск; автор и хореограф на над 40 спектакъла; член на журито на Международния балетен конкурс във Варна; за "Кармина бурана" (2006) - в творчески екип с Цветанка Петкова-Стойнова, получават Кристална лира. Георги Арнаудов един от най-нашумелите млади български композитори, със световни премиери в Англия и Германия; произведенията му звучат по международни форуми за съвременна музика; доцент в НБУ, преподава в НМУ"Л. Пипков"; има многобройни национални и международни награди. Асен Аврамов завършва с ударни инструменти в България, майсторски курс в Байройт и Бретен; бил е член на "Полиритмия"; композира; музикален директор на Малък градски театър "Зад канала"; преподава в театралната академия "Любен Гройс", в НАТФИЗ; многобройни награди, между които "Аскеер" за театрална музика. Цветанка Петкова-Стойнова – сценограф; от 2001г. водещ костюмограф в Арабеск; автор на костюмите в театрални, оперни, балетни, оперетни постановки; нейни постановки се играят в Турция, Белгия, Испания, Дания, Холандия, Германия, Румъния, Словения, САЩ. |