Кризата помрачава блясъка на Кан

Червеният килим, звездите по него, светкавиците от многото фотоапарати и най-добрите филми - да, всичко това ще присъства на фестивала в Кан, но той ще е по-скоро в черно-бяло, отколкото цветен. Кризата ще помрачи блясъка и празничността на събитието, което започва на 13 май и ще продължи до 24, прогнозира агенция Ройтерс.
"Усеща се, че хората са по-консервативно настроени и по-предпазливи, отколкото през минали години", заявява Хелън Лий Ким, директор на рекламната агенция "Мандейт интернешънъл" (Mandate International). Друг признак на кризата в Кан ще са по-малкото партита, които обикновено съпътстват премиерите. Например списание "Ванити феър" (Vanity Fair), което миналата година е било домакин на един от най-бляскавите купони, ще отсъства от фестивала. Освен това се забелязват все по-малко заявки за яхти по време на филмовата седмица. "Обикновено сме много заети по това време на годината, но повечето големи американски клиенти са намалили драстично бюджетите си и имам много малко запитвания", разказва Филип Тромбета, който отдава под наем луксозни яхти. Цените при него са над 90 хил. евро на ден, като в сметката не се включват бензинът и шампанското.
Американската филмова компания "Уорнър брадърс" този път няма да се установи, както винаги в хотел "Карлтън" и ще се представи само с филма "Разтворени прегръдки" на Педро Алмодовар. Освен това бюджетът на американския павилион, където се превеждат всички конкурси и дебати, ще бъде намален поради липсата на спонсори.
Фестивалът в Кан се организира всяка година от 1946 г. и е бил замислен като алтернатива на тогава повлияния от фашизма фестивал във Венеция. През годините е бил отменян два пъти - през 1948 и 1950 г., заради липса на средства. В добрите години в Кан са се сервирали около 2 тона омари, 800 килограма лангуста, 3 тона риба, 350 килограма гъши дроб, 40 тона плодове и зеленчуци и 250 килограма шоколад. По време на събитието в хотелите се поръчват 15 хил. бутилки шампанско и 8500 бутилки отбрани вина. За тазгодишното издание критиците смятат, че ще е по-скоро популярно, отколкото бляскаво.