Излез от матрицата!
Sofia Design Week - първият фестивал за дизайн в България, организиран от списание "1", е в разгара си. Събитието събра в София едни от най-авангардните имена в съвременния продуктов, комуникационен, интерактивен и графичен дизайн по време на тридневния панел Next Identity Forum (5-7 юни). Сред тях са Джи Лий - криейтив директор на Google Creative Lab, Ерик Кеселс - гуруто на алтернативния маркетинг, Марти Гиксе - създателят на графичната идентичност на Camper, Руди Баур - легендата на обществено полезния дизайн и дизайнер на летището Кьолн-Бон, Крис Кабел - носителят на наградата за продуктов дизайн Red Dot. 22-те изложби, които текат междувременно, могат да бъдат видени до 12 юни.
Next Identity Forum, тридневният панел с лекции на едни от световните имена в дизайна, започва. Пълна зала, средна възраст на посетителите - 30 години. Всички са в очакване на Джи Лий - творческия директор на Google Creative Lab. Междувременно един германец прелиства вестника с програмата на лекциите и сръчква приятеля до себе си: "- А, ама и Ерик Кеселс ли е тук?!" Другият му кимва.
Осветлението в залата угасва и на "сцената" се появява светещата ябълка на лаптопа на Джи Лий.
привет аз съм Ji Lee
Това се изписва на екрана зад него, а той явно се чувства комфортно в жълтите си обувки, дънки и черна тениска с два жълти хикса. Без да губи нито секунда, обявява накратко - работи за Google, но далеч няма да разказва за това, а за личните си проекти. И се започва:
Първият му проект, разбира се, е появата му на този свят. Следва снимка: той е на годинка, засмян е до уши и е в компанията на баба и дядо в родна Корея, седнали на тържествено отрупана с храни маса. "От тази много традиционна корейска обстановка се озовавах тук", разказва той и щраква следващия слайд. Снимка: бразилска танцьорка във вихъра на карнавала. Родителите му се местят от Сеул в Сао Пауло, когато е 10-годишен, и по думите му това била изцяло нова планета за него. "И оттам се озовах тук" - следва снимка на банда чернокожи рапъри в стил 90-те, с големите касетофони. Това е Ню Йорк, където Лий се мести, за да учи, а всъщност остава да живее и работи там и до днес. Като основното му занимание е едно - да "бомбардира матрицата".
"Вярвам, че живеем в матрица. Обществото задава правилата, според които да живеем, взимаме ги за даденост и не се питаме какъв е нашият собствен път. Ние обаче имаме избор да живеем живота си като индивиди", казва Джи Лий и прави всичко възможно да разчупи системата и да изкара човека извън рамката, в която живее.
Преди Google в досието си Джи Лий записва четири години като арт директор в рекламните агенции Saatchi & Saatchi и две - в Droga5. Един ден, след като поредната хитра идея за реклама бива отхвърлена от клиентите и от бюрокрацията, той се поддава на леко отчаяние. Върви по улиците и с чувство на вина наблюдава безумните реклами, които заливат града. И решава да се реваншира на хората, като им даде възможност да коментират заобикалящите ги реклами. Какво прави? Инвестира две-три хиляди долара в производството на 30 хиляди стикера "балони", познати от комиксите, в които героите казват репликите си.
И започва да залепва празните "балони" по билбордове, афиши и всякакви реклами. "Видех ли реклама, веднага й лепвах балон." Тук балоните са празни, така че всеки минувач с маркер, червило или с каквото намери под ръка може да даде реплика на човека, гледащ от плаката. "В балоните хората казват простата и очевидна истина. И често тя е реакция към ситуацията в момента". Например, когато САЩ бомбардират Ирак, се появява надписът "Коя страна би бомбардирал Исус?".
"Балонът не разрушава рекламата, а напротив - помага й", обяснява той.
От време на време идвал някой полицай, глобявал го и всичко било в рамките на нормалното. До момента, в който една компания му изпраща писмо, в което казва, че ако не престане, ще го осъди. Но на този етап колелото се е завъртяло и Джи Лий вече далеч не е единственият, който лепи балоните.
Bubble project се е превърнал в платформа и всеки може да свали шаблона от сайта и да го залепи, където сметне за добре. Така че самият той не носи отговорност за действията им. Това е и отговорът му на заплахата за съд. Създаването на подобни платформи, които могат да бъдат доизграждани от всички участващи в тях, е нещо много мощно и възнаграждаващо, казва Лий. А и се вписва напълно в новата оpen source култура, където хората създават просто заради самото удоволствие от споделяне.
Сред другите лични проекти на Джи Лий са "Думата като образ", където целта е при самото изписване на думата да се изобрази значението й. "3D азбука", където всяка буква, завъртайки се около оста си, се превръща в дадена форма и така се създава нова азбука; "Абстрактор" - който дава идеи как да се справим с външните видеореклами и да ги преобразим в произведения на изкуството. Повече за Джи Лий - на сайта му www.pleaseenjoy.com.