Бизнес за милиарди след смъртта на Майкъл Джексън

Трагично е, но Майкъл Джексън струва повече мъртъв, отколкото жив. Този откровен коментар направи музикалният мениджър Портър Биб часове след внезапната смърт на Краля на поп музиката. Биб обясни, че Майкъл не е издавал албум от 2001 г., а от 11 години не е правил турне. "Вижте какво става на пазара в момента, хората купуват като луди всичко, свързано с него", коментира Портър Биб.
Фактите от следващите часове потвърждават думите му: според данни на amazon.com за денонощие след смъртта му те са продали повече продукти, свързани с Джексън, отколкото за 11 години, а 52 000 долара са цената, платена за риза на Майкъл в петък. Внезапната сърдечна смърт на легендата взриви интереса към него и в нощта на 25 срещу 26 юни (европейско време) почти парализира интернет.
Не само феновете, а милиони хора търсеха повече факти, гледаха клипове, обновяваха статусите си във Facebook и twitter с новини. В следващите дни този интерес започна да се материализира и в приходи за звукозаписните компании, издателските къщи, производители на сувенири и продукти, свързани с Майкъл Джексън. Новината осигури рекорден интерес към уебсайтовете (cnn обявиха около 20 млн. презареждания за 1 час, а сайтът, съобщил първи информацията tmz.com, спечели световна популярност), но и към традиционните медии - новинарските и музикалните канали и вестниците.
Днес списание Time излиза със специално извънредно издание, посветено на Краля на поп музиката (последният такъв брой е бил за терористичните атаки от 11 септември). Смъртта на Джексън ще повлияе и на туристическата индустрия и сигурно ще превърне и последния дом на певеца в атракция.
Големият губещ засега изглежда компанията, организатор на предстоящите след няколко седмици концерти в Лондон. Спекулациите обаче са дали Майкъл е готвил нови песни или нови версии на някой от хитовете си, дали те са записани в студио и няма ли да се появят в посмъртен албум, който може и да счупи рекорда на "Трилър". Песните на Джексън станаха най-поръчвани и в itunes, а той се завърна по първите места на музикалните класации.
Засега анализаторите не се ангажират с точни прогнози какъв бизнес ще създаде смъртта на Джексън и колко дълго ще продължи интересът - седмици, месеци, години, както и дали ще помогне да бъдат покрити дълговете на изпълнителя. Сравнението с подобната трагична съдба на други известни изпълнители като Елвис Пресли или Джон Ленън е трудно заради разликите в развитието на пазара. Досега няма и иинформация за завещание на Майкъл Джексън и как ще се разпределя наследството му (той има три деца).
Във известната си рубрика LEX Financial Times тази събота писа: "Казват, че богатите са различни, но всъщност различните са известните. Други на негово място щяха отдавна да са фалирали. Дори залязващи звезди като Джексън могат да намерят изход от безпаричието с различни събития, като например серията от концерти, които щяха да са голямото му завръщане."
Докато музикалните компании и търговските вериги се чудят как да осребрят смъртта на Майкъл Джексън, юристите се опитват да установят кой ще е новият собственик на музикалния бизнес на певеца, който той развиваше съвместно със "Сони". Общото дружество на Джексън и японския конгломерат - Sony/ATV Music Publishing - се оценява от експерти на поне 1 млрд. долара.
Пред "Блумбърг" анализатори коментираха, че тази оценка подлежи на преразглеждане, а музикалният бизнес остава най-скъпият актив на починалия певец. Причина за това са правата върху песните на легендарната група "Бийтълс", които са собственост на Sony/ATV. Джексън притежаваше 50% от капитала на общото дружество. Оказа се обаче, че певецът е обезпечил с този дял част от заеми за 270 млн. долара, а заради необслужването им кредиторът е поискал от съда да получи обезпечение.
По данни на "Уолстрийт джърнъл" Джексън е дължал поне 500 млн. долара. Приживе изпълнителят търсеше купувач за имението си "Невърленд", което тогава беше оценено на между 70 и 80 млн. долара и с което щеше да погаси част от дълговете си. Според някои анализатори след смъртта на Джексън цената на имота ще скочи рязко. "Сони" притежава правата за албумите на Джексън Off the Wall, Thriller, Bad, Dangerous и HIStory.
Интересът към личните вещи на певеца също рязко се повиши през последните дни. Една от ризите на Джексън беше продадена за 52 хил. долара, при положение че организаторите на търга не очакваха да бъде продадена за повече от 1500 долара. "За последните 24 часа продадохме повече музика и фенски артикули на Майкъл, отколкото за последните 11 години", заяви пред "Блумбърг" представител на виртуалния магазин "Амазон". Секунди след новината Amazon CD съобщи за експлозия на поръчките и само в четвъртък (американско време) 60% от всички заявки на сайта са били за албуми на Джексън.
"Това сигурно е най-хубавото нещо, което се е случило за музикалния бранш тази година", коментираха анализатори пред Ройтерс. Според представители на музикалната индустрия дори и след смъртта му Джексън ще направи рекордно завръщане в музикалните класации. Звукозаписните къщи най-вероятно ще преиздадат албумите на певеца, като едновременно с това пуснат алтернативни версии на добре познатите хитове или неиздавани досега композиции.
Това е традиционна и успешна маркетингова стратегия за музикалния бизнес. Показателен пример за това може да се открие в продажбите на музика на рап изпълнителя Тупак Шакур, които скочиха рязко след смъртта му и до днес се радват на популярност сред феновете му.
На 13 юли Джексън трябваше да започне серията си от 50 концерта в лондонската зала О2. За всеки от тях трябваше да получи по 1 млн. долара. Продажбата на билети за турнето надхвърли 85 млн .долара, които сега ще трябва да бъдат върнати на притежателите им.