Евтиният долар спасява мегаяхтите

Евтиният долар спасява мегаяхтите

Рецесията разтресе почти всяко кътче на американската икономика, но благодарение на евтиния долар "Тринити яхтс" успешно пуска нови и нови яхти по поръчка на клиента, разказва Ройтерс.
Компанията е най-големият в САЩ производител на т.нар. мегаяхти на цени между 25 милиона и 80 милиона долара. Тази година тя ще пусне на вода от работилниците си в Гълфпорт, щата Мисисипи, и Ню Орлиънс осем суперлуксозни яхти.
Вътрешността на тези истински шедьоври е от специална дървесина и естествени кожи, мраморни подове, малка изба и зала за домашно кино, а на борда има и миниподводница за разходки под вълните.
Далеч не всички се справят добре в този бизнес. Италианците от "Ферети" (тя притежава брандовете "Рива" и "Пършинг") бяха превзети от кредиторите си, след като не погасиха дългове, а през юни защита от кредиторите си поиска американската "Дженмар холдингс".
Евтиният долар обаче помага на "Тринити" да направи продукцията си по-атрактивна за поръчителите. От тазгодишните яхти 3 отиват у руснаци, 3 - в Близкия изток, и една - в Мексико.
Друга отличителна черта на "Тринити" пред конкуренцията е размерът. Нейните яхти са по-големи и по-бързи - една от тях е 167-футова (51 метра) с мощност 11 000 конски сили и може да достига скорост от 30 възела.
Трети плюс за компанията се оказва разнообразяването на дейността - в момента тя строи като подизпълнител 10 патрулни катера за бреговата охрана на САЩ, което се равнява на поръчка за две и половина мегаяхти.
Все пак реалността не е розова - продукцията се е свила три пъти от 24-те яхти преди броени години, а за 2010 г. може би на вода ще бъдат пуснати едва 4. От друга страна, това е добре за клиентите, защото чакат не повече от 24 месеца да си получат поръчката, докато преди срокът бе доста по-дълъг.
През 2007 г. - последната преди избухването на рецесията, от "Креди Суис" бяха изчислили, че годишно 9000 нови домакинства ще прекрачват границата от 360 милиона долара богатство. Това бе разчетено като голям потенциал за производителите на мегаяхти в момент, когато се строяха едва 450. Сега компаниите се чудят откъде да намерят клиенти дори за построени, но неплатени яхти.
Бъдещето обаче не е плашещо. Според доклада на "Капджемини" и "Мерил Линч" за 2009 г. за глобалното богатство през миналата година най-заможните вероятно са изгубили 20%, но скоро годишният ръст в тази група ще се върне към 8% и ще стигне нов връх през 2013 г.