Мадона и киното – просто брак по сметка
Освен певица Мадона е и актриса с доста участия в игрални филми от различни жанрове. Как тръгва по този път и как се справя? Това ще разкажем днес. |
Мадона може да е всичко друго, но не е глупава, така че има много ясна представа за актьорските си качества. Независимо от многото нападки не само от филмови критици, но и дори от своите почитатели тя не спира да се снима от началото на своята кариера до наши дни.
Каква е причината? Много тривиална - киното и неговата сила са поредният инструмент за налагането на марката "Мадона", както музиката, книгите, скандалния имидж, осиновяванията дори. В повечето от филмите, в които участва, певицата е облечена според своя стил и изпълнява своята музика, което си директен инструмент за въздействие.
Погледнато реално, и филмовите компании печелят от присъствието на певицата на афишите, тъй като милионите й почитатели са готови заради нея да гледат заглавие, което не ги интересува особено. Често обаче сметките и на двете страни излизат криви.
Първата роля
Всъщност може би единствено борбата за първата роля на Мадона е била заради парите. Годината е 1979, бъдещата поп икона е световно непозната, закъсала е с плащането на наема, а дадените и за изпълнението 100 долара й дават глътка въздух.
Филмът A Certain Sacrifice е заснет със смешния бюджет от 20 000 долара. Бъдещата поп звезда е Бруна - млада жена, живееща с трима любовници (мъж, жена и транссексуален).
Когато Бруна се влюбва силно в друг мъж, тя съобщава на своите съквартиранти, че повече няма нужда от тях. Бившите любовници обаче са много обидени и решават да й отмъстят - всеки по своему. В първата си роля Мадона и за пръв път се появява гола.
Честно казано, A Certain Sacrifice така и нямаше да види бял свят, ако г-ца Чиконе не беше станала известна. След успехът на албумите й "Мадона" (1983) и Like A Virgine (1984), създателите на лентата решават и те да припечелят от славата и издават филма през 1985 г., като на корицата има нейна снимка и надпис "Първата роля на Мадона".
Певицата опитва да откупи авторските права на лентата от режисьора и сценарист Стивън Левицки за 5000 долара, но след като това й е отказано, просто го напсува и затръшва вратата зад гърба си.
Между първата и втората роля на Мадона минават цели шест години. През 1985 г. тя вече е достатъчно позната и е ангажирана във филма на Харолд Бекер ("Кметството", "Код Меркурий") Vision Quest. Звездите на спортната драма обаче са Матю Модайн и Линда Фиорентино, а Мадона се появява за няколко минути като певица в клуб.
Критиката я забелязва
Критиците забелязват Мадона с третата и роля - в лентата Desperately Seeking Susan (1985 г.) на Сюзън Зайделман. Филмът разказва за домакиня, която е пленена от колумнистката във в. "Ню Йорк таймс" Сюзън.
Младата жена е толкова обсебена, че решава да издири своя идол и дори да заеме неговото място. Тук Мадона е в една от главните роли, партнира й Розана Аркет, а Desperately Seeking Susan се отчита с доста прилични приходи - 27 млн. долара само от кинопрожекции в САЩ.
Брак като на филм
Партнирането с популярния по това време актьор Шон Пен в Shanghai Surprise се оказва съдбоносно за Мадона. Покрай страстните сцени в приключенската драма между двамата прехвърчат истински искри и много скоро г-ца Чиконе става г-жа Пен.

Отзивите на критиката за изпълнението на Мадона в Shanghai Surprise обаче са убийствени, като мнозина й приписват актьорския талант на парче дърво. За играта си певицата и получава първата си от общо седем антинагради "Златна малинка". Shanghai Surprise е и финансов провал със събрани едва 2.2 млн. долара на местния пазар при инвестирани 17 млн.
Българският пробив
За повечето българи първите спомени за Мадона като актриса са свързани със свежата комедия "Кое е това момиче" (1986). Кината се пръскат по шевовете от желаещи да го гледат, мнозина ходят по два и повече пъти, за да проследят приключенията на стеснителния адвокат Лоудън Трот и пълната с енергия затворничка (в ролята Мадона), припкаща с шарени дрешки по екрана.

В Щатите обаче дори и този филм е провал (едва 7.3 млн. долара приходи), което не може да се каже за саундтрака към него, който се харчи като топъл хляб.
Мюзикълът Bloodhounds of Broadway (1989) е с още по разочароващи постъпления - смешните 43 000 долара!
Големият удар
Мадона обаче не се отказва, тя продължава да вярва, че киното е отличен инструмент за популяризация. Настойчивостта и е възнаградена. Следващият проект, в който участва - "Дик Трейси", е истински блокбастър с приходи от 162.7 млн. долара само от киноразпространение.
Този финансов рекорд не е подобрен от нито един от следващите филми с Мадона, ако не броим бондиадата "Не умирай днес", в който се появява за няколко минутки като треньор по фехтовка. Екранизацията по популярния комикс "Дик Трейси" я среща и с плейбоя Уорън Бийти, като двамата имат бурен, но кратък роман и извън снимачната площадка.
През 1991 година Мадона получава малка, но запомняща се роля в комедията на Уди Алън Shadows and Fog. Голямата полза от него е, че се запознава освен с Алън и с актьори като Миа Фароу и Джон Малкович.
Хоумрън
Следва "Необикновен отбор" (A League of Their Own), нов касов хит, с участието на Том Ханкс, Джина Дейвис и Роузи О’Донъл, разказващ за създаването на женска бейзболна лига, отборите в която трябва да поддържат интереса към играта, докато мъжете са на фронта заради Втората световна война.

За играта си Мадона получава добри отзиви от критиката, а песента и This Used to be My Playground се превръща в световен хит. "Необикновен отбор" се оказва и печеливш проект с боксофис от 132.4 млн. долара.
Най-скандалното и участие
Ако търсим най-скандалния филма на Мадона, със сигурност това е излезлият през 1993 г. на екран "Веществено доказателство". Класифициран от мнозина като софт порно, той разказва за сексапилна млада жена, която е обвинена, че е убила любовника си чрез секс, за да му прибере милионите.
Голите сцени са една след друга, а сред съблазнените е и героят на Уилям Дефо – наетият да я защитава адвокат.
Скандалната слава на "Веществено доказателство" обаче не е достатъчна, за да напълни киносалоните, а и критиката отново се изказва съвсем не ласкаво за Мадона. Като за капак една от сцените в него взе първото място за най-отблъскващите кадри със секс (това е моментът, когато героинята й полива тялото на адвоката си с горещ восък).
Поредица от разочарования
В следващите три години се зареждат поредица от разочароващи участия. В отново залагащият на еротиката Dangerous Game Мадона си партнира с Харви Кайтел и Рене Русо и получава добри отзиви за играта си. Лентата обаче така и не тръгва по кината, а излиза направо на видео.
Филмът заслужава отбелязване и заради факта, че е първият продуциран от компанията на Мадона "Маверик". В типичния си стил певицата заявява "Режисьорът ме прецака (всъщност точният израз е доста по-груб), но както и да е - аз бях добра."
В комедията Blue in the Face (1995) Мадона влиза в ролята на пееща телеграма. Епизодична е появата на Мадона и в добре приетия от критиката "Четири стаи", който разказва четири различни истории, режисирани от Алисън Андерс, Куентин Тарантино, Робърт Родригес и Александър Рокуел.
Преди това обаче Мадона изпуска златен шанс – да се появи в "Казино" на Мартин Скорсезе. Малко преди да започнат снимките обаче, Шарън Стоун успява да убеди режисьора да я пробва и отмъква ролята под носа на певицата.
Продължавайки напред, Мадона отново приема роля от миманса – на собственичка на компания за телефонен секс във филма на Спайк Ли Girl 6 (1996).
Роля като по поръчка
Звездният миг на Мадона в киното идва през 1996 г. и екранизацията на мюзикъла на Андрю Лойд Уебър "Евита". Това е сбъдната мечта за певицата, която през 1994 г. пише писмо от четири страници до режисьорът Алън Паркър, твърдейки че е идеална за ролята на Евита. Паркър я ангажира, а Мадона взима уроци по пеене, за да разшири гласовия си диапазон.

За пръв път след Desperately Seeking Susan критиката я ласкае за играта й. През януари 1997 г. идва и официалното признание – "Златен глобус" за най-добра актриса в мюзикъл и "Оскар" за най-добра песен към филм (You Must Love Me). Касовите сборове също са добри – над 141 млн. долара само от кинопрожекции.
Биографите на Мадона са категорични, че успехът й се дължи на това, че на практика певицата не влиза в роля, а е себе си. Тя не заучава диалози, които да възпроизведе с апломб, а пее. Добре позната от личния й живот е ролята на съблазнителка, както и на боготворена от хората жена.
Отново по спиралата
Голямата грешка на Мадона е, че не се отказва от филмови участия, когато е на върха. През 1998 замалко изпуска главната роля в "Музиката на сърцето" на Уес Крейвън, като в последния момент е изместена от носителката на два оскара Мерил Стрийп.
Следващото изпълнение на Мадона е в "Почти идеално", в който си партнира с Рупърт Еверет. Макар и режисирана от легендата Джон Шлезинджър (с "Оскар" за "Среднощен коубой, познат още от "Скъпа моя" и "Неделя, проклета неделя", с номинации за "Оскар"), романтичната комедия за жена, която забременява от приятеля си гей, е пълен провал.
От една страна, финансов - със събраните малко над 24 млн. долара, които дори не покриват разходите за него, а от друга, имиджов, тъй като Мадона е попиляна от критиците. В началото на 2000 г. актьорските напъни на певицата са удостоени със "Златна малинка" за "най-лошата актриса на века".
Ерата "Ричи"
Желанието на Мадона да бъде в киното на всяка цена дори застрашава кариерата на нейния съпруг Гай Ричи, за когото се омъжва в края на 2000 г. След култовите му ленти "Гепи" и "Две димящи дула" той прави късометражния "Стар" с Клайв Оуен, в който се намира и роля за жена му.
Мадона обаче не е доволна от това и иска главна роля. Естествено, намира начин да си я издейства и през 2002 г. се появява "Отнесени от бурята". Римейкът на италианска комедия от 1975 г. на Лина Вертмюлер се оказва пълен финансов провал.

В САЩ "Отнесени от бурята" събира под 600 000 долара от кинопрожекции, а в Европа директно е издаден на видео. Освен това филмът има седем номинации за антинаградите "Златна малинка", като печели пет – най-лош филм, най-лош режисьор, най-лоша актриса (естествено Мадона), най-лош римейк и най-лоша екранна двойка (Мадона и италианецът Адриано Джанини).
Последните роли
След епизодично участие в поредния Бонд филм "Не умирай днес", за изявата си в който отново получава "Златна малинка" за най-лоша актриса в поддържаща роля, Мадона дава гласа си на принцеса Селения в анимационния хит на Люк Бесон "Артър и минимоите", който излиза през 2007 г. С това филмовите и изяви за момента приключват.
Пробва се като сценарист и режисьор
Филмовите амбиции на Мадона обаче не свършват само с актьорството. След като чрез съвместната си компания с "Тайм Уорнър" "Маверик" участва във финансирането на редица филми, а като самостоятелен продуцент се изявява в "Агент Коди Банкс" 1 и 2, певицата решава да се пробва и като сценарист и режисьор.
Така се появява "Боклук и мъдрост" (2008), разказващ за трима съквартиранти - начеващ пънк музикант, секси танцьорка и аптекарка, които се опитват да живеят в Лондон живота си смислено. Както може да се очаква, и този проект се проваля.
При инвестирани около 1 млн. лири (приблизително 1.66 млн. долара) приходите от кинопрожекции към момента са под 200 000 долара.
Очакваме вашите коментари и снимки от концерта на [email protected]