Фестивали с добавена стойност

През 2006 г., докато Каварна вече трупаше капитала от внезапната си популярност като "българска рок столица", "Духът на Бургас" бе още в бутилката и никой не подозираше, че благодарение на едноименния поп фестивал, скоро градът ще претендира за място в десетката на най-популярните дестинации за музикалните фенове в Европа.
В 4 след полунощ
Това лято Spirit of Burgas повтори успеха си. "Филмчето за миналогодишното издание на фестивала, което се въртя по телевизионните канали MTV и VH 1, започваше с "Добре дошли в България". Не знам кой друг е направил по-успешна реклама на страната за последните 2 години", каза кметът на града Димитър Николов. Дни преди тазгодишното издание всички хотелски стаи и квартири в Бургас бяха резервирани, а БДЖ пусна извънредни влакове от столицата. Събирането на едно място на няколко от най-големите имена в световната поп култура се оказа добре осребрена формула. "Очакваме от регистрираните нощувки в общинската хазна да влязат 25 000 лв. Такситата не спряха да правят курсове денем и нощем, а по време на фестивала в 4 след полунощ сервитьорите не сварваха да обслужат клиентите си", разказа Николов. От друг фестивал - на пясъчните скулптури, в бюджета на града са влезли над 30 000 лв. "По-големите ползи обаче са индиректни, защото фестивалите привличат туристи", повтори известното правило кметът на Бургас.
Пари - имидж - пари прим
Напук на административната безплодност, с която у нас без особени усилия се убива понятието културен туризъм, кметът на Каварна направи показно как от него наистина могат да бъдат спечелени пари и имидж. Списъкът на събитията в града, който на практика живее от май до септември, е кратък, но добре калкулиран. "Тази година само за трите дни на "Калиакра рок фест" от 1 до 3 юли в Каварна са пристигнали не по-малко от 30 000 души, които са похарчили около 5 млн. лв.", посочи Цонко Цонев. По време на феста в града са били бяха открити 22 временни заведения за хранене, в които са работили над 100 души, сочи общинската статистика. Почти същия брой разрешителни за временни обекти са били издадени и за празника на Каварна - 6 май. "Това е много голяма подкрепа за малкия бизнес в град като нашия. Благодарение на културната програма, планирана така, че да обхване както предсезона, така и неговата периферия, цялата леглова база в Каварна беше максимално натоварена далеч преди разгара на лятото", обобщи Цонев. И още данни: само до средата на август т.г. историческият резерват "Калиакра" е привлякъл 30% повече туристи, отколкото през 2008 г. Със 100% са се увеличили и посетителите на резервата "Яйлата". За двата дни около концерта на руската група "Любе" в Каварна са пристигнали между 7 и 9 хил. души. Догодина, за следващото, пето поред, издание на "Калиакра рок фест" общината планира изграждането на паркинг в близост до стадион "Калиакра".
Изкуствено дишане
През май т.г. общинският съвет във Варна неочаквано гласува 40 000 лв. за провеждане на фестивала за немскоезична поп музика "Балерман хитс" в Златни пясъци. Организатор на събитието, което се състоя на 24 и 25 юли, беше туроператорската компания "Холидей шоп". "Става дума за фестивал, който ще доведе по българското Черноморие 30-35% повече млади туристи", защитиха тогава идеята си собствениците на компанията Николай Велев и Иван Грошев. Част от "Балерман хитс" беше излъчен и на живо от телевизионния канал RTL в праймтайма на 25 юли. "Убедени сме, че през следващите четири години, през които фестивалът ще се организира на "Златни пясъци", можем да очакваме сериозно и ритмично нарастване на туристите от 18- до 25-годишна възраст", коментира Велев. Организаторите си позволиха и прогнозата, че благодарение на излъчванията на RTL и пускането на 300 хил. компактдиска с хитове от фестивала догодина броят на германските туристи по Северното Черноморие може да достигне "поне нивата от 2007 г". С този разход, успешно ориентиран към външен, макар и твърде ограничен туристически сегмент, Варна изчерпи инвестициите за "рециклиране" на извехтелия си културен имидж.
От предвидените 420 000 лв. за традиционния Международен музикален фестивал "Варненско лято" след преразглеждането на бюджета за култура в края на март останаха 300 000 лв. Дни преди началото му стана ясно, че за най-популярния модул в програмата - джаз фестивала, парите няма да са повече от 30 000 лв.
От няколко години всички музикални събития в лятната програма, организирана от общината във Варна, са с безплатен вход, като единственото изключение са спектаклите на Варненската опера по време на "Варненско лято". В месеците преди началото на активния туристически сезон билетите за тях се продават изключително успешно на първите туристи. "Проблемът дойде, когато входът за останалите събития от фестивала стана свободен. Често изпадаме в куриозни ситуации. Група от 40 германски туристи например всяка година планира почивката си така, че да съвпадне с дните на фестивала. Тъй като резервирането на местата им вече не беше възможно, наложи се да прибегнем до формален вход, който въведохме специално за тях и го оформихме като дарение", разказа Цонева, експерт в дирекция "Култура и духовно развитие" във варненската общинска администрация.
Заради липсата на билети няма и обратна информация за броя на посетителите на отделните концерти и интереса към тях. Няма и система за обвързване на културната програма с динамиката на туристическата дейност в региона. "Никой не би могъл да каже доколко фестивалната дейност на общината има реален ефект върху туризма", каза Цонева. По думите й европейската и световната практика е програмирането на културните фестивали в летните туристически дестинации да става година по-рано, за да могат те да бъдат включени в рекламните материали на туроператорите. Във Варна това не се случва заради неясния и винаги разходно ориентиран общински бюджет за култура.
За сравнение - датите за "Духът на Бургас - 2009" бяха обявени веднага след края на миналогодишното му издание, а продажбата на билети за него беше възможна и онлайн. А от миналата година Каварна прави съвместна рекламна кампания с няколко туроператорски компании в Румъния за концертите в "Калиакра рок фест" и "Траш тил дед", която покрива цялата южна част на румънското черноморско крайбрежие, както и градове във вътрешността на страната. Кметът Цонев каза, че оттам са най-компактните групи румънски туристи, пристигащи в Каварна за двата фестивала.
Репетицията
Следващото издание на фестивала "Варненско лято" през 2010 г. трябва да се превърне в генерална репетиция за защита на амбицията на Варна да бъде избрана за европейска столица на културата през 2019 г. Засега конкуренти са й още три града - Пловдив, Велико Търново и Бургас. За да успее, всеки от тях ще трябва да докаже поне две неща: че умее да преодолява проклятието на всяка провинция - хроничният недостиг на модерност, и че знае как да инвестира и да печели от култура. Добрите практики вече са тествани.