Берлинале - 60 години в света на голямото кино

Берлинале - 60 години в света на голямото кино

Берлинале - 60 години в света на голямото кино
Reuters
"Няма драматични промени в бюджета, който отново е 18 милиона евро. Не се наблюдава и особена разлика в бройката на продадените билети, която, подобно на предишни години вече надвишава 200 000. Традиционните ни спонсори са отново плътно до нас!"- така вече дни наред известният със своя весел нрав и чувство за хумор директор на знаменателния зимен фестивал Берлинале Дитер Кослик не спира да подгрява международната преса.
Подтекстът на оптимистичните послания е ясен: независимо от кризата, Берлинале ще бъде център на световното кино и ще отпразнува 60-тия си рожден ден по начина, по който заслужава!
През юбилейните дни (11-21 февруари), а и след тях, билбордове с 800 портрети на световни звезди от ранга на Кейт Бланшет, Джордж Клуни, Гонг Ли, Кейт Уинслет и други ще красят града домакин, който тази година ще се превърне в уникален плацдарм на невиждано до този момент "обяснение в любов" към киното. Освен "червения килим" - традиционна притегателна точка за фенове и медии – централно място в урбанистичния спектакъл се пада и на Брандербургската врата.
Между 12 и 15 февруари историческият паметник и символ на Берлин ще се превърне в гигантска рамка на уникална арт завеса, символизираща неизчерпаемата креативна енергия на филмовото изкуство. Ден след пищното откриване с китайския филм Apart Together ("Разделени заедно") на носителя на "Златна мечка" от 2007 Уанг Куанан за "Сватбата на Туя", пак там, под самото "небе на Берлин", ще бъде показана допълнена версия на гордостта на немското нямо кино: "Метрополис" (Фриц Ланг).
Напълно рестарврирана, тя е обогатена със случайно открити в Аржентина неизвестни сцени от оригиналния вариант на филма. Прожекцията ще е безплатна и ще е предназначена за многобройната и предана на Берлинале публика, благодарение на която, години наред, този фестивал е сред действителните лидери в света.
Пак с престижното минало на киното и в памет на неотдавна починалия голям и почитан, както в родината си, така и извън нея, френски режисьор Ерик Ромер фестивалът ще направи специален показ на филма "Pauline alaplage" ("Полин на плажа", 1983).
"Play it again...!" се нарича ретроспективата от 40 филма, които британският критик Дейвид Томсън е обединил в красиво ветрило от "златни мигове" фестивална биография. Творчеството и личностите на икони на интелектуалното кино като Жана Моро, Стивън Фриърс, Йежи Сколимовски, Хана Шигула и други ще попаднат във фокуса на фестивални ценители.
Отново ще се заговори за "френската нова вълна" на Годар, Трюфо, Рене и Ромер, за "новото немско кино" на Фасбиндер, Херцог и Клуге, както и за някои симптоматични "Златни мечки" като "Жената и чужденецът" (1985) на свързания и с България режисьор от бившата ГДР Райнер Симон, първи и единствен творец от тоталитарната държава, печелил някога престижната награда!.
Официалният конкурс включа 20 филма, като 18 от тях са световни премиери. Извън конкурса са 6, като публиката вече е загряла за две от тях: "Shutter Island" ("Злокобен остров") на Мартин Скорсезе - мрачен психо-трилър в психиатрична болница на самотен остров (с Леонардо Ди Каприо и Бен Кингсли) и "My Name Is Khan" на Каран Джохар, в който принадлежността към мюсюлманството на млад, но болнав индиец става повод, той да бъде (недправедливо) заподозрян в принадлежност към терористични организации извън Америка.
Пак за проблемите на мюсюлманството, но в негова радикална разновидност, разказва "По пътя" - новият филм на наградената през 2006 със "Златна мечка" талантлива босненска режисьорка Ясмила Жбанич ("Гърбавица"). Другият балкански филм е дебют и идва от Румъния: в "If I Want To Whistle, I Whistle" на Флорин Шербан студент отвлича любовта на живота си. С любопитство се очаква и "Мед" – последната част от авторската трилогия на турския режисьор Семих Капланоглу ("Яйце", "Мляко"), който този път се явява от името на Германия.
Шумно се коментира и считаният за нееднозначен "Убиецът в мен" ("The Killer Inside Оf Me) на британеца Майкъл Уинтърботъм, в който корумпиран (американски) шериф е възможният сериен убиец в малкото селище, чието спокойствие е призван да пази. Франция се представя с "Mammuth", съвместна реализация на Гюстав дьо Керверн и Беноа Делепин, в която блестят имената на Жерар Депардийо и Изабел Аджани.
Тазгодишният конкурс впечатлява с присъствието на скандинавски филми. Два са от Дания: Submarino на Томас Винтенберг (за двама разделени братя с трудни съдби) и "Семейство" (A Family) на Пернила Фишер Кристенсен (за митарствата на еднапътуваща фамилия от хлебари); а един е от Норвегия: "A Somewhat Gentle Man" на Ханс Петер Моланд (за невидимите неща в обикновения живот).
Заснетият изцяло в Германия "The Ghost Writer" на арестувания на 26 август миналата година в Швейцария Роман Полански вече се превърна в най-обсъжданото заглавие на фестивала. Преди време неговите организатори не се поколебаха да защитят големия режисьор и да призоват американските съдебни власти да разпоредят "незабавното му освобождаване".
Гарантът за избора на международното жури, неговият председател Вернер Херцог, ще има трудната задача да "извади" награди, които не само да бъдат справедливи, но и допълнително да извисят и без това високите амбиции на тържественото издание на Берлинале. Неотдавна атипичният автор на "Фицкаралдо" и "Носферату" подари на немската филмотека ценни архивни материали и документи, събирани по време на многобройните му пътувания из екзотични страни.