Да нарисуваш "Мерцедес"
Един от най-вълнуващите серийни автомобили, появили се през миналата година, безспорно е "Мерцедес" SLS AMG. Това е и първият проект ръководен от проф. Гордън Вагенер - 41 годишният шеф дизайнер на германската марка, който наскоро беше на кратка визита у нас.
Роден в Есен(Германия) от малък той се увлича по автомобилите. "Като ученик тови ми създаваше известни проблеми, защото тетрадките ми бяха пълни с рисунки на коли", спомня си днес с усмивка Вагенер. В невръстна детска възраст в него се появява и любовта към "Мерцедес". Просто семейните автомобили все са от тази марка и чарът им пленява Вагенер.
Германската мечта
Иначе пътят на момчето от Есен до поста ръководител на дизайна в "Мерцедес" може да се опише като методично и целеустремено(типично по немски) сбъдване на една мечта. Вагенер завършва Индустриален дизайн в университета в Есен, след което посещава Кралския колеж по изкуства в Лондон, където специализира Транспортен дизайн.
Първоначално работи за "Фолксваген", "Мазда" и "Дженерал мотърс" докато през 1997 се присъединява към дизайнерския екип на любимата си марка - "Мерцедес". Проф. Гордън Вагенер се изкачва постепенно в йерархията докато през 2006 г. е избран за президент на центъра на марката в САЩ. В средата на 2008 г. пък оглавява направление дизайн в централата на "Мерцедес" в Германия. Има около 400 подчинени, като още 100 дизайнери се трудят в американския център на компанията.
Визията продава
Според Вагенер външният вид много често е най-важният фактор при избора на автомобил от обикновенния човек. "Важно е да е красиво, защото хората харесваме красиви неща. Когато купуваш кола това е специфично вълнение. Решението се взима със сърцето", обобщава човекът, отговорен за визията на вълнуващия "Мерцедес" SLS AMG.

Професор Вагенер е на мнение, че за в бъдеще няма да има някаква обща тенденция в автомобилния дизайн на всички марки. "Не очаквайте всички коли да са закръглени или ръбести. Производители се стремят да намерят собствената си идентичност, така че всички да се различават", обобщава той.
Що се отнася до визията на бъдещите модели на "Мерцедес", посочва, че тя трябва да се търси в концептуалните модели F800 Style(показан на последния автосалон в Женева) и комбито CLS Shooting Brake(което видяхме преди броени дни на изложението в Пекин). Гордън Вагенер счита, че ще е грешка от дизайнерска гледна точка, ако започнат да се създават модели с локална визия, които да се харесат на определени големи пазари, като Китай например.
Минало в бъдеще време
Що се отнася до цветовете наблюденията му сочат, че актуални в момента са сребърното, бялото и черното. Все по-голям потенциал има и кафявото.
"В момента има много иновации и в автомобилните бои, аз искам да показвам нашите емоционални коли в червено, защото е цвят, в който има емоция. Ще извадим също "кралско синьо" и някои други ярки тонове", казва рисуващият автомобили германец.
Опитах се да провокирам главният дизайнер на "Мерцедес" с твърдението, че истински красивите коли са рожба на 30-те и 50-те години, но той не се съгласи с тази позиция. "И сега има красиви модели, но безспорно ние черпим вдъхновение от моделите от 30-те, като интерпретираме техните форми в нови продукти, като се стремим да правим най-вълнуващите и красиви коли", разкрива подробности от кухнята Гордън Вагенер.
Запитан кой е най-красивият "Мерцедес", правен някога, след известен размисъл отговаря: "За мен това е 540К от 30 те, другият много впечатляващ модел е 300 SL Gullwing от 50-те години на миналия век, но и вдъхновения от него SLS AMG, който е поводът да дойда в България, също може да се нареди сред най-красивите мерцедеси, правени някога".

"Изпитвате ли професионална ревност, че не вие сте създали някой модел от тези на конкуренцията", попитах още шефът на дизайна на "Мерцедес". Той бързо ми отговори, че няма такива чувства, защото марката в момента има най-красивите коли във всички класове, а и легендарни модели, превърнали се в икони. "По принцип е страхотно да работиш за "Мерцедес", защото можеш да черпиш вдъхновение от славното минало на компания", добавя проф. Вагенер.
Поглед към България
Той е впечатлен от капацитета на студентите в Техническия университет в София(с който "Мерцедес" има общи програми от години), където изнесе лекция. Топ дизайнерът на "Мерцедес" дори счита, че възпитаниците на университета имат потенциала да проектират автомобил, който да бъде харесан от някой производител.
Накрая на срещата ми с Гордън Вагенер нямаше как да не му задам дежурния въпрос за впечатленията от България. Отговорът му определено ме изненада. Съдете сами: "Приятно съм изненадан от България. Всъщност аз видях само София, но ми хареса пейзажа около града с планините. В центъра има толкова история, толкова стари и красиви сгради. Много е чисто, а хората се обличат със стил, имате и приятни ресторанти и барове".