Смела "Златна палма" в Кан

"Авторското кино спечели в Кан" - с тези думи тайландският режисьор Апичатпонг Верасетакул прие най-голямата награда на 63-ото издание на най-големия кинофестивал в света за филма си "Чичо Бумни, който помни предишните си животи". Макар и да влизаше в прогнозите за "палмата" най-вече периферно, и то в сянката на филми като Biutiful на Алехандро Гонсалес Иняриту и Another Year на Майк Лий, мистичната история за последните дни от живота на един тежко болен мъж, разделящ се с най-близките си роднини, донесе късмет на неконвенционалния си автор.
"Вярвам в движението на душите между хората, цветята, животните и фантомите" - каза безспорно най-прочутият тайландски режисьор в момента. "Интересуват ме връзките между процесите на разрушаване и на съзидание", допълни той, като не пропусна да подчертае огромното значение на наградата за самочувствието на творците в страната му.
На сцената на зала "Люмиер" той намекна и за политически конфликти: "Дано "Златната палма" помогне, поне временно, страстите у нас да утихнат..." Заради искреността и неподправеността му критиката в Кан прие добронамерено необичайната поетика на населения с птици, риби и маймуни филм. Нарече го "сюрреалистичен експеримент" и "уникално чисто кино", опиращо се на древни народни вярвания за прераждането.
Твърде щастлив от "голямата награда на журито" остана и Ксавие Бовоа, режисьор на апелиращия за религиозна и човешка толерантност "Хора и богове". "Докато снимахме филма в Мароко, израствахме духовно. С местното население живеехме и работихме заедно и непрекъснато си помагахме.
Построихме християнска църква. В Мароко се снима с любов за разлика от Париж, където невинаги е така." Огромна беше и радостта на популярния френски актьор Матийо Амалрик, чийто филм "Турне" стана симпатичен на фестивала още от самото начало. "Всъщност режисьорът не е само един, режисьори са всички, които работиха във филма.
Аз само крадях от тяхната енергия..." Веднага след фестивала трупата New Burlesque, чиито спектакли във Франция изграждат цялото действие, започват турнета в селищата, в които са правени снимките. Американските проститутки, които взривиха "Кроазет" с опасния си чар и с разкрепостеното си поведение приеха наградата с небивал възторг. Благодарение на нея, както и на наградата на международната критика "Турне" щастливо се озова в центъра на грандиозните филмови събития.
Наградата за най-добра мъжка роля бе дадена на двама актьори едновременно, изпълняващи роли на влюбени в семействата си, но силно изтормозени бащи: Хавиер Бардем в Biutiful и Елио Германо в "Нашият живот" на Даниеле Лукети. Бардем отново повтори тезата си, че Иняриту е най-големият режисьор в света и изпрати въздушни целувки на дискретно придружавашата го Пенелопе Крус.
От своя страна Лукети заяви: "Посвещавам наградата си на Италия и на италианския народ, който въпреки политиците прави всичко, което е по силите му, за да подобри живота си."
Както се очакваше, изпълнителката на главната роля в най-новия филм на Абас Киаростами "Точно копие" и дива на фестивала Жюлиет Бинош получи приза за най-добра актриса.
Очарователната в своето прочувствено обяснение в любов към Киаростами Бинош сподели, че по време на снимките неговата камера е била "приятелски" настроена и й е давала възможността да извади най-неочаквани състояния от себе си. С такт и респект тя напомни, че мястото на задържания в Иран Джафар Панахи в редиците на журито продължава да стои празно. "Ние всички очакваме той да се върне към призванието си и да прави филми!"
За най-добър сценарист бе обявен кореецът Ли Шанг Донг за вълнуващия му филм "Поезия". "Героинята на филма ми не е много спокойна за бъдещето на човечеството. Затова, преди да се раздели с този свят, тя оставя стихотворение, написано от нея."
Независимо от демонстрираната смелост при избора на филм за "Златната палма" останалите награди на журито се преценяват като балансирани и справедливи. Най-големият губещ от тяхното разпределение остана Никита Михалков. Пресата изрази мнение, че единствено той успя да обедини цялата критика... само че срещу себе си.