От музиката към киното

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

От музиката към киното

В края на 90-те години и първото десетилетие на 21-ви век много от големите имена сред режисьорите на видео клипове преминават към дългометражното кино. Тази година трима от тях атакуват боксофисите с нови филми, всеки един от които с интересна история, която тепърва ще видим каква съдба ще им донесе.
За Антон Корбейн навлизането в киното се случва със закъснение, години наред той създава светове около Depeche Mode, U2, Nirvana, Nick Cave & The Bad Seeds, The Killers, Coldplay и много други. Всеки негов клип представя история без начало и край, но винаги със символика, винаги концептуална.
Режисьорската му дейност върви паралелно с фотографията, която минава отвъд връзките му с рок музиката и зад обектива му застават личности от всякакви области, които като че ли попадат в един и същ мистериозен свят, когато той ги снима.
Преминаването на Антон Корбейн от музиката към киното се случва с Control - филм, който разказва за живота на Иън Къртис и пътя на Joy Division. Още тогава той споменава за следващата си стъпка - филм, който ще е цветен и в жанра трилър. Това е The American, чиято премиера предстои на 1-ви септември.
Творчеството му включва видеа към почти всички сингли на Depeche Mode в периода 1986-1997, и отново през 2005-та зa Suffer Well, филмира концертите Devotional (номиниран за Грами) и One Night In Paris, сред видеографията му са Pride,  One и Electrical Storm на U2, Atmosphere на Joy Division, Mama Said на Metallica, a от последните години – ‘Re-Offender‘ на Travis, All The Things I’ve Done на The Killers, Violet Hill, Talk и една от версиите на ‘Viva La Vida‘ на Coldplay, с която шеговито повтаря ‘Enjoy The Silence’. Един от най-големите му творчески пикове остава Heart-Shaped Box на Nirvana, с която печели MTV награда през 1993-та, време, когато за такива клипове са се давали награди, вместо да бъдат отхвърляни като неподходящи за масовата аудитория.
През 2005-та година започва работа по сценария на Control, изграден около книгата "Touching From a Distance" на Дебора Къртис, съпругата на Иън, а година по-късно стартират и неговите снимки с дебют на Сам Райли в главната роля. Завършването на лентата преминава през много трудности – на няколко пъти датата на премиерата е изместена, за да продължи финансирането, Корбейн ипотекира къщата си, а негови приятели се включват като спонсори. Въпреки че е от Холандия и не е пряк свидетел на този период на манчестърската музикална сцена, Антон успява да създаде филм, който получава одобрението на бившата съпруга на Къртис и дъщеря му, членовете на New Order, съобразява детайлите и с Аник, любовницата на Иън.  Снима Control изцяло в любимото си черно-бяло, тъй като "Всичко при Joy Division e или черно, или бяло".
Две години след представянето на "Control", получил отличия от Кан и Британските награди за независимо кино, Антон Корбейн създава Linear. Едночасовият филм е включен в специалното издание на новия албум на U2 No Line on The Horizon, и по думите на създателя си той е "нов начин за свързане на филма с музиката". В Linear присъстват някои от героите и историите, за които Боно разказва в No Line on The Horizon.
Настоящето за Антон Корбейн е свързано с филма The American ("Американецът"), сниман  в Италия и Швеция, адаптация по романа A Very Private Gentleman на Мартин Буут. Главната роля е поверена на Джордж Клуни, който влиза в кожата на наемен убиец, тръгнал на последната си мисия, но която го отвежда в съвсем друга посока.
"The Runaways" e филм на Флориа Сигизмонди, друг известен режисьор на клипове, преминал към пълнометражното кино. Нейно дело са добре запомнящите се с нетипичния си стил на заснемане ‘The Beautiful People‘ на Мерилин Менсън, ‘Little Wonder‘ и ‘Dead Man Walking‘ на Дейвид Боуи, ‘Untitled #1‘ на Sigur Rós, ‘Obstacle 1‘ на Interpol (в който участва и самата тя), ‘Supermassive Black Hole‘ на Muse, ‘The End of The World‘ на The Cure и последно ‘Die By The Drop‘ на The Dead Weather.
Флориана определя клиповете си като "разлагащите се адски светове, населени с изтерзани души и всевластни същества".
В ‘The Runaways‘ (‘Бегълците’) се разказва за историята на едноименната изцяло женска рок група от 70-те години, а сценарият е базиран по мемоарите на първата им вокалистка. Във филма участват Дакота Фанинг в ролята на Шери Къри и Кристен Стюарт като в ролята на Джоан Джет. В саундтрака присъстват както песни на групата, така и парчета на Дейвид Боуи, The Stooges и Sex Pistols.
Безпогрешният Дейвид Финчър ("Боен клуб", "Седем", "Странният случай с Бенджамин Бътън") се завръща с ново предизвикателство – продуцираният от Кевин Спейси The Social Network, който разказва историята на създаването на Facebook. Нито един от основателите на сайта не е имал участие в сценария. Със саундтракът са се заели Трент Резнър (Nine Inch Nails) и Атикъс Рос. Изборът не е случаен – Финчър е режисьорът на Only на Nine Inch Nails, а "Седем" започва със семпъл от Closer. Той е и създателят на клиповете на Judith на A Perfect Circle и Love is Strong на Rolling Stones.
Режисьорският свят в музиката е уникален случай със своята привидна анонимност - пред очите ни се изправят клипове, които са ни любими, но не знаем, че са дело на един и същ човек, а същите хора понякога се оказват отговорни и за някои от най-внушителните филми днес. А в случая на тези трима ексцентрици има има нещо постоянно  в работата им, както във видео клиповете, така и във филмите  – лесният път никога не е вариант.
Авторът е един от диджеите на Indioteque.

Indioteque
 е музикален проект, основан от диджеите kirkerona, Specta, fiff и The Fein през 2008-ма година с цел да популяризира световната инди и алтърнатив сцена. Всеки месец те организират партита, чиято стиловата насока варира от алтернативен инди рок и поп до електроника. НаIndioteque.com можете да откриете новини, ревюта на албуми, репортажи от концерти в различни европейски държави, интервюта с български и чужди музиканти, песни за свободен download, статии. През май 2010-та Indioteque организира концерта на сръбската група Repetitor в България.