Речник на най-често срещаните термини по опаковките на натуралните или органичните козметични продукти

Статията е от новия брой на списание НЕЯ, който излиза на 3 септември.
Съдържание на естествени и органични съставки – процентът на натурални и органични съставки в продукта, без това да включва вода.
Минерални масла/петролати/парафин – синтетични масла, получени от преработката на петрол. Когато се използват в козметични продукти, има вероятност да запушат порите и да затруднят кожната физиология.
Силикони – голяма група химични съединения с характерна гладка текстура. Отличават се с всички недостатъци на синтетичните масла, не са биоразграждащи се и затова са вредни за природата. Отделно от това имат ефект на натрупване – ако ползваш шампоан със силикони, след време така се наслояват върху косъма, че се налага да търсиш друг шампоан, който да ги отстрани като един "чистач".
Парабени – група химикали, използвани в козметичната, а и в хранителната индустрия, впрочем като консерванти. Обвинени, че може да предизвикат раздразнения и алергии. Засега няма еднозначни, приети от сериозната научна общност доказателства за тяхната вредност – нито за здравето на кожата, нито за това на вътрешните органи. Има марки, които, без да са изцяло сертифицирани като органични, почти не използват парабени много преди да възникнат споменатите противоречия. 83% от продуктите на L’Occitane например не ги съдържат. Други марки – като английската REN – са създадени изцяло без участието им. А немските Weleda и Dr. Hauschka датират от времена, когато парабените са били тотално непознати. Единият голям въпрос, който стои пред традиционните парабени използващи марки, е как да се пречупят да се откажат от тях, при положение че вредността им не е доказана. А вторият е, че не е никак лесна работа да преформулират продуктите си без парабени, защото за разлика от традиционно натуралните или органични марки те са свикнали да ги правят по този начин и простото им изваждане обикновено води до разпад на вече съществуващата формула.
Пропилен гликол – разтворител от синтетичен произход. Смята се за отговорен за разни алергии.
Етаноламини – група синтетични съединения, използвани основно за регулиране на вискозитета и pH-то на продуктите. Свързват присъствието им с алергии и кожни раздразнения.
PEG (пропиленгликоли) – голяма група синтетични съединения с почистващо/разпенващо и стабилизиращо действие. Използват се основно за постигане на определени текстури, например серум, или за разтварянето на други съединения.
SLES/ALES (sodium lauryl ether sulphate)/(ammonium laureth sulphate) – най-познатата група сърфактанти/почистващи/разпенващи съединения. Козметичната индустрия си ги харесва, защото твърди, че обикновените осапунващи вещества не "обезмазняват" толкова щателно. Смята се, че в големи концентрации могат да предизвикат сухота и алергии. Моят опит показа, че замяната на SLES в Almost Make-up SPF 15 на Clinique с lauric acid води до щипане, парене и цялостно раздразнение. Изводите оставям на вас.
Синтетични бои – оцветителите, било то естествени или синтетични, са много важен клас съединения, особено в някои козметични категории като грим. Често са от синтетичен произход и присъствието им се избягва в продукти за лице и тяло.
Ароматизиращи вещества/полициклични мускуси/фталати – мирисът на продуктите обикновено е смес от естествени етерични масла и синтетични ароматни съединения. В сертифицираните органични продукти се използват само естествени етерични масла и смеси. Полицикличните мускуси (PCM), нитромускусите и фталатите са синтетични съединения – елементи от аромата на козметичните продукти. Те се разграждат трудно и на всичкото отгоре имат склонност към биоакумулиране.
Неутрално pH – pH-то на средата е мярка за нейната алкалност/киселинност. Неутралното pH на козметичните продукти е гаранция за снижен риск от раздразнимост. Обръщаме внимание, че нищо не гарантира тотално отсъствие на риск от алергии или реактивност.
Алкохол – алкохолът/етанолът се използва в козметиката или като разтворител, или заради силното си антисептично действие. Има натурални марки, като Weleda например, които го използват като консервант в продуктите си. Високото му процентно съдържание може да доведе до изсушаване на кожата.
Ретинолът и различните форми на витамин А предизвикват силно раздразнение, когато са във висока концентрация. Като капак правят кожата по-чувствителна към слънчевите лъчи. Козметичен продукт с ретинол в комбинация с печене е равносилно на секс без презерватив със зависим от хероин.
Животински субпродукти – продукти, получени в резултат на физиологичната дейност на животните, без за добиването им да са използвани вредни за тях методи. Такива субпродукти са мед, восък, пчелно млечице.
Тестване върху животни – индикация дали продуктите се изпитват върху животни. Не съм виждала етикет, на който да пише открито, че това се случва, но отсъствието на декларация, че не се прави, означава ли, че може би марката има и такава практика? Не, не означава, да не говорим, че по-злопаметните сред нас все още си спомнят как преди години избухна зверски, в този случай буквално, скандал относно претенциите на The Body Shop, че продуктите им не се тестват върху животни. Оказало се беше, че не е съвсем така и на иначе достойната за възхищение и вече, за съжаление, покойна Анита Родик й се наложи да дава куци обяснения, че всъщност те имали предвид готовите продукти, но нямало как да контролират какво правят доставчиците им със суровините... Ужасен резил, откъдето и да го погледнеш!
Подходящи за веганци – тоест несъдържащи суровини от животински произход – мляко, яйца и пр., нито такива субпродукти – виж по-горе.
Подходящи за вегетарианци – продуктите не съдържат суровини от животински произход, но може да съдържат животински субпродукти като мляко, мед, пчелно млечице и др. Обикновено в такива случаи се цитират сертификати, удостоверяващи, че въпросният продукт или суровина е с гарантирано качество, както и че е извлечен чрез процес, който не е причинил страдание на животното.
Обяснения за опаковката – посочва се дали използваните материали подлежат на рециклиране (хартия, алуминий, пластмаса и др.), както и дали картонената вторична опаковка е направена от вече рециклиран материал.
Списание НЕЯ може да купите всеки ден от месеца на цена 5 лв. и онлайн.