Петър Попзлатев прави филм за любовта в минало и сегашно време

Петър Попзлатев прави филм за любовта в минало и сегашно време

Какво е да обичаш през 30-те години на ХХ век и какво е да разказваш любовна история с размаха на Бунюел по време на финансова криза през 2010 г.? Докато снима новия си филм, Петър Попзлатев се сблъсква с тези два въпроса.  
Новият проект на режисьора с работното заглавие "Аз съм ти" е проверка на емоционалните стойности на времето, в което живеем. Той изследва любовта и връзката между хората в днешни дни, като ги пречупва през призмата на ценностите от 30-те години на ХХ век.
"Това е психологическа драма, филм за любовта. Когато всичко премине през огледалото на същите взаимоотношения 70 години по-рано, има преоткриване на други стойности, които за голяма част от днешната млада публика като че ли са непознати," разказва авторът пред "Дневник".
С този филм Попзлатев иска да напомни за времето, когато "огромна част от софиянци са били абонирани за по-големите литературни и театрални списания, свързани с всичките "-изми" в изобразителните изкуства, когато е имало непрекъсната комуникация между тогавашния център на културата Париж и София."
Петър Попзлатев прави филм за любовта в минало и сегашно време
Сценарият е подписан от  Владо Ганев и Стефан Коспартов, а оператор е Емил Христов. В основата лежи историята от "Роман без заглавие" (1966 г.) на Димитър Димов и неговото продължение "Адриана", написано от дъщеря му Теодора Димова и издадено през 2007 г.
Главната героиня Адриана е 33-годишната дъщеря на заможен индустриалец, която през 1938 г. не се лишава от нищо, най-малко от бохемската компания на артисти, поети и художници. Кулминацията във филма е идея на Попзлатев – Адриана вижда Всевишния в образа на самата себе си 60 години по-късно. Въпреки че тази сцена не присъства в оригиналния текст на книгата "Адриана", нейната авторка толкова харесва идеята, че пренаписва откъса, използвайки сценарното предложение, разказва режисьорът.
"Киното и литературата се съюзиха около тази катарсизна сцена – със SMS Теодора ми каза, че идеята е гениална и ме помоли да й я преотстъпя, за да я използва при преиздаването на романа и във Франция. Така във френското издание на романа Всевишния се явява като възрастната Адриана", уточнява Попзлатев.
Образите на младата и възрастната Адриана са поверени на актрисата Жанет Спасова, която от над 20 години живее в Германия и играе на сцената на берлинския театър "Фолксбюне". Режисьорът я е избрал по "абсолютно органичен път": "В нея аз намерих идентификация с една друга култура, в която много точно разполагам героинята от 30-те години."
Заедно с нея на екрана се появява и младата актриса Ирмена Чичикова в ролята на Юра. Тя слуша разказа за младините на Адриана и в определени случай си представя, че е участник в него – разновидност на  похват, използван от испанския режисьор Луис Бунюел в последния му филм "Този неясен обект на желанието".
Режисьорът Петър Попзлатев (в средата) по време на снимките на "Аз съм ти"
Режисьорът Петър Попзлатев (в средата) по време на снимките на "Аз съм ти"
Мъжките роли в "Аз съм ти" изпълняват Деян Донков (младият капитан Адамов), Владимир Карамазов (поета Жермен), Захари Бахаров (художникът Лъчезаров – образ, който присъства само във филма) и Ованес Торосян (приятелят на Юра). Влюбен в Юра е и петдесетгодишният  Симеон, в чиято роля влиза Владимир Пенев. "На  двете жени никак не им е лесно да се справят с този екип от стройни мъже, прекрасни актьори - любимци на българската публика," доброжелателно се смее  режисьорът.
Творческият екип на филма пресъздава носталгичната атмосфера на отминалата епоха в тази психологически заредената творба, използвайки 50% от първоначално отпуснатата субсидия за снимките. Значителна част от лентата вече е заснета в софийски апартаменти и " под небето между всичките по-известни сгради от 30-те години в центъра на София", но "никак не е лесно, поради абсолютно редуцирания бюджет," коментира Попзлатев.
Филмът ще е готов през ранната пролет на 2011 г.