Концертите през 2011 година поевтиняват

Концертите през 2011 година поевтиняват

Музикантите от ZZ Top(тук на концерта си в София) са сред групите, които смятат да направят билетите за концертите си по-достъпни
Музикантите от ZZ Top(тук на концерта си в София) са сред групите, които смятат да направят билетите за концертите си по-достъпни
Цените на билетите за концерт през 2011 година ще поевтинеят, като все по-често ще се предлагат изгодни пропуски в последния момент, се казва в анализ на агенция "Асошиейтед прес" (АП). Прогнозата се отнася за американския пазар, но със сигурност тази тенденция ще се усети и в Европа.
Според АП 2010 година се е оказала тежка за индустрията и високите цени на билетите са оставили немалко празни седалки по концертите дори на най-големите звезди. Не са липсвали отменени спектакли, както и продажба на евтини пропуски в последния момент.
За следващата година промотърите смятат да свалят цените, но и търсят варианти да компенсират по-ниските приходи с повече продажби на тениски, чаши и всякакви мърчандайз продукти.
Надолу, нагоре
ZZ Top например е една от групите, които смятат да ревизират стойността на билетите. За концертите им през 2010 година те са стрували средно 55 долара, като сега има дори планове най-евтините да започват от 10 долара.
"Време е да върнем назад цените на билетите и да търсим други начини да печелим пари", коментира тези намерения мениджърът на ZZ Top Карл Стубнър.
АП обаче предупреждава, че не всички билети ще поевтинеят. Феновете на най-актуалните в момента звезди, като Джъстин Бийбър и Лейди Гага например, ще продължат да дават доста пари, за да видят любимците си на живо.
Нийл Даймънд, който ще продължи своето турне в Нова Зеландия през февруари, също смята да задържи цената на пропуските за своето шоу. Той твърди, че би искал билетите да поевтинеят, но не може да си го позволи.
Концертите стават все по-зрелищни и това се отразява на цената на билетите, твърдят музикантите, които не искат да смъкват цените
Ройтерс
Концертите стават все по-зрелищни и това се отразява на цената на билетите, твърдят музикантите, които не искат да смъкват цените
"Шоуто по време на концертите става все по-впечатляващо и по-скъпо. Тези разходи трябва да се върнат от парите, които хората плащат", обяснява Даймънд. Той добавя, че няма проблем просто да вземе китарата си и да пее,без специални ефекти, акомпанимент и танцьори, но това би оставило без работа поне 50 души, които сега са част от екипа му.
Спадът на продажбите е минимум 12%
Така или иначе обаче промяна е нужна, тъй като според списание "Полстар" посещаемост на концертите в САЩ през първата половина на тази година е спаднала с 12% спрямо миналата. Данните на най-големия промотър в света - "Лайв нейшън ентъртейнмънт" (Live Nation Entertainment), дори сочат 16 на сто по-малко зрители в периода юли - септември. Това става факт, въпреки че цените на билетите за редица концерти, включително и на Род Стюард, са били намалени.
Мнението на фена
"Просто стана твърде скъпо да се ходи на концерт", коментира ситуацията пред АП Майкъл Немчик. Той е загубил работата си на фондовата борса и сега е барман в Лос Анджелис.
През тази година Майкъл е посетил шест концерта, което два пъти по-малко от 2009-а. Неговото мнение е, че е прекалено да се искат над 200 долара за билет на алтернативната рок група Perfect Circle например. "В момента съм по-внимателен към разходите си, отколкото преди", казва Немчик
Как се движеха цените
АП припомня, че цените на билетите за концерт растат постоянно от 90-те години насам, когато промотърите решават да продават пропуските на различни цени в зависимост от мястото. Според наблюденията средните цени на билетите в САЩ са се повишили от 26 долара през 1996 до пиковите 67 долара през 2008 година.
Средните цени на билетите за концерт в САЩ са скочили от 26 долара през 1996 до 67 през 2008-ма
Ройтерс
Средните цени на билетите за концерт в САЩ са скочили от 26 долара през 1996 до 67 през 2008-ма
За сравнение се посочва, че стойността на пропуските за концерт е скочила четири пъти повече от инфлацията за този период. През миналата година се забелязва връщане на цените назад, тъй като според мениджърите тя е била най-лошата за индустрията, заради рецесията.
На поевтиняването феновете отговарят с 12% повече купени билети, отколкото през 2008 г. Промотърите се надяваха тази тенденция да продължи и през тази година, но сметките им се оказаха погрешни.
Това стана причина да се търси спасение в пускането на евтини билети, за да се запълнят залите и стадионите. Така средната цена на ценните хартийки за първата половина на годината е 61 долара.
Очакванията за втората половина са тази стойност да падне още, тъй като отстъпките са ставали все по-сериозни.
Прогнозите
От "Лайв нейшън" казват, че за през новата година със сигурност ще е по-евтино да се купи билет за не особено атрактивните места, но пропуските за първите редове дори могат да поскъпнат. Надеждите са, че спестените пари от цената на концерта ще отидат за покупката на храни, напитки и различни сувенири, предлагани в залите и стадионите.
През миналата година обаче това не се случи, като при по-евтини билети феновете са оставяли за тези неща толкова пари, колкото и преди - средно 18 долара. От "Лайв нейшън" залагат сериозно и на предлагането на атрактивни цени на билетите при покупка през интернет.
Идеята е покрай тях феновете да бъдат изкушени да си вземат и още нещо - диск, дрехи, приложения за "Айфон" дори, които отскоро са част от мърчандайз продуктите.