Дистрибуторите отиват на лов за хитове на фестивала "Сънданс"

Разпространителските компании отиват с отворени портфейли на най-големия фестивал за независимо кино - "Сънданс". Така образно описва ситуацията вестник "Лос Анджелис таймс" в свой материал.
Изданието посочва, че цените са паднали драстично и ако преди години откупуването на правата за разпространение е струвало десетки милиони долари, то сега сделките се сключват за шестцифрени суми, като често дори милион е достатъчен. Една от причините за това е намалелият заради кризата брой на компаниите, които са в този бизнес.
Въпреки ниските цени дистрибуторите пазаруват внимателно, защото често дори тези скромни инвестиции не се изплащат. Типичен пример от миналата година е "Погребан" (Buried) с участието на Раиън Рейнолдс. Той е купен от "Лайънсгейт (Lionsgate) за скромните 3 млн. долара, но от кинопрожекции донася малко над милион.
Големите печеливши пък се оказват "Фокус фийчърс" (Focus Features), които дават пет милиона за комедията "Децата са добре". Филмът, разказващ за хомосексуална двойка жени, чиито деца търсят кой е баща им, дарил семенна течност, събра над 21 млн. долара само от кината в САЩ. Лентата спечели две награди "Златен глобус", вероятно ще има и номинации за "Оскар", като шумът покрай наградите ще донесе още приходи.

"Преди да решиш какво да купиш, трябва да изгледаш доста филми с отворено съзнание и полуотворен портфейл", описва печелившата стратегия изпълнителният директор на "Фокус фийчърс" Джеймс Шамус. Той добавя, че дори при това положение рядко имаш идея коя покупка ще се изплати и коя не.
Славата на "Сънданс" като място, където могат да се открият блокбастъри, тръгва през 1999 година, когато тук е представена лентата "Проклятието Блеър". Черно-белият филм, заснет с аматьорска камера и без професионални актьори, стана най-печелившото заглавие в историята на киното, като при инвестирани 60 000 долара събра над 250 000 само от кинопрожекции.
През миналата година обаче много от потенциалните хитове се оказаха пълен провал, като Welcome to the Rileys с Кирстен Стюард и The Romantics с Кейти Холмс. Същевременно непретенциозните заглавия от рода на драмата Winter's Bone и Blue Valentine" и дори документалните Waiting for 'Superman и Exit Through the Gift Shop напълниха касите на дистрибуторите, заложили на тях.
Ситуацията на "Сънданс" тази година се усложнява от факта, че на фестивала има изобилието от заглавия от малко известни режисьори. Все пак за потенциални хитове се смятат Little Birds с участието на Кейт Босуърт и Margin Call с Кевин Спейси, разказващ история за последиците от финансовата криза.
Сериозен интерес се очаква също за трилъра The Ledge, комедията на Пол Ръд My Idiot Brother, черната комедия Salvation Boulevard с играещия шантав евангелист Пиърс Броснън и режисьорския дебют на актрисата Вера Фармига Higher Ground. Любопитен е и опитът на Кевин Смит ("Догма") да премине от комедиите към филмите на ужасите с Red State, за който също се очаква наддаване между дистрибуторите.
Част от разпространителите вече предприеха изпреварващи ходове и сключиха договори дни преди началото на фестивала утре. От "Сони пикчърс класикс" обявиха, че са купили правата за хорър драмата Take Shelter с Майкъл Шанън. НВО пък заложи на Project Nim, който разказва историята на шимпанзе, обучавано да мисли като човек и режисиран от номинирания за "Оскар" Джеймс Марш (Man on Wire). Новата телевизионна мрежа на Опра Уинфри (OWN Network) купи няколко документални филма.

Агентът по продажбите в "Интернешънъл криейтив мениджмънт" (International Creative Management) Хал Садоф е окуражен от броя на сделките на друг популярен фестивал за независими филми - този в Торонто, проведен през септември. Според него обаче не е добър знак за кинаджиите, че повечето договори са сключени за символични суми, а заглавията така и няма да се завъртят по кината.