Част от "Големият взрив" в галерия "Credo Bonum" се пренесе в Южен парк

Част от "Големият взрив" в галерия "Credo Bonum" се пренесе в Южен парк

Анти-монумента на "WUMAMPAROI" в Южен парк
Анти-монумента на "WUMAMPAROI" в Южен парк
От средата на март до края на април в галерия "Credo Bonum" на ул. "Славянска" №2 се случва "Големият взрив" - един кураторски проект на Светлана Куюмджиева, в който прозира странна пророческа сила за актуалните апокалиптични събития в света. Преди броени дни един от експонатите на изложбата бе преместен в Южен парк и изнася посланието на неговата авторката Вероника Цекова извън стените на галерията.
След едноседмичен престой в "Credo Bonum" като от част от презентацията на проекта "WUMAMPAROI" на Вероника Цекова една почти триметрова плачеща бреза бе засадена в дупка на моста в южната част на парка. В обикновено пълната с отпадъци и предупредителни клони яма сега се издига анти-монумент като символ на колективната психология "When You Make A Mistake Put A Rose On It" ("Когато направиш грешка, постави отгоре й роза").
Проектът "Големият взрив" бележи откриването на галерия "Credo Bonum" като пространство за нова култура и изкуство. В него са събрани произведения на над 10 автора, като някои от тях са изработени специално за изложбата и срещат публика за пръв път. До края на април в галерията ще властва един свят, възникнал от поуките, големите екологични опасности и катастрофи на съвремието. "Големият взрив" дава допълнителни поводи за размисъл над света, който ни заобикаля и нашето място и роля в него, особено в контекста на събитията от Япония и Арабския свят.
Както самата Светлана споделя, много от творбите в изложбата по случайност са се оказали пророчески. Документалното видео "Комплект за оцеляване след глобалното затопляне" на Петко Дурмана, например, показва инсталация, представена на фестивала Transmediale в Берлин през 2009 г. В нея е инсцениран живота на човек, който изследва морски бряг в постапокалиптичния, лишен от живот и светлина пейзаж.
В контекста на земетресението в Япония и последвалите събития в АЕЦ "Фукушима" творбите на Рада Букова "Багаж", съставена от пирон и една пластмасова торба с фосфоресциращи кости и "Мутации: Благороден елен" на Иво Бистрички, инспириран от навършването на 25 години от експлозията в Чернобил, актуалността на внушенията в изложбата е осезателна.
Произведението на Симеон Стоилов "АПОФИС" подсилва това усещане. Огромното змиевидно тяло от полиестерна смола, алуминии и поликарбонат е вдъхновено от демона на подземния свят в гръцката митология. Неговият аналог в египетската митология носи името Апеп и е символ на тъмнината и хаоса. Според легендите в края на всеки ден богът на слънцето Ра се изправя в люта битка срещу Апеп. И тук човек инстинктивно се сеща за войната в Либия...
Творбите в "Големият взрив" обаче не гледат само към теориите за "края", но и към "началото". "Bio-Sapiens" на Светозара Александрова представлява човек в реални размери, сътворен изцяло от пръст, сено и семена. Според авторката той е "чист био разум" и съществуването му зависи от грижите на публиката, както и от специално поставена светлина. Всеки може да го полее, а с времето от него поникват живот. Кураторът Светлана Куюмджиева споделя, че все още не знае каква ще бъде неговата съдба след края на изложбата, но че от развитието му могат да възникнат интересни въпроси за способността на хората да се грижат за друго същество.
"Големият взрив" ще бъде в галерия "Credo Bonum" на ул. "Славянска" №2 до 30 април.