На път: Технологии срещу летищните недоволства

Повече ред с багажите, самообслужване и достъп до информация. Това очакват пътниците от летищата, показа доклад, изготвен от международната компания за съвременни технологични решения за туристическата индустрия "Амадеус".
След интервюта с близо 3 хил. пътници докладът посочи проблемите на модерните летища и възможностите, които технологиите дават за подобряването на услугите през следващите 10 години. Проучването проследява движението на пътника от влизането в аерогарата, през чекирането, товаренето и разтоварването на багажа и преминаването през проверки за сигурност.
Пътниците изискват най-вече подобрения в организацията на работа на летищата при извънредни обстоятелства, например лошо време, а също и решение на проблемите с багажа. 43% оценяват управлението на извънредните ситуации като най-важната област, където биха искали да видят подобрение. По 34% посочват проблемите с чекирането и получаването на багажа.
Обслужването на летището рефлектира пряко и върху отношението към авиокомпаниите. Според изчисленията на авторите на проучването, ако клиентът чака 30 мин. на опашка за чекиране, положителното му отношение спрямо авиокомпанията, с която лети, спада с 10 процента.
Високи са очакванията и за повече информационни услуги и самообслужване. Близо 40% от пътниците искат да получават на мобилните си устройства информация за това какъв е статусът на полета им, как върви обработката на багажа им и други новини от летището. Една трета настояват за повече възможности за самообслужване, включително собственоръчно маркиране на багажа.
С поглед към 2020 г. докладът посочва и технологичните решения на тези предизвикателства.
- Чекиране с едно докосване. Смартфоните и таблетите отварят възможност за това, ако летищата монтират специални сензори. Това не само ще улесни максимално чекирането за клиента, но и ще е от полза за авиокомпаниите, които ще знаят как се придвижват пътниците им през летището, и ще могат да подобрят ефективността си.
- Постоянно следене на багажа. Технология за радиочестотна идентификация може да осигури постоянна маркировка на багажа и това да улесни редовните клиенти. Тази услуга ще позволи информацията за местонахождението на багажа да постъпва в реално време и ще е особено полезна при прекачвания.
- Мобилни служители - таблетите ще дадат възможност на служителите да се движат из летището и пресрещат пътниците, нуждаещи се от услуга. Така чекирането ще се ускори, особено в пиковите часове.