Четвъртото измерение отива на кино

Четвъртото измерение отива на кино

Четвъртото измерение отива на кино
Почти няма нов касов холивудски филм, който вече да не излиза в 3D формат. Високите цени на билетите за триизмерното забавление в САЩ обаче отказват голяма част от зрителите, а така големите разходи по тяхната изработка не излизат на сметка.  
За да върне публиката в киносалоните с повече от две измерения, Холивуд насочва вниманието си към добавянето и на четвърто чрез аромати, удари, влага, мъгла, дим и дори летене.
Корейска компания на име CJ 4DPlex строи киносалони, в които седалките се поклащат, имат вградени масажиращи части, а във въздуха, успоредно със случващото се на екрана, може да завали, задуха, пресвятка, да падне мъгла и дори да се разнесе специфична миризма. Тя продължава да строи нови четириизмерни кина в Корея, като към досегашните ефекти се добавят и седалки, които ще могат да се накланят, огъват и дори да излитат във въздуха, съобщи британското издание "Дейли мейл". 
Сега въпросната компания е отворила офис в Лос Анджелис и създава компютърни програми за екшън филми, които да синхронизират действието във филма с ефектите в салона. В Ню Йорк фирмата ще изгради първия в Америка четириизмерен мултиплекс и ако той се окаже успешен, CJ 4DPlex възнамерява ще разшири дейността си и в Европа.
В Сеул вече е възможно да гледаш анимацията "Кунг-Фу панда 2" и последната част от приключенията на капитан Джак Спароу в "Карибски пирати" и след прожекцията да излезеш малко по-болен, мокър, вмирисан и дори леко набит.
Четвъртото измерение отива на кино
Корейският блогър Prof Miscreant споделя, че докато гледаш на 4D приключенската анимация, озвучена от Анджелина Джоли и Джек Блек, масажиращ механизъм в седалката те удря леко в бъбреците или седалището, докато на екрана пандата По бива ударена или пада на земята. Заедно с фойерверките в края на лентата пък залата се изпълва с малки мехурчета. Едно такова изживяване в Корея струва 18 хил. вона, или около 10 британски паунда.
Не всички кинолюбители обаче излизат доволни от подобен род забавление. След "Карибски пирати: В непознати води" някои от зрителите са се оплакали от мокрите ефекти, но пък други са се радвали на факта, че миришат на героя на Джони Деп - капитан Джак Спароу. Част от публиката на четириизмерния "Трансформърс" 3 пък е имала временна загуба на слуха или е получила гадене, след като преобладаващият аромат във филма е на изгорял каучук. 
Четвъртото измерение отива на кино
Междувременно режисьорът Робърт Родригез обяви, че четвъртата част от поредицата "Деца шпиони", която се очаква да излезе през август, също ще бъде в 4D формат, като ще наблегне на миризмите, писа "Индипендънт".
Всъщност идеята да се добавят аромати в кинозалите съществува още от началото на 20 век. Един от пионерите в киното с мирис е Самюел Рокси Ротхафел, който поставя напоен с розово масло памук в предната част на електрически вентилатор по време на кинопреглед през 1906 г. 
В годините от първата половина на миналия век идеята развиват и други продуценти, които разработват различни методи за "ароматизиране" на филмите си - някои се опитват да ги синхронизират с музиката на лентата, като изпращат аромати чрез тръби, разположени до седалките на зрителите. Други пък са далеч по-находчиви и използват вентилационната система в салоните.
Документалният филм за Великата китайска стена на Уолтър Рийд "Зад Великата стена" е първият, който подлага публиката си на 72 различни миризми от Ориента, но тогава филмовата критика не открива никаква творческа стойност в това. 
"Първо те се движеха (1895)! После те говореха (1927)! Сега те миришат!". Така звучи рекламата на един от въпросните филми от първата половина на миналия век. В налото на настоящия японската компания NTT създаде устройства за киносалоните, с които посетителите могат да "свалят" различни аромати, за да подсилят усещането от филма. Неотдавна в съобщение от Университета в Калифорния и SAIT в Япония се твърдеше, че те са разработили smell-o-vision устройство, което възпроизвежда общо 10 хил. вида миризми и ще добави нов вид реално усещане при гледането на телевизия, припомня още "Индипендънт".
Ако "ароматизацията" на филмите стане масово явление, е много вероятно световните класации за най-гледани и обичани филми да се преобърнат с главата надолу. Така "Трейнспотинг" вероятно ще полети към дъното, а "Шоколад" ще се изкачи главоломно нагоре.
Остава да се замислим какво ще е да гледаме филмите "Доктор Живаго", "Седем години в Тибет". "Английският пациент" или "Точка на пречупване", когато 4D ефектите започнат да пресъздават климатичните условия прекалено реалистично.