Сецесионова иконопис в село Българи

Сецесионова иконопис в село Българи

Църквата "Св. св. Константин и Елена", опожарявана в миналото, е възстановена в началото на ХХ век.
Църквата "Св. св. Константин и Елена", опожарявана в миналото, е възстановена в началото на ХХ век.
Рубриката на Дневник.бг "На път" днес представя разказа и снимките на читателя Светозар Димитров от посещението му в село Българи.  Димитров казва за себе си, че е завършил история и политология в АУБ, а след това европеистика в Централноевропейския унивеситет в Будапеща.
Готови сме да публикуваме и други текстове на читатели, които очакваме на [email protected]. Дневник.бг си запазва правото на преценка и редакторска намеса.
 
Две са българските църкви, станали масово-известни със своите стенописи: Боянската църква, защитена от ЮНЕСКО заради своите стенописи, изрисувани в ренесансов стил, но предхождащи италианския Ренесанс, както и църквата на баба Ванга в месността Рупите – "Св. Петка", която нашумя покрай неканоничните стенописи на Светлин Русев и отказа на Българската православна църква да я освети. Скоро попаднах обаче на една църква, практически неизвестна, но изключително привлекателна поради необичайните си за православна църква "сецесионови" стенописи.
Църквата се намира в село Българи, на петнайсетина километра от Царево; пътят не е перфектен, но странджанските дъбови гори и меките хълмове, по които се вие платното, правят шофирането дотам приятно.
Самите икони са рамкирани от червен кант, с пресечена арка отгоре, напомняща за характерната за сецесиона камшиковидна крива. Цветовете са ярки като особено в сцената "Рождество Христово" щедро е използвана златна боя за отбелязване на контурите – определено отклонение от каноничните стенописи и напомнящо "Хигия" на Густав Климт.
Самите икони са рамкирани от червен кант, с пресечена арка отгоре, напомняща за характерната за сецесиона камшиковидна крива. Цветовете са ярки като особено в сцената "Рождество Христово" щедро е използвана златна боя за отбелязване на контурите – определено отклонение от каноничните стенописи и напомнящо "Хигия" на Густав Климт.
Селото, за което се говори, че е било заселено от прабългари, е доста замряло; оживява се за по няколко дни по време на събора и нестинарските игри. Около Българи има аязмо и миниатюрни параклиси, както и останки от крепост. В самото село симпатична възрастна госпожа с ярко-червена коса е устроила импровизирана етнографска експозиция в над-100 годишната си бащина къща.
Най-любопитното, обаче, е местната църква "Св. Св. Константин и Елена", опожарявана в миналото и възстановена в началото на ХХ век. За разлика от другите български църкви в тази има икони, които могат да бъдат определени като изписани в стил сецесион.
Сецесионът е "на мода" в Европа през последното десетилетие на ХIХ и първото на ХХ век. В България той намира изражение и по-късно в оформлението на доста сгради, между които Софийската баня, Халите, Синодалната палата, църквата "Св. Седмочисленици" и много други, както и в творчеството на художници, най-известният от които е Иван Милев. Българският сецесион си поставя модернизаторска цел, но същевременно се стреми към утвърждаване на младата държава чрез изтъкване на български средновековни елементи; затова течението е известно като Национално-романтичен сецесион.
Рисунките са "плоски", но не като статичните православни икони, а пълни с енергия, уловено движение и разточителна декоративност. Саломе (жената с подноса, облечена в жълто) в иконата, показваща обезглавяването на Св. Йоан Кръстител, по-скоро напомня за фаталната жена от Бел епок, отколкото библейска личност.
Рисунките са "плоски", но не като статичните православни икони, а пълни с енергия, уловено движение и разточителна декоративност. Саломе (жената с подноса, облечена в жълто) в иконата, показваща обезглавяването на Св. Йоан Кръстител, по-скоро напомня за фаталната жена от Бел епок, отколкото библейска личност.
В село Българи виждаме по-скоро "обикновен" сецесион. От малък надпис научаваме, че "живописии"-те на дърво (както е написал художникът) върху олтарната преграда, са дело на "Ставро отъ Ложинградъ" ( Лозенград?) и са завършени през 1911 година. Именно в тези икони забелязах много от характерните за стила сецесион елементи.
Шрифтът, с който са изписани имената на светците или изографисаното събитие, не е обичайният каноничен шрифт; много по-заоблени са буквите и силно напомнят на шрифта, използван в сецесионови плакати от същия период. Самите икони са рамкирани от червен кант, с пресечена арка отгоре, напомняща за характерната за сецесиона камшиковидна крива. Цветовете са ярки като особено в сцената "Рождество Христово" щедро е използвана златна боя за отбелязване на контурите – определено отклонение от каноничните стенописи и напомнящо "Хигия" на Густав Климт.
В същото време рисунките са "плоски", но не като статичните православни икони, а пълни с енергия, уловено движение и разточителна декоративност. Саломе (жената с подноса, облечена в жълто) в иконата, показваща обезглавяването на Св. Йоан Кръстител, по-скоро напомня за фаталната жена от Бел епок, отколкото библейска личност. Дрехите и телата са изрисувани само с два нюанса на даден цвят, в подчертано декоративен, почти плакатен стил. Крилата на архангела, държащ главата на Св. Йоан, са с характерната камшиковидна крива, а такава се получава и над тях, от видимите части от кръглия златист фон – Зограф Ставро умело вкарва тези характерни за сецесиона елементи без истински да нарушава канона.
Подписът на зографа "Ставро отъ Ложинградъ"
Подписът на зографа "Ставро отъ Ложинградъ"
Централна икона на Исус Христос може да се нарече канонична, макар че е в по-необичайната и повлияна от Запада разновидност, в която Христос е с корона и седи на трон (Спас в силите), обграден от ангели. По-каноничният й вид улеснява сравнението между нея и останалите сцени и подчертава разликите. Все пак, дори и Исус не е изцяло "спасен" от сецесиона. Короната е украсена твърде декоративно, включително и с вече познатите меки или камшиковидни криви, както и с много звезди като драматично скупчени слънца.
В останалите сцени навсякъде са загатнати и типичните вълнообразни мотиви под формата на развяти плащеници, като на Св. Димитър, развятата дреха на Саломе, и най-отчетливо – облаците над Св. Димитър.
Разбира се, могат да се споменат още много характерни черти на сецесиона, които личат в иконите на Ставро от Лозенград. Те са, все пак, достатъчно близки до канона: може би, за да бъдат преглътнати от църквата, а може би художникът е искал да постигне точно ефекта на подобно съчетание. Важното е, че в новоосвободена България е работил зограф, който "в крак с времето" е изографисал олтара в църквата на село Българи, вдъхновен от най-новото течение в изобразителното изкуство.
Би било интересно да се проучи дали в България има още подобни икони - на Ставро, или на други зографи. Макар и несравнимо далеч в отношението си към сецесиона от ролята на Боянската църква спрямо Ренесанса, тази иконопис ми се струва по своему уникална в провинциалния си стремеж да съчетае традицията с модерността. Най-точна оценка могат да й дадат специалистите, но за летовниците по Южното Черноморие едно кратко пътуване до село Българи би било приятно отклонение от монотонността на курортното ежедневие.