Британското кино навлиза в златна ера

Британското кино навлиза в златна ера

Колин Фърт и Гари Олдман си партнират заедно Tinker, Tailor, Soldier, Spy, който остана на върха на британския боксофис в продължение на три седмици.
Associated Press
Колин Фърт и Гари Олдман си партнират заедно Tinker, Tailor, Soldier, Spy, който остана на върха на британския боксофис в продължение на три седмици.
Британското кино най-сетне намери собствен стил и това се случва в период, който може да бъде обявен като златен за продукциите от Острова, пише в. "Гардиън".
Вълната от нови британските филми беше посрещната с позитивни отзиви на кино фестивалите, като според изданието това голяма част от новите заглавия предвещават Ренесанс.
Една от най-коментираните ленти е екранизацията от шведския режисьор Томас Алфредсон ("Покани ме да вляза") по криминалния роман на Джон льо Каре Tinker, Tailor, Soldier, Spy. Шпионският трилър е с повече от впечатляващ актьорски състав: в него са носителят на "Оскар" Колин Фърт, Гари Олдман и Джон Хърт. Филмът омагьоса публиката във Венеция, откри фестивалът в Гент, а до момента е невъзможно да се срещне негативно ревю за него.
С премиерата си в средата на септември във Великобритания, Tinker, Tailor, Soldier, Spy оглави за три поредни седмици местния боксофис.
Развиващият се в навечерието на Първата световна война A Dangerous Method на ексцентричния канадски режисьор Дейвид Кроненберг е също част от новата вълна на британското кино. В него герои са Зигмунд Фройд (Виго Мортенсен) и Карл Юнг (Майкъл Фасбендър), а в актьорския състав е и Кийра Найтли, която играе друга реална личност, изследвала възможностите на психоанализата - Сабина Щпилрайн. Винсел Касел пък влиза в ролята на австрийския учен и анархист Ото Грос.
Друг филм, който до края на годината се очаква по кино салоните, е екранизацията на романа на Емили Бронте "Брулени хълмове". Филмът на носителката на няколко награди от Британската академия Андреа Арнолд не получи едногласна покрепа от критиците и може би е очакван именно заради разминаващите се мнения. Сп. "Тайм" описва екранизацията като смела и вярна на оригинала си, докато Hitfix я определя повече като фотографска изложба, отколкото филм.
След награди от Британската академия и фестивала в Сидни за филма си Hunger (2008), Стив Р. Маккуин се завръща със Shame - еротична драма с Майкъл Фасбендър и набиращата популярност Кери Мълиган ("Първичен код"). Фасбендър, работил с Маккуин и в Hunger, спечели отличие за най-добър актьор от фестивала във Венеция. Shame беше по-късно представен в Торонто, Ню Йорк и Лондон, а от януари той се очаква по кината в Европа.
Друго очаквано заглавие е режисьорският дебют на номинирания за "Оскар" за ролята си в "Списъка на Шиндлер" Ралф Файнс. "Кориолан", съвременна адаптация по пиесата "Трагедията на Кориолан" на Шекспир, се превърна във фаворит на "Берлинале". Освен режисьор и продуцент, Файнс има и главна роля във филма, а партньор на снимачната площадка в Джерард Бътлър (PS I Love You, "Рокенрола"). Необичайният прочит на творбата на Шекспир се очаква по салоните в началото на 2012 г.
Сред очакваните заглавия е още една екранизация - We Need To Talk About Kevin, базиран по романа на Лайънъл Шривър. След близо шесто години работа, филмът на Лин Рамзи направи премиерата си в Кан. Носителката на "Оскар" и "Златен глобус" Тилда Суинтън е в ролята на майка, чийто син извършва масово убийство в училището си.
Тилда Суинтън
Тилда Суинтън
"Филмът разказва за тема, която е табу", казва актрисата в интервю за сп. W. "Това е идеята за жената, която е далеч от това да бъде перфектната майка. Когато се опитвахме да финансираме филма, ние го представяхме като подобен на "Бебето на Розмари", тъй като е кошмар на всяка майка да се окаже, че детето й е дявол. Че може да не намери общ език с него.Но във филма има и моменти, в които те разбират през какво всеки един от двамата преминава." След седмица We Need To Talk About Kevin, чийто саундтрак е композиран от Джони Грийнуд от Radiohead, ще започне излъчването си по европейските салони.
Но впечатлението, че британското кино е в разцвет не се гради единствено на високите очаквания на предстоящите и току-що излезли филми. Трите най-печеливши заглавия в боксофиса са изцяло британски продукции - "Хари Потър и Даровете на смъртта", комедията The Inbetweeners и триумфиралият на тазгодишните оскари The King's Speech.
Мнението, че британското кино навлиза в своята златна ера, се е прокрадвало не един път през последните няколко години, обикновено в контекста на успеха на филми като "Беднякът-милионер" на Дани Бойл, награденият със "Златна палма" The Wind That Shakes The Barley и "В търсене на Ерик" на Кен Лоуч, получилият четири номинации за "Оскар ""Записки по един скандал" с Джуди Денч и Кейт Блашет.
Въпреки мнението, че британското кино е в златна ера, някои не смятат, че подемът му трябва да бъде описван така. "Винаги трябва да понижаваме очакванията си за златна ера, защото иначе ще се случи точно обратното", казва пред в. "Индипендънт" режисьорът "Четири сватби и едно погребение", "Нотинг хил" и "Наистина любов" Ричард Къртис.