Биографът на Агата Кристи: Успехът й се дължи на съчетанието от достъпност и заплетеност на стила
Джон Къран е дългогодишен изследовател на живота на Агата Кристи. Автор е на книгата Agatha Christie's Secret Notebooks, в която публикува записки от 73 нейни тетрадки, които открива. В нея той събира факти около живота и творчеството й, зараждането на детективския жанр и за първи път показва на читателите непубликувани разкази за прочутия й герой Еркюл Поаро, чернови и бележки на британската крими писателка. Изданието е преведено на над 17 езика, отличено е с литературните награди "Антъни" и "Макавити", и е номинирано за призове на името на Агата Кристи и Едгар Алън По.
Тази есен излезе втората й част – Murder In The Making, която показва още от откритите от Къран бележки, както и непубликуван разказ с друга нейна известна героиня – госпожица Марпъл. Част от разказа може да се прочете в Huffington Post. В книгата той детайлно обяснява за изграждането на стила й, промените в живота й през 60-те и 70-те години, както и идеите й за последния й роман, който остава недовършен.
Книгата получава позитивна рецензия от "Таймс", а според в. "Съндей таймс" Къран повежда феновете към невероятно пътуване до сърцето на Агата Кристи. "Айриш таймс" пише, че авторът е изпълнил Murder In The Making със същата мистика, която е типична за книгите на Кристи и определя ентусиазма му като прехласващ.
От дома си в Дъблин и докато приготвя багажа си за Фестивала на творчеството на Агата Кристи в Испания, Джон Къран разказа повече около новата си книга пред dnevnik.bg.

Какво ви провокира да погледнете на живота и творчеството на Агата Кристи не просто като почитател, но и като изследовател?
Всичко започна, когато се запознах с нейния внук Матю (Причард) в Калгари по време на премиерата на постановката по "Тайната на комините". Той ме покани във вилата, която Агата Кристи често е посещавала през лятото. Сред рафтовете и чекмеджетата случайно открих въпросните тетрадки. В началото ги разглеждах просто като фен, но след това осъзнах, че ще бъде чудесна идея, ако те бъдат издадени.
Имахте ли колебания дали да издадете нещо, което е пазила само за себе си?
Не, единственото, което ми трябваше, беше разрешение и Матю нямаше нищо против. А издателството "Харпър-Колинг" бяха ентусиазирани към идеята, тъй като те издават Агата Кристи от 80 години и тя е най-продаваният им автор.
По всяка вероятност сте прочели всичко от и за нея. Намерихте ли нещо в тези тетрадки, което да ви изненада като факт или подробност?
Може би най-учудващото беше колко хаотични са записките й при положение, че разказите й са толкова добре оформени и написани. Също така почеркът й е бил ужасен. В двете книги има публикувани разкази, които за първи път виждат бял свят и беше невероятна трудност да ги възстановя, тъй като едва ги разчитах.
Непубликуваните разкази напълно "нови" ли са или са като чернови на по-късно написани истории?
Някои от тях показват през какви процеси са преминали отделни разкази. The Case of The Caretaker's Wife е ранна версия на The Case of The Caretaker и една от първите истории за госпожица Марпъл. Тя е по-дълга и според мен по-добра от финалния вариант, в който главната героиня има много по-централна роля. Мястото на действието също е различно. Въпреки че някои от тези разкази имат общо с други, те излизат за първи път и показват защо Кристи е толкова успешен автор - тя съчетавa заплетеността на сюжетите с достъпността на стила си.
Може ли да очакваме и трета част на книгите ви за Агата Кристи?
Има още непубликуван материал от нейните тетрадки, но ми се струва, че няма твърде много интересни неща от които да направя изцяло нова книга.
Споменахте, че ви предстои пътуване до фестивал в Испания, посветен на Агата Кристи. Можете ли да ми разкажете повече около това, което се случва на подобни събития?
Ще пътувам до Тенерифе, място, което тя често е посещавала и сякаш има специална връзка с него. През 1926 г. тя отива в града, за да избяга от медийното внимание. Същата година тя изчезва за 11 дена и до днес има голям спор къде е била през това време и защо се е стигнало до бягството. В Тенерифе също така тя е написала The Mystery of The Blue Train, една от новелите за Еркюл Поаро. Утре ще бъде открита улица на нейно име, планират се и специални събития, които ще бъдат свързани с любимите й места в Тенерифе.
А всяка година в нейния роден град във Великобритания, Торки, има едноседмичен фестивал, посветен на всичко свързано с нея – представяне на пиеси, дискусии, гостувания на актьори, които са играли в пиеси, сериали и филми по нейни творби, срещи с автори, които пишат за нея, посещаване на специални за нея места или свързани със сюжетите на книгите.