Стефан Кънчев - знакът на прочутата анонимност
Голяма част от познатите символи и лога (на "Петрол", "Химимпорт", БНТ, ЦУМ, Халите, на студиа, съюзи и фабрики) от времето на социализма са всъщност дело на един и същ човек, но досега никой не се беше заемал да проучи сериозно живота и творчеството му. Това е художникът и графикът Стефан Кънчев (1915 – 2001), автор на множество шрифтове, плакати, марки, оформления на книги, реклами. Част от тях са представяни по изложби в Ню Йорк, Белград, Будапеща, Берлин, Москва, Варшава, Бърно, Любляна.
"Анонимният известен", първото издание, събиращо творчеството му е вече на българския пазар под знака на издателство "Жанет 45".
Съставителка на антологията е Магдалина Станчева, чийто интерес към Кънчев започва, когато тя решава да пише дипломна разработка върху неговата работа по време на следването си по комуникационен дизайн в Дюселдорф през 2008 г.
Магдалина Станчева е родена през 1977 в Габрово. Учи в Средното художествено училище за сценични кадри в Пловдив, "Жул Паскин" в София и завършва комуникационен дизайн в университета FH в Дюселдорф през 2009 г. Тя е част от студиото за визуална комуникация Poststudio и е носител на награди за комуникационен дизайн и чуждестранен студент. |
"Чуждестранните специализирани издания за логотип и фирмени знаци, в които той е публикуван ме провокираха да потърся повече информация", раказа Станчева пред "Дневник".
"Самото откритие беше много вълнуващо, защото след като обиколих всички възможни държавни и медийни архиви, и издирих хора, които са работили с него и семейството, се натъкнах на едно емблиматично творчество несравнимо в световен мащаб. To предизвика голям интерес и в Германия, където учех. Така беше поставено началото на изследователски проект към визуалната лаборатория в Дюселдорф."
И докато в България наследството на Кънчев остава почти анонимно, то става все по-известно на Запад.
"Интересът към Стефан Кънчев в чужбина е голям. Скоро книгата ще бъде преведена на английски. Изложбата гостува в Краков на Design Attack Festival 2010, a тази година изнесохме лекция в Цюрих в училището за дизайн."
Над 1000 запазени знака и символа Над 500 пощенски марки Плакати, тв графика, шрифтове |
Въпреки че голяма част от неговите лога намират място в книгата, не малка част от тях остават непубликувани. "В "Анонимният известен" е даден само един пример за разработен от него шрифт. Той не е използвал наборни шрифтове и ги е рисувал на ръка. Имал е много разработки, които за съжаление не са запазени. Характерно а Кънчев е, че той е използвал знака като изразно средство независимо дали е правил проекти за плакат, пощенска марка, телевизионна графика или оформление на корица. В книгата са дадени такива примери. Има много филателна графика – първодневни пощенски печати и пликове, които не са публикувани."
"Не бива да смятаме, че епохата почва от нас. Иска ми се да сме по-бдителни, когато унищожаваме завареното. Губим много хубави зрънца, губим традиции, които не оценяваме, че сме наследили. Запазения знак е именно традиция" Стефан Кънчев |

Книгата започва с встъпление от Роланд Ханс, професор в университета FH в Дюселдорф, който смята Кънчев за съизмерим с колегите си от международната сцена, както като качество, така и като количество на продукцията. "Но Желязната завеса го скрива от очите ни! Отдавна вече е назрял моментът да обърнем внимание на това, което Западът не можеше да види и оцени поради политически причини или самонадценяване."
Галерия с примери от творчеството на Стефан Кънчев - следобед на dnevnik.bg