Полските надежди за "Оскар" събуждат духовете на холокоста

Полската режисьорка Агнешка Холанд има трети шанс за наградите на Американската филмова академия - този път с мрачен филм, който разкрива двойственото отношение на сънародниците й спрямо нацисткия Холокост, пише "Ройтерс".
In Darkness (В мрака) на Холанд разказва за подвизите на Леополд Соча през Втората световна война, който се успява да помогне на няколко евреи да избягат от лапите на нацистките сили в Полша, заради което институтът "Яд ва-Шем" го включва в списъка на "Праведните сред народите".
"Историята започна да ме преследва, започнах да я сънувам", разказва Холанд пред "Ройтерс" и допълва: "Снимаш филм, защото смяташ, че историята е важна, така че по артистичен начин да я трансформираш и да вдъхновяваш хората днес, да им кажеш, че тях също ги засяга, че и те са отговорни."
Преди Втората световна война Полша е дом на най-голямата еврейска общност от близо 3,3 млн. души. Повечето от тях изчезват в холокоста. Онези, които оцеляват, по-късно са потискани и от следвоенното комунистическо управление на Полша.
Ролята на Соча играе Робърт Виецкевич, като филмът проследява трансформацията му от обикновен работник, измамник на дребно и безскрупулен печалбар в самоотвержен защитник.
Той помага на група евреи да оцелеят от войната, като ги крие в канализацията на Лвив - град, който днес се намира в Украйна, но е част от Полша преди 1939 г.
Първоначално той иска да спечели от тяхната трагедия, но когато парите им свършват, той изоставя намеренията си да изнудва "своите евреи", както ги нарича, и започва да рискува живота си, за да ги спаси и да не бъдат заловени от Гестапо, което би означавало и почти сигурна смърт.
Реалистичен подход
Холанд снима филма в тъмните и влажни условия на подземията и кара актьорите да говорят езика на Лвив от преди войната, вярвайки, че само реалистичен подход към темата може да ангажира зрителите емоционално.
Изобразяването на живота в мръсните условия на канализацията не се ограничава в представянето и на сцени като раждане, убийства и секс - теми, които рядко се експлоатират в спомените за Холокоста.
"Не исках да покажа историят театрално или по обичайния начин, които обикновено представя евреите като жертви, които са били само благородни. Тук те понякога са слаби, а понякога коварни. Основният ми герой е също двусмислен, тъй като някой може да види промяната в образа му, когато той е по-близо до истината", казва режисьорката.
Холанд казва още, че подходът й е бил подсилен и от покойния Марек Еделман - лидер на военновременното еврейско въстание срещу нацистите във варшавското гето.
"Той ме убеди да бъда конкретна и да уважа онова, през което са преминали тези хора", казва още тя и допълва: "Мисля, че той щеше да е щастлив от този филм."
Темата за Холокоста вече спечели на Холанд две номинации за "Оскар" - за най-добър адаптиран сценарий за Europe Europe и за най-добър чуждестранен филм за Angry Harvest. In Darkness се изправя срещу иранския A Separation на Асгар Фархади, който вече спечели "Златен глобус" и е номиниран за наградите БАФТА.
"Филмите ми по темата намират своя път към хората", споделя Холанд.