Калин Терзийски и Цветелина Стоянова–Цвъ: "Алкохол" е метафора за зависимостта от щастието

Калин Терзийски и Цветелина Стоянова–Цвъ: "Алкохол" е метафора за зависимостта от щастието

Плакатът на събитието
Организаторите
Плакатът на събитието
На 20 януари режисьорката и актриса на свободна практика Цветелина Стоянова–Цвъ и писателят Калин Терзийски ще представят авторски мултимедиен спектакъл по автобиографичния му роман "Алкохол" (2010). Книгата, отразяваща периода от живота на белетриста, белязан от алкохолна зависимост, ще бъде превърнат в постановка с участието на двамата, а Терзийски, работил и като сценарист, за първи път ще бъде на сцената и като актьор. Сценичната адаптация е дело на Цвъ.
Събитието ще се състои в софийския клуб "Студио 5" (вход А3 на НДК), а билетите за премиерата са почти разпродадени. Предстои представления на 27 януари, 7 и 21 февруари, а по-късно тази година се предвиждат и гостувания в другите градове в страната.
Как се запознахте и откъде дойде идеята да представите романа "Алкохол" като спектакъл?
Калин Терзийски: Преди една година...
Цветелина Стоянова-Цвъ: На един 14 януари 2010 г...
К.Т.: ...мой приятел ме покани на представление, което се казваше "Трябва да се живее", и ми каза, че една много интересна млада дама стои зад него и трябва да го видя. Отидохме, гледах го с нарастващ интерес и накрая бях съвсем изумен. Никога не бях гледал такова нещо в България, въпреки че гледам много театър, много сценични форми, много алтернативен театър. Но най-хубавото е, че както е алтернативен, спектакълът не беше празно оригиналничене, а много дълбок, съдържателен и нетривиален. Това е една много социално-ангажирана пиеса. Изпитах физическо желание да се запозная с... не успях да разбера това момиче ли е, жена ли е, същество ли е. Някак си успях да я намеря след представлението. Тя беше изтощена и тогава видях един съвсем друг образ от онзи горчив вулкан и онези самоубийствени страсти, който бях видял на сцената. Видях едно ангелоподобно създание и ми стана още по-учудено. Намерих я, не си спомням как, за да й подаря романа "Алкохол" - имах нещо наум, без да знам какво точно, и всичко тръгна оттам.
Ц. С.: Действително се запознахме с Калин Терзийски след авторския спектакъл "Трябва да се живее". Най-обичам, когато съм на театър, да усещам, че съм на сто процента в живота, искам да разтърсвам зрителите. По-късно се срещнахме, когато той ми писа във Facebook и ме попита дали от "Алкохол" може да стане спектакъл. Бях много ангажирана, по това време бях в Болоня, Италия, специализирах мултимедиен театър и кинорежисура в най-стария университет в Европа, и там отнесох книгата и написах първия вариант на адаптацията. Казах му, че може да стане, но с много авторска намеса, с много труд. За мен важното в спектакъла е Калин, животът му, алкохолът и какво значи той за обществото, за мен, за вас. И стана. В момента съм на осмия вариант на адаптацията, с който вече всичко това може да се изговори, да се почувства като текст за театър!
Цветелина Стоянова - Цвъ
Организаторите
Цветелина Стоянова - Цвъ
Какво в романа ви накара да вярвате, че той може да изглежда убедително и като представление?
Ц. С.: Накара ме истината. Имам това умение постоянно да виждам картини, когато чета. Постоянно сънувам и визуализирам разни образи – от стихотворения, от книги, понякога просто от нелитературен материал. Веднъж в Болоня видях една много интересна оранжева корица на телефонен указател и оттам веднага ми дойде идея за късометражен филм.
Докато четях романа, започнах да виждам разни неща и разбрах, че това трябва да е биографичен спектакъл, с доста застъпена документална линия. Много ми се искаше Калин да играе с мен и го попитах дали иска да бъде на сцената. Търся биографичния елемент, истината в представлението и посредством способите на киноезика в документален аспект да мога да визуализирам "Алкохол". Не съм имала този проблем, алкохолната зависимост, но съм напоследък като в абстиненция, тъй като спектакълът заема 22 часа от деня ми.
Само той като автор на историята ли можеше да бъде на сцената?
Ц.С..: Да, в конкретния спектакъл и жанр. Иначе, ако трябваше да правя представление, в което да има актьор, който да изиграе Терзийски, бих взела Деян Донков – моят любим актьор в българския театър. Но тогава щеше да е съвсем друг спектакъл, нямаше да гони точно тези художествени нишки, тогава бих вкарала и други образи, би била необходима по-голяма сцена. Но съм много щастлива, че съдбата ме срещна с Калин Терзийски и имам възможността да работя на сцената с автора на текста. Това е страхотно. Не знам дали друг млад човек в областта на театъра е имал този шанс. Това е едновременно документален, биографичен и мултимедиен спектакъл и със самия жив автор в него. Терзийски е искрен, разказва за истинските неща в живота. Надявам се да извиси още наши съвременници, да ги провокира, да им отвори очите, да пробуди душите им.
Калин Терзийски
Организаторите
Калин Терзийски
Калин, как реагирахте на новината, че ще бъдете актьор в спектакъла по вашия роман?
К.Т.: (усмихва се) Аз съм бил всякакви неща и вече просто се усмихвам, когато трябва да вляза в нова роля. Просто си казвам "Ох, и това ли доживях да бъда". Малко ми е притеснено, но повече приповдигнато. А и в края на краищата какво му остава на човек, освен да се учи и да изявява заложените в него неща по най-добрия начин, да ги живее и изживява нови неща, да ги сътворява всеки ден.
По някакъв начин промени ли се историята, след като се превърна в спектакъл? Има ли по-различно, по-универсално послание?
Ц.С.: За мен и книгата има универсално послание.
К.Т.: Трябва да се отбележи, че "Алкохол" е и една голяма метафора – не означава само CnH2n+1OH. Той е метафора на търсенето на път, на зависимостта, и то към няколко неща в живота – парите, вещите, от доброто живеене. Зависимостта ни от щастието е една страшна зависимост.
Как се лекува зависимостта към щастието?
К.Т.: Смелостта. Човек трябва да знае, а и в "Алкохол" се казва именно това - можеш да изживееш живота си без капка щастие и пак да го търсиш. Една от линиите, които са по-дълбоки от чисто биографична гледна точка, в романа е и борбата на един лекар, човек в съвремието, който се изправя чрез науката чрез суеверието.
Ц.С.: Спектакълът може би повече изкристализира живота на Терзийски. Той извисява Терзийски и показва части от романа, които описват какъв е бил той, какъв е сега. Материализиран е ключовият диалог за романа, а именно този с (брат му) Светослав Терзийски.
К.Т.: В процеса на работа по представлението разбрах и някои неща, които не знаех за себе си.
Например?
К.Т.: Човек се познава от огледалото и от моментите, когато се погледне отвън. Такова нещо е невероятно преживяване. Аз примерно не знаех, че съм толкова плах и стеснителен човек. Много може да се каже какво ти открива.
Калин Терзийски и Цветелина Стоянова - Цвъ
Организаторите
Калин Терзийски и Цветелина Стоянова - Цвъ
Връщането към описаните в романа моменти не е ли трудно, като се има предвид, че са напълно автобиографични? Не сте ли искали да ги загърбите?
К.Т.: Точно от загърбването идват най-лошите неща в човешкия живот. Ако се оставят назад всички тежки неща в живота, те се натрупват и избухват. Работил съм като психиатър и имам представа какво е да си затрупан от кошмари. Те трябва да бъдат изкарани на светло, да постоят на слънце, а като постои заразата на слънце, лъчите убиват микробите. Светлината убива всичко вредно.
Но в "Алкохол" не се разказва само за човек, който пие, той си пие и без друго. Разказва се историята на един творец, който минава през възторга на рая и ада на популизма, но той през цялото време пише – това е историята на един самотен поет. А Цвъ пък е един самотен артист – наистина тя се сблъсква срещу такава грамадна съпротива, с каквато се сблъсках аз през онези години.
Тези спектакли и премиери са, за да компенсират многото месеци самота на твореца. След това той пак остава сам срещу цялата лавина от безобразни и грозни случки на обикновения живот.
Неизбежна ли е самотата?
Ц.С.: Със сигурност самотата и страданието извисяват твореца. Аз живея само за театъра, не ме интересуват материалните неща – с какво ще се нахраня, как ще си платя тока и др. Би ми се искало с "Алкохол" обществото да види моята страст към театъра, другите ми авторски представления като "Туберкулоза", селектиран на четири международни фестивала и за съжаление непознат в България, авторския спектакъл "Трябва да се живее".
Трябваха ми седем месеца, за да реализирам "Алкохол", и се надявам, че чрез представлението хората ще намерят път към това, което правя, а и да имам в бъдеще шанс да работя в областта на театъра в България! Искам да благодаря на "Технополис" и "Капаска" за това, че ни подкрепиха и благодарение на това се реализира "Алкохол" точно в такъв вид!
К.Т.: Това, което ни спира да се отчаем, е в нейния случай театърът, а в моя - и литературата. Това е великото на изкуството. Човек като има тези неща, другите не могат да го уязвят.