Изчезващото удоволствие от лошите филми

Изчезващото удоволствие от лошите филми

Кадър от филма "Джак и Джил" с Адам Сандлър в двете главни роли
Кадър от филма "Джак и Джил" с Адам Сандлър в двете главни роли
Обикновено всеки нормален зрител търси добрите филмови заглавия, но неизбежно попада и на лоши. Истински лошите филми обаче понякога могат да бъдат и забавни. Случва се дори понякога да донесат просветление, каквото висшето изкуство не успява. Идва ли обаче краят на техните дни, пита Би Би Си. 
Медията разделя лошите филми в две категории - такива, които са скучни, имат незначителни сценарии и ужасна актьорска игра, и други, които са изпълнени с обиди, преиграване, ужасни шеги и невероятни, често изненадващи сюжетни линии.
Първите се забравят почти мигновено. За заглавия като The Music Never Stopped, Terri и Priest, които излязоха през 2011 г., няма да чуете много, казва медията.
Вторите обаче са способни да предизвикат гняв в някои фенове и ентусиазъм в други, които са съпоставими с размера на кино успех. Като подходящи примери за това Би Би Си посочва хорора Human Centipede II или пък филма Jack and Jill, в който Адам Сандлър играе своята собствена сестра близначка, а Ал Пачино играе самия себе си, но лудо влюбен в женския вариант на Адам Сандлър.
Тези филми са сред номинираните за "Златна малинка" в категорията за най-лоши филми на 2011 г., обявени точно преди вълнението около наградите "Оскар" миналия уикенд.
Адам Сандлър дори успя да достигне до рекордните 11 на брой номинации в различните "лоши" филмови категории. Те обхващат и работата му в други филми като Bucky Larson: Born to Be a Star, на който той е съавтор и съпродуцент. Лентата разказва за фермерско момче, което се премества в Лос Анджелис, за да преследва кариера в порнографската индустрия. Почти няма критика, която да се е отнесла мило към филма и определенията често са близки до отвращение, като не подминават да оплюят и конкретните имена, замесени в неговото създаване.
Това автоматично му донесе и слава, макар и лоша, но ще успее ли филмът да се я запази?
В крайна сметка някои филми са толкова лоши, че успяват да се превърнат в култ за отдадените почитатели на такъв тип произведения. Някои фенове твърдят, че именно това са филмите, които повдигат разбирането и удоволствието от останалите филми, като освен това ни освобождават от усещането за прекомерна предсказуемост във филмовата индустрия. Според поддръжниците им обаче, този вид кино е застрашен от изчезване.
В своя клас по лоши филми, професор Ланс Дюрфард прожектира стари филми от 50-те години, които обикновено са зле заснети ленти на здравословна тематика от този период. Те са правени с лоши специални ефекти, аткьорите в тях забравят често репликите си, а връзките от едната сцена към другата обикновено липсват.
Именно това доставя на зрителите и съвсем различно преживяване от това, което добре направени филми дават.
Според експертите, с които Би Би Си разговаря, някои от най-добрите "лоши" филми са:
- Transformers: Revenge of the Fallen - "Изглежда сякаш някой е взел някаква детска кутия с играчки и я е обърнал с главата надолу за около час и половина", коментира Ланс Дюрфард.
- Xanadu и Can't Stop the Music. Когато Джон Уилсън гледал филмите, съответно с участието на Оливия Нютън Джон и The Village People, той поискал парите си обратно, но не ги върнали. Така решил да започне връчването на "Златните малинки".



- Mommie Dearest - "Този филм има всички нужни качества - актриса с "Оскар", книга - бестселър, голямо филмово студио и те кара да се смееш толкова силно, че сълзи потичат по лицето ти, докато едвам си поемаш дъх", казва Уилсън.
Дюрфард дава като пример за наистина неочакваните изненади в този вид филми сцена от научно-фанстастичния филм от 50-те на име Robot Monster. В него главният герой - актьор в костюм на горила, носещ маска за водно гмуркане, сграбчва героинята, на което тя реагира с неестествени крясъци и въздишка.
"Нищо, което виждаме в добрите филми, не е толкова изненадващо, колкото това, което можем да срещнем при подобни ленти", допълва той.
Освен това гледането на недобри филми помага за развитието на критичността спрямо киното. "Лошият филм те кара да мислиш, че е можело да свършиш по-добра работа, по-добър филм. Това те прави и по-креативен", коментира още професорът. Според него тези филми дават повече поле за дискусия и по-голямо усещане за общност.
При добрите филми има състезание. Хората спорят дали "Кръстникът" е по-добър филм от "Гражданинът Кейн". При обсъждането на лошите филмови заглавия има повече място за щедрост в мненията, смята Дюрфард.
Нюйоркският кинокритик Кайл Бюканън пък казва, че със сигурност трябва да си лунатик, за да направиш филм, но "когато тази лудост не е нито в ползва на диалога, нито на сценария или на актьорската игра, то тогава тя си остава само за вас", допълва той.
Според него, въпреки големия си потенциал, филмът "Каубои и извънземни" (Cowboys and Aliens) не е успял да се превърне нито в истински добър филм, нито да носи поне забавление. "Изглеждаше така, сякаш авторите са се страхуваха от заглавието", заради което лентата е била прекалено скучна и дори не е могла поне да забавлява няколко часа зрителите си.
Сега критикът гледа с интерес към предстоящия да излезе филм на име John Carter, който е за американски ветеран от Гражданската война, който отива на Марс и взима участие във вътрешна марсианска борба за оцеляване.
"Най-тъжното нещо е, че за изминалите 32 години, от които връчваме "Малинките", истински лошите, подобно на истински добрите филми малко по малко сякаш изчезнаха", коментира основателят на наградите Джон Уилсън.
Дори някои от номинираните за най-добри ленти получиха негативни коментари от критиката. "Потомците" бе определен от някои като "филма за "Оскар", който никой не харесва, а огромна част не пропусна да изкаже и лошите си впечатления от "Ужасно силно и адски близо" (Extremely Loud and Incredibly Close).
Според Дюрфард напрежението при високобюджетните филми, които се опитват да пробият в боксофиса, е толкова голямо, че пречи както на добрите, така и на лошите филми.
Все пак има филмите, които радват и изненадват. "Разбирам защо наградиха "Артистът" толкова силно този сезон. Той бе смел и рисков филм", казва Уилсън.
Също толкова рискован изглежда и Bucky Larson: Born to Be a Star, но дали рискът ще му донесе място сред отличените като най-лоши кино заглавия, предстои да стане ясно на 1 април, когато се раздават "Малинките".