Антонио Нахаро, хореограф на Националния балет на Испания: Фламенкото е силна енергия, която се ражда от земята
След напълно разпродадени спектакли в Большой театър, Adrienne Arsht Center в Маями и в мадридския Teatro de la Zarzuela Националният балет на Испания пристига в България. Четиридесет виртуозни фламенко танцьори, певци и музиканти ще представят две от най-добрите му представления на 5 април в зала 1 на НДК. Българската публика ще види спектаклите Dualia и La Leyenda под ръководството на световноизвестния хореограф Антонио Нахаро. Испанецът е работил и с големи имена от фигурното пързаляне като Джеръми Абът, Марина Анисина и Бриан Жубер. |
Как се раждат танцовите фигури в ума ви - в работа с актьорите или в усамотение?
- Фигурите се раждат в работата с големите имена в танца, но също така и в усамотение. Но са необходими много часове труд, за да се постигне високо качество. Един хореограф се вдъхновява от всичко, което го заобикаля, освен от самия танц. Киното, модата, музиката, театърът са все елементи, които могат да ни повлияят.
Кои са елементите, които правят вашето фламенко различно?
- Подходът ми към работата е много личен и не мога да кажа защо моите хореографии се получават различни. Може би се дължи на мен като личност и на годините, през които съм бил отдаден на работата си. Несъмнено се дължи и на шанса, който съм имал, да уча и да работя под ръководството на най-изтъкнатите имена в испанския танц като Мариемма, Антонио Гадес, Хосе Гранеро, Алберто Лорка и много други.

Комбинирате ли фламенко с други стилове?
- Всички танцувални стилове могат да се смесят, но задължителното условие за това са отличното им познаване и качествената и прецизната работа върху тях. Налагало ми се е да обединявам няколко вида танц, но преди това съм ги изучил задълбочено и съм работил педантично.
Познавате ли българските фолклорни танци? Представяте ли си подобна комбинация?
- Обожавам българските народни танци и си представям какво би се получило от смесицата на български фолклор и фламенко. Резултатът би бил много интересен!

Каква е "тайната" на фламенкото върху лед?
- Фламенкото като изкуство е елементът земя, тежината, дълбоките корени. Характерното за него е тропането с токове по дъсчения под, силната енергия, която се ражда от земята. Фигурното пързаляне е противоположното - то е елементът въздух, флуидът, който се движи със скорост. Но ако съумееш да обединиш енергиите и на двете изкуства, се получава качествена работа, а резултатът е новаторски и прекрасен.
Какъв е дневният режим на балетистите ви?
- Репетираме по 7 часа дневно. Заниманията протичат с часове по балет, испански класически танц и фламенко и репетиция на спектакъла, който работим в дадения момент. Хранителният режим зависи от самия танцьор или танцьорка, но трябва да включва пълноценни и разнообразни продукти. Професията ни е много изтощителна за физиката и мускулите и трябва да се предпазваме максимално от каквито и да било травми.
От какво се лишавате?
- Лишенията са много. Аз самият съм пропуснал и загубил много неща, защото основното са били пътуванията, репетициите и часовете по танци. Но имам щастието да се посветя на нещо, което наистина ме вълнува.
Какво е бъдещето на класическия балет според вас, а и на модерния танц?
- Смятам, че бъдещето на класическия балет е чудесно. Този вид изкуство никога няма да излезе от мода. Има невероятни трупи за класически балет на световно ниво, които никога няма да изчезнат.
Съвременният балет е в непрекъсната еволюция в съзвучие с променящите се живот и общество и непрекъснато се раждат нови стилове и изпълнители.
