Теремин, Ленин и електронната музика

Теремин, Ленин и електронната музика

Теремин, Ленин и електронната музика
Дневник
Преди 90 години, през месец март,младият руски учен и изобретател Леон Теремин е приет в Кремъл, за да се срещне с Ленин. Това е началото на едно необикновено пътуване, което поставя основите на модерната електронна музика.
Причината Леон Теремин да бъде поканен от самия Ленин е, че той успява да привлече вниманието на лидера на болшевиките с революционното си изобретение - електронен музикален инструмент, на който се свири без той да бъде докосван.
Преди срещата си Теремин е нервен, но се успокоява, след като показва изобретението си, което след това остава известно в историята като теремин.
"Леон Теремин е бил много впечатлен oт срещата си с Ленин в Кремъл. Той е бил млад болшевик по това време и е бил много развълнуван от промените в страната, заради което е уважавал много Ленин", разказва пред Би Би Си неговата пра-племенница Лидия Кавина.
В неговите очи Ленин изглеждал много интелигентна личност, а Ленин от своя страна много добре разбрал новите и необикновени идеи на младия изобретател. Руският лидер бил умел музикант и сам опитал да свири на инструмента теремин, което му се отдало и впечатлило Леон Теремин още повече.
Инструментът се състоял от дървено кубче със стъклени тръби с осцилатори и две антени - едната стърчала отстрани, а друга отгоре, върху кутията - тя произвеждала и електромагнитни полета.
Теремин изпълнил на Ленин няколко творби като "Лебедът" на Сен-Санс, след което помогнал на Ленин с инструкциите - дясната ръка се движи от и към вертикалната антена, променяйки тона на инструмента, докато лявата ръка се движи от и към хоризонталната антена, с което се контролира силата на звука.
Идеята
Идеята за създаването на инструмента дошла на Теремин, който бил аматьор челист, малко след руската революция в Санкт Петербург.
Той разработвал електрическо устройство, което да измерва плътността на газовете и забелязал, че то издава звуци в зависимост от позицията на ръката му.
Ленин бил толкова впечатлен от изобретението на Теремин, че го изпратил на пътуване из Русия, за да показва инструмента и да рекламира електрификацията на страната.
"Той обиколил Русия и събирал огромни тълпи на площадите, в залите. Бил е сензация", разказва Албърт Глински, автор на биографията на Теремин на име Ether Music and Espionage.
Почести в САЩ
След това ученият бил изпратен в Европа и САЩ, където да покаже съветската технология. Изпълненията му били отразени широко в пресата със заглавия, които говорели за магическа музика, която се прави от въздуха.
Теремин в саундтраковете на филми:
Spellbound (1945)
The Day the Earth Stood Still (1951)
It Came from Outer Space
Ed Wood (1994)
Batman Forever (1995)
Mars Attacks! (1996)
"Когато пристигнал в Ню Йорк, бил посрещнат с фанфари и бил почетен като един от великите учени. Откритието му било смятано за равно на радиото", разказва още Глински пред Би Би Си.
Имал е изпълнение в Карнеги Хол. Инструментът му успява да привлече вниманието на Радио корпорацията на Америка (Radio Corporation of America, RCA), която му предлага сумата от 100 хил. долара, за да го пусне в производство. Договорът е подписан на 12 март 1929 г., с което RCA се превръща в първия масов производител на електронния инстумент.
"Този момент поставя началото на дълъг процес, който стига до наши дни, когато млад човек отива в магазина и казва: "искам този електронен кийборд за групата си", допълва Глински.
"RCA са усетили, че инструментът е способен да замени салонното пиано и всеки, който може да размахва ръце или да изтананика мелодия, ще може да прави музика в дома си с помощта на това устройство."
Тереминът влиза в продажба през септември 1929 г. на относително високата цена от 220 долара. За сравнение по това време радио апарат се продава за 30 долара. Оказва се, че да се свири на него е малко по-трудно, отколкото рекламата му твърди. Седмица по-късно идва и сривът на Уолстрийт.
Комбинацията от факта, че само надарени хора са способни да свирят на него, както и спада в икономиката водят до търговски провал. RCA спират производството му.
Промишленият шпионаж
Самият Теремин вижда много малка част от предложените му 100 хил. долара. Според Глински, най-вероятно по-голямата част от парите са отившли в съветските куфарчета. Той обаче все пак остава в САЩ за известно време, докато работи над друг свой проект, както и в промишления шпионаж.
"Съществената причина да бъде изпратен в Щатите, всъщност е неговата шпионска мисия", разказва още пра-племенницата му и допълва, че представянето на инструмента е по-скоро, за да разсее подозренията - вид Троянски кон.
"Той е имал специален достъп до фирми като RCA, GE, Westinghouse, авиационни компании и други, като споделял последните технологични постижения с представители на тези компании, за да разбере за техните най-нови открития.
Теремин разработил и прототип на дръм машина и инструмент, който отговаря на движенията на танцуващия, алармена система и електронна ключалка за врата, но нито едно от изобретенията му не постигнало търговски успех, така че в крайна сметка затънал в дългове.
Той среща и се жени за младата чернокожа американска балерина Лавина Уилямс през 1938 г. Според Лидия Кавина, връзката му задълбочила допълнително финансовите му проблеми. Освен това бракът с чернокожа жена накарало много от банкерите и спонсорите му също да му обърнат гръб, тъй като по това време това не било нещо, което се толерира в САЩ.
По-късно същата година той внезапно се завърна в СССР, оставяйки жена си. Някои предполагат, че е бил отвлечен от съветските власти, но според Глински причината е някъде между финансовите дългове и носталгия.
Завръщане в родината
След завръщането си бива арестуван и обвинен в контра-революционна дейност, за което получава осемгодишна присъда през 1939 г.
Известни песни, записани с теремин:
Good Vibrations - Beach Boys
Velouria - The Pixies
Echoes - Pink Floyd
Glory Box - Portishead
Little People - The White Stripes
Теремин е изпратен в Сибир, но с началото на войната неговата научна сила е върната обратно, за да помага за производството на самолети. Той разработва и силни подслушвателни устройства, които се използват срещу вражеските сили.
Ученият бива освободен през 1947 г., но се връща да работи за системата на държавна сигурност вече като свободен човек, след което работи и в Московската консерватория, където преподава своя инструмент.
Инструмент в действие
В САЩ тереминът се завръща през 40-те и 50-те години в Холивуд. Звукът му се използва в във филми на Алфред Хичкок и научнофантастични класики като The Day the Earth Stood Still.
Младият Робърт Мууд, който след време се превръща в пионер на синтезаторите, в началото произвежда и продава теремини. По-късно той пише, че инструментът се оказва "важен крайъгълен камък за съвременната музикална технология".
През 60-те години звукът му си пробива път и в популярната музика. Един от най-известните примери е песента Good Vibrations на "Бийч бойс".
Глински твърди, че Теремин не е знаел какво се случва с изобретението му зад граница до малко преди крахът на СССР, когато той отново е можел да пътува зад граница.
Авторът се среща лично с изобретателя в САЩ през 1991 г. "Той бе почитан не само в Ню Йорк, но и в университета в Станфорд. Сигурен съм, че дълбоко в себе си бе благодарен, че е оценен от хора, които знаят стойността на това, което е направил", казва още писателят.
Леон Теремин почива през 1993 г. на 97 години. Неговият инструмент все още се произвежда и използва от ентусиасти в цял свят.
В България на такъв инструмент свири вокалистът на група P.I.F. Димо, a неотдавна на фестивала Spirit of Burgas видяхме с него да борави и вокалистката на Skunk Anansie.