Музиката в думи е трудна работа

Музиката в думи е трудна работа

Теодора Късметска - Сороков е израсла в семейство на музиканти. Цигулката й - на около 250 години, е била на нейна приятелка от музикалното училище, която я получила от дядо си.  По-късно момичето се заело с дизайн, а Теодора поела инструмента, защото "ако един инструмент замлъкне, звукът му все повече се разваля". <br />
Теодора Късметска - Сороков е израсла в семейство на музиканти. Цигулката й - на около 250 години, е била на нейна приятелка от музикалното училище, която я получила от дядо си.  По-късно момичето се заело с дизайн, а Теодора поела инструмента, защото "ако един инструмент замлъкне, звукът му все повече се разваля".
В Концертите със субтитри на фестивала SM&RT най-трудното били субтитрите. Това твърдят музикантите - участници във фестивала, чиято последна проява беше снощи.
"Трудно е да пишеш текстове по музика. По-лесно е да го изсвириш, отколкото да разкажеш с думи какво чувстваш, да обясниш какво вярваш, че е чувствал авторът", казва цигуларката Теодора Късметска - Сороков, която заедно с пианистката Ружа Семова изпълни в залата на военния клуб две сонати - на Габриел Форе и на Йоханес Брамс. А дали сонатите са за "пиано и цигулка" или за "цигулка и пиано" - за което бяха питани, е въпрос на трактовка. В този случай изпълнителките показаха виртуозността да поднесат партията като се допълват, подхващат една от друга, развиват музикалната идея и я предават на партньора без да доминират или да се натрапват.  
Ружа Семова е заведена на първия си урок по пиано от баба си, когато била на три годинки и половина. Днес синът й я придружава на концертите, но е избрал да свири на цигулка. <br />
Ружа Семова е заведена на първия си урок по пиано от баба си, когато била на три годинки и половина. Днес синът й я придружава на концертите, но е избрал да свири на цигулка.
Форматът на фестивала предвижда преди началото на концерта музикантите да разговарят с публиката, да разказват как са стигнали до професията, как работят и почиват, отговарят на въпроси. Снощи най-ефектният, отправен към Теодора Късметска,  беше: "Свирила ли сте след земетресение". Не, досега не го беше правила.  Този път обаче за малко повече от 24 часа й се събрали пътуване със самолет, дълга репетиция, земетресение, а после и потоп. А накрая и концерт. Публиката - и много млади хора, и дългогодишни ценители, аплодира изпълненията на Теодора и Ружа със същата страст, която изпълнителките показаха на концертния подиум.
А с писането на субтитри Теодора се беше справила сравнително добре - те подсказваха на незапознатите с произведенията основните теми, проследяваха развитието им от единия към другия инструмент, акцентираха върху смените на настроението и ритъма, разказваха за автора и епохата, в която е творил.
И двете млади българки в момента работят във Виена. В отговор на въпрос през смях отговарят, че в Австрия не свирят заедно, но обещават есента да запишат заедно албум с творби на Франсис Пуленк и Панчо Владигеров.