Кой спечели българските награди за рекламна ефективност Effie 2012

Участниците вече се научиха как да подават заявки за конкурса за рекламна ефективност Effie*, но в тазгодишното състезание липсваха ярки и смели кампании. Това беше общото настроение сред журито на церемонията по раздаване на наградите Effie 2012, която се състоя снощи.
Златни награди за ефективност получиха рекламна агенция Publicis MARC и "Загорка АД" за кампанията "Загорка Rezerva", агенция BBDO и Happy Bar & Grill за "Да боднем в Хепи", агенция reforma и Pernod Ricard за "Chivas 12 стола," както и reforma и Fox International Channels за кампанията "Между два свята". До финала бяха допуснати 12 от подадените общо 30 заявки.
След връчването на призовете стана ясно, че reforma е най-ефективната рекламна агенция в България, защото има две златни награди Effie (в категориите "Корпоративни комуникации" и "Социална, медийна, политическа"). Така екипът се нареди на първо място в класацията за ефективност на агенциите Effie Index 2012. Класацията се прави за първи път в Българияи подрежда агенциите и рекламодателите според броя взети награди. За златна награда те получават по 8 точки, за сребърна - 6, за бронзова - 4, а за участие във финала - 2 точки.
На второ място сред най-ефективните агенции са New Moment New Ideas Company с 10 точки, а третото си поделя BBDO Group и Publicis MARC с по 8 точки. Effie Index подрежда и най-ефективните рекламодатели, като в първото издание на класацията "Загорка АД", Pernod Ricard, Fox International Channels и Happy Bar & Grill се нареждат на първо място с по една златна награда и 8 точки.
Рекламните кампании, които участват в конкурса Effie са разделени в пет категории - "Стоки", "Услуги", "Корпоративни комуникации", "Социална, медийна и политическа" и "Промоции". В последната категория тази година обаче не беше допуснат нито един финалист.
Освен златната награда за "Загорка Rezerva", със сребро в категорията "Стоки" беше отличена кампанията Toyota Optimal Leasing, реализирана от New Moment New Ideas Company за Toyota България. Бронзови награди получиха агенция HutsJWT и рекламодателя "Белла България" за "Имиджова кампания "Кражба" на македонска наденица Leki, както и All Channels Communication Group и Starfoods Bulgaria за кампанията Ruffles Challenge.
"В следствие на кампанията Загорка Rezerva 2011 достигна осреднен пазарен дял, който превъзхожда поставената цел с 80% и пазарен дял в края на пиковия декември 2011г. с ръст от 50% спрямо заложената цел. Благодарение на Rezerva пазарът на тъмна бира през сезон 2011г. нараства с 19% спрямо сезон 2010г.," стана ясно от представянето на спечелилата първа награда кампания.
"Наградата е важна за нас, защото ни дава увереност да създаваме нови продукти, разработени специално за българските потребители, които променят нагласите и създават нови тенденции," коментираха още от "Загорка АД" при получаването на наградата.
От агенция BBDO и Happy Bar & Grill за "Да боднем в Хепи", които спечелиха златната награда в категория "Услуги" уточниха на церемонията, че кампанията е била най-успешната в цялата история на веригата заведения.
"В ситуация на свиващ се пазар пред нас стоеше предизвикателствово Happy Bar & Grill да стане предпочитаният избор пред останалите ресторанти в сегмента. С поканата "Да боднем в Happy превърнахме Happy в мястото, където ходят забавните и известните и се раждат вицовете на деня," представиха кампанията нейните създатели. Те допълниха, че за периода на кампанията оборотът на ресторантите е нарастнал с 33.6%, което е тройно повече спрямо поставената цел.
В същата категория със сребърна награда беше отличена кампанията "Предприемачи" на Noble Graphics за Банка ДСК. Бронзовата награда отиде при "Първият тарифен план без договор" на New Moment New Ideas Company за Vivacom.
Кампанията "Chivas 12 Стола" получи първата награда сред номинираните за "Корпоративни комуникации", а "Transparency / Прозрачният телеком" на Ogilvy Group за "Космо България Мобайл" взе бронзово отличие.
За разлика от предишни години в тази категория конкуренцията тази година е била много слаба, коментираха от журито на Effie 2012. Те обосноваха този факт с кризата и това, че много малко компании и брандове могат да си позволят такъв вид комуникация в момента. "Вместо това рекламодателите търсят краткосрочни резултати, имат краткосрочни цели и се фокусират в промоции, а не толкова в поддържане на имидж," допълниха от журито.
"Между два свята" на агенция reforma за Fox International Channels беше единствената кампания, която получи награда в категория "Социална, медийна, политическа." Според оценяващите заявките любопитното в тази категория е, че тази година изобщо са липсвали политически и социални кампании.
*Специфичното за конкурса Effie е, че оценява ефективността на похарчените средства, а не креативността на рекламните кампании. Участниците се класират по четири критерия: цели на кампанията, концепция, средства и резултати. Първите три критерия формират 70% от оценката, а последният - 30%. Кампаниите се оценяват от 16-членно жури, което включва представители на комуникационни агенции, рекламодатели, медии и независими маркетинг консултанти. Тази година конкурсът се провежда в България за пети път.