Престижната изложба за съвременно изкуство dOCUMENTA бе открита за 13-и път

Престижната изложба за съвременно изкуство dOCUMENTA бе открита за 13-и път

Над 150 творци от всички континенти участват в една от най-значимите изложби за съвременно изкуство dOCUMENTA в Касел, Германия. На мястото, където Йозеф Бойс засади 7000 дъба и където Ай Вейвей доведе 1001 китайци, 13-ото издание беше открито на 9 юни под мотото "Срив и възстановяване". Както винаги, експозицията ще продължи точно 100 дни - до 16 септември.
Каролин Христов-Бакържиев, директор на dOCUMENTA
Reuters
Каролин Христов-Бакържиев, директор на dOCUMENTA
Каролин Христов-Бакърджиев, директорът на dOCUMENTA, е с български произход - баща й е български лекар, а майка й е италианка, археолог по професия. Самата Каролин е израснала в Ню Джърси, САЩ. Завършва история на изкуството и литература в Пиза. Работи в музея за съвременно 
Нямам концепция! И към липсата ми на концепция спада, че никога не говоря за изкуство. За мен то е място за задаване на въпроси, а не за даване на отговори.
Каролин Христов-Бакърджиев, директор на dOCUMENTA
изкуство Castello di Rivoli в Торино, както и за клон на MoMA (Музея за съвременно изкуство в Ню Йорк). През 2008 г. ръководи 16-ото биенале в Сидни. Издава книга за италианския стил arte povera, за южноафриканеца Уилям Кентридж, както и за много други художници и скулптори. Майка е на две деца.
През 2008 г. поема ръководството на dOCUMENTA, пост, който традиционно се дава на всеки пет години. Каролин, или Це Це Бе (CCB), както всички я наричат, е втората жена директор в историята на изложението след французойката Катрин Давид, оглавила го през 1997 г.
"Войната, унищожението, терорът, разбира се, се виждат ясно в изложбата. Но тук не става дума за насилие. Ако въобще става дума за нещо, то  е изцеление", казва директорът на dOCUMENTA Каролин Христов-Бакърджиев пред Die Zeit.
В изложбата за втори път ще участва и българският художник Недко Солаков. Този път с мащабната си инсталация "Рицари (и други мечти)", която заема цял етаж в Музея на Братя Грим.
dOCUMENTA 2012
Reuters
dOCUMENTA 2012
История на изложбата

dOCUMENTA не само обобщава актуалните тенденции в съвременното изкуство, но дава и пространство за нови изложбени концепции. През 1955 г. каселският художник и професор по изкуство Арнолд Боде основава "Музеят на 100 дни", който след това се организира периодично.

1955: Арнолд Боде измисля името Documenta и излага творби, забранени от нацистите като "изродени". Около 130 хил. посетители виждат 670 произведения от Ернст Барлах, Василий Кандински, Август Маке и други.
 
1959: Първата истинска изложба на съвременното изкуство от Марк Шагал, Оскар Кокошка, Емил Нолде и 389 други творци е видяна от 134 хил. души.

1964: 1450 експоната и 280 художници привличат 200 хил. посетители. Сензация е "кинетичното изкуство" с мобилни станции.
 
1968: Създаден е съвет от 24 души, който ръководи изложбата през бурната 1968 г. Откриването е възпрепятствано от протести, тъй като някои форми на изкуството не са представени. 150 артисти представят попарт и събития пред 220 хил. посетители.

1972: Изложбата се променя значително под ръководството на Харалд Зееман - самата тя се превръща в обект на изкуството. Йозеф Бойс отваря своето "Бюро за организация на пряка демокрация чрез референдум". Посещават я 280 хил. зрители.

1977: dOCUMENTA вече се провежда всеки пет години. 343 хил. посетители виждат "Помпата за мед" от Йозеф Бойс, "Вертикалният земен километър" от американския художник Уолтър де Мария и лазерната скулптура от Хорст Х. Бауман.

1982: По време на изложбата Касел получава две нови забележителности: "Голямата мотика" на брега на река Фулда от попарт твореца Клаес Олденбург и разрастващите се и до днес 7000 дъба на Бойс. Има общо 380 хил. посетители.

1987: Събитието представя предимно видеоизкуство и представления. Най-впечатляваща е редицата от гилотини на Йън Хамилтън Финли. 475 хил. посетители.

1992: 189 художници с 1000 експоната. Най-известното произведение е 25-метровата скулптура Man walking to the sky ("Мъж, крачещ към небето") от Джонатан Борофски, която и до днес е на мястото си до Kulturbahnhof в Касел. Първата dOCUMENTA след падането на Берлинската стена привлича рекордните 600 хил. ентусиасти.
 
1997: 120 автори със 700 творби. "Последната голяма изложба на изкуството на ХХ век" е ретроспектива. 630 хил. посетители. Интернет прави дебют.

2002: 650 хил. посетители и рекордно малък брой творци - 118.

2007: Най-голямо внимание привлича Ай Вейвей, който кани 1001 китайци и документира преживяването им. В голяма буря се срутва дървен храм. 754 хил. посетители виждат 500 творби на около 130 художници.
dOCUMENTA 2012
Reuters
dOCUMENTA 2012