Соня Йончева, оперна певица: Трябва да си достатъчно луд за всичко това

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Соня Йончева, оперна певица: Трябва да си достатъчно луд за всичко това

Соня Йончева
Соня Йончева
На 25 юли оперната певица Соня Йончева ще има концерт с Пласидо Доминго в програмата Gala Olympics на кралската опера "Ковънт гардън" в Лондон.

През 2007 г. "Капитал Light" разказа за невероятната кариера на Соня - 23-годишната тогава пианистка от Пловдив, учила пеене в Женевската консерватория, бе поканена в един от най-престижните вокални ансамбли за барокова музика "Лез Ар Флорисан" ("Процъфтяващите изуства"), Париж.

През 2010 г. гласът й бе удостоен с голямата награда от конкурса "Опералия" на Пласидо Доминго, който се провежда в миланската "Скала", а после покори и публиката в "Театро Реал Мадрид", в "Роял Албърт Hол", Лондон, както и на елитния фестивал в Глайндборн, Англия. Последва дебют в Парижкия театър "Шатле" в партньорство със Стинг в модерен нов мюзикъл, както и гостувания на други европейски сцени, заслужили суперлативни рецензии в авторитетни издания.
Очарованието ви сразява мигновено – с поглед, жест, мила дума, още преди появата на гласа. Дали си давате сметка за това?
- Знам, че това е много силно, голямо оръжие. Ние жените знаем как да се отнасяме с хората, умеем и да бъдем леко чаровници, преструвани... Но когато освен това си певица и актриса, ако умееш да бъдеш убедителна, въздейства доста силно. Кара човека да иска да се докосне до теб. Артистът винаги има съмнения, винаги търси нещо, не е докрай убеден в себе си. Но когато разбереш, че притежаваш няколко качества, които работят, трябва да се облегнеш и да разчиташ на тях, за да може да имаш 90 процента сигурна победа. Тези силни черти са нещото, което ни защитава, те представляват някакъв щит.
Дали има други български артисти, за които в последите години са публикувани подобни суперлативи като за вас миналия месец?
- О, ние, българите, го заслужаваме - колежките ми Александрина Пендачанска, Красимира Стоянова! Рядко чета вестници или гледам телевизия. Научавам какво пише за мен само когато някой ми прати вестникарска изрезка, защото с журналистите никога не се знае. Трудно е да угодиш на всички вкусове. Някой път се случва да си много добър, а страничният наблюдател ти казва, че не си бил много добър. Или пък, ако си много зле – казват ти, че си страхотен. Предпочитам да чета критиките, когато продукцията е окончателно приключена. Или пък изобщо не чета. Оставам в моята си капсула да си работя и да се усъвършенствам – всеки спектакъл да е все по-добър.
Напрегнат живот живеете. Как се поддържате във форма?
- Днес за първи път от три месеца насам съм у дома за два дена. И се опитвам между прането, ученето на ноти и отговарянето на е-мейли да направя нещо за себе си и за тялото си. В Париж нямах тази възможност, което се забелязва понякога, което не е приятно. Поддържам се с пилатес и с мускулни упражнения. Имам и пътечка за тичане.
В Париж се спасявах с непрекъснато ходене пеша между жилището ми и "Опера комик". След спектакъл нерядко заспивам към  7-8 ч. сутринта от мисли, емоции, преживявания и самоанализи, които се блъскат из главата ми. И като стана на другия ден около обед, реанимирам с ходене.
Това беше погледът назад. А погледът напред?
- Започнах внимателно да изучавам "Дамата с камелиите" от Дюма. За да проумея действителните събития, описани в книгата, обикалях по улиците да добия и визуална представа за декора на историята. Предстои да дебютирам в "Травиата", а знаем, че Верди се е вдъхновил от Дюма. Искам да разбера всичко за тази жена – от А до Я. Бях дори на гроба й в Монмартр. Заразих и колегите ми – и взехме да обикаляме забележителните парижки гробища – от гроба на Бизе, та до гроба на Джими Морисън.
Ще изпея "Травиата" за първи път в Куала Лумпур в Малайзия - на неутрално място, далеч от Европа и Америка, далеч от критиките. След това ще я изпълня може би в България, в Пловдив. За първи път съм у дома с цялостна оперна роля! А през януари-февруари догодина – в Монте Карло.
Соня Йончева
Соня Йончева
Дали вече е време да се разкрият и звукозаписните ви планове? Известно е, че звукозаписната индустрия е нещо като диктатор-законодател в световния музикален пазар. Това е нещото, което осигурява артиста във финансово отношение.
- На път съм да подпиша договор за първия си звукозаписен албум. Леле, съжалявам, започнах да говоря като рок звезда... Уточнявам детайли в момента – колко компактдиска, за коя компания. Избирам между три компании, които ми предлагат еднакви условия. Вече мога да издам кои са: "Върджин класикс", "Сони класикс" и една изцяло френска компания, наречена "Наив". Обсъждам репертоар от барока, през романтиката, та до филмовата музика.
Доста работа предстои. Как ще се справите?
- Ами не ме е страх. То е като да играеш шах с много разумни ходове. Всеки ход трябва да е така обмислен стратегически, че да води след себе си други малки победи с една голяма победа на финала. Приготвям се психически и физически за предстоящия тежък сезон, в който ме чакат цели седем нови роли и стотици концерти, много престижни сцени: "Ковънт гардън" в Лондон, "Плейел" в Париж, Лос Анджелис, "Арена ди Верона" и още...
Обаче съм се зарекла - през август мечтана почивка в България с фамилията, с приятеля ми, тенора Доменико Менини, и с моето мило братче Марин (Марин Йончев – победителят от "Стар академи", бел.авт.). Няма да си отворя устата въобще! Само ще си уча ролите наум, мисловно. Ще наизустявам хиляди ноти – най-обемистата част от работата. Трябва да си достатъчно луд, за да направиш всичко това. Но постигнатото ти се отблагодарява – и финансово, но най-вече артистично.