Фестивалът във Венеция не остави следи от блясък, а от обещаващи дебюти

Фестивалът във Венеция не остави следи от блясък, а от обещаващи дебюти

Своя личен поглед от 69-ото издание на филмовия фестивал във Венеция за "Дневник" предостави Анастас Пунев, който присъства на тазгодишния форум в италианския град като част от младежкото жури от програмата на фестивала "27 пъти кино". Тя се реализира за трета година и цели да събира на едно място млади любители на киното на възраст между 18 и 25 години.
Големият победители на 69-ото издание на най-стария филмов фестивал в света стана "Пиета" на Ким Ки Дук, който взе "Златен лъв" и подари на публиката от сцената на церемонията по награждаването свое неочаквано певческо изпълнение. Това се превърна и в една от най-запомнящите се части от 40-минутното събитието, с което в съботната вечер на 8 септември бе закрито изданието на прочутия кинофроум.
Американският фаворит The Master на Пол Томас Андерсън донесе на режисьора си "Сребърен лъв", както и безпрецедентната поделена награда на Хоакин Финикс и Филип Сеймур Хофман за най-добра мъжка роля.
Хадас Ярон
Reuters
Хадас Ярон
Без блясък, но с обещаващи дебюти
Новият директор на фестивала Алберто Барбера беше обещал по-скромна, но все така стабилна селекция от заглавия и удържа думата си.
Преобладаващото мнение сред посетители и критици бе за фестивал без особен блясък, но с типичната за Венеция паралелна промоция на последните ленти на световноизвестни режисьори, както и обнадеждаващи режисьорски дебюти.
Сред последните особено много се отличи Fill the Void на Рама Бурщайн, третиращ проблемите на малка група евреи и донесъл на младата Хадас Ярон купа "Волпи" за най-добра женска роля.
По червения килим за пореден път минаха личности като Оливие Асаяс (спечелил приза за най-добър сценарий за своя поглед над събитията от 1968 г. с Apres Mai), Хармъни Корийн (чийто филм Springbreakers беше най-обсъжданата тема във Венеция, дори само заради участието на Селена Гомез и Ванеса Хъдженс в ролята на безмозъчни момичета от колежа).
Любителите на трилогии Такеши Китано и Улрих Зайдъл участваха с нови силно провокативни епизоди от триптихите си респективно върху якудза и върху съдбата на католическата църква. Така Paradies: Glaube на Зайдъл спечели и Специалната награда на журито.
Летисия Каста, член на основното жури, позира на червения килим по време на 69-ия кинофестивал във Венеция
Reuters
Летисия Каста, член на основното жури, позира на червения килим по време на 69-ия кинофестивал във Венеция
Хладна реакция към Холивуд
Американското участие беше обилно, но с изключение на The Master останалите заглавия срещнаха предимно негативни реакции.
Брайън де Палма представи свой римейк на френския трилър Love Crime от 2010 г., привличайки за филма си актрисите Рейчъл Макадамс и Нуми Рапас, докато в същото време Робърт Редфорд още веднъж навлезе в потайностите на американската политика с The Company You Keep в компанията на Шая Лебьоф и Сюзън Сарандън.
Терънс Малик отново не се появи публично, а неговият To the Wonder с участието на Бен Афлек бе приет като естествено продължение на спечелилия "Златна палма" - "Дървото на живота", но с фокус върху любовта, а не върху живота.
Извън официалната селекция множество други програми държаха вниманието за десетте дни на фестивала.
Общото настроение беше за изобилие от филми и идеи, но и за явно все по-трудното финансиране на събитието, което никак не се връзваше с ежедневните кадри от червения килим.
Като всеки уважаващ себе си творец Ким Ки-Дук не плаща данък обществено мнение - особено за обувките си.
Reuters
Като всеки уважаващ себе си творец Ким Ки-Дук не плаща данък обществено мнение - особено за обувките си.