"Не съм вандал", каза човекът, надраскал картина на Ротко в Tate Modern

Мъж, който твърди, че е надраскал картина на Марк Ротко през уикенда в Лондон, обяви в понеделник, че френският художник Марсел Дюшан, който е известен с писоара си от 1917 г., шокирал арт средите, би бил "щастлив" от това, което е направил, писа "Ройтерс".
Полицията продължава да разследва инцидента, случил се в неделя в галерията "Тейт Модърн" (Tate Modern) на река Темза, където свидетели видели как мъж се доближил до платното от 1958 г. на Ротко Black on Maroon и го надписал с черно мастило в долния десен ъгъл.
Въпреки че мастилото е било махнато от платното, фотограф публикува доказателство в "Туитър" на написаното, което гласи: VLADIMIR UMANETS '12, A POTENTIAL PIECE OF YELLOWISM. (Владимир Уманетс '12, Потенциална творба на Yellowism).
Човек, който вдигнал на обаждането на мобилния телефон от линк на сайта на движението Yellowism, е отговорил на името Владимир Уманетс и споделил на "Ройтерс", че той е автор на стореното.
"Наясно съм, че те (полицията) ще дойдат в някакъв момент и ще ме арестуват", са думите, произнесени на английски с източноевропейски акцент, описва агенцията.
"Това бе артистична изява, но бе повече възможност да говорим за галериите и изкуството", допълва той, обяснявайки действията си.
"Марсел Дюшан, когато той направи изкуство от нещо вече готово, всички бяха шокирани. Не искам да ме смятат за вандал или за някого, който иска да унищожи нещо, особено такава ценна картина. Става въпрос по-скоро за промяна на възприемането на нещата, на зрителите. Става въпрос по-скоро за една идея", казва още човекът, който предизвика бурни публикации в медиите и социалните мрежи.
Известният писоар на Дюшан, озаглавен "Фонтан", придружен с думите R.Mutt, се смята за едно от най-влиятелните творби на ХХ век заради факта, че предизвиква разбирането на хората за това какво представлява изкуството.
"Това, което, вярвам, е най-креативното нещо, което ни е останало да направим в съвременното изкуство днес, е да изоставим това (изкуство) и Марсел Дюшан се опитваше да направи това", казва Уманетс.
"Не казвам, че съм следващият Марсел Дюшан. Не правя тагове. Правя нещо собствено... След Дюшан нищо всъщност не се случи. Определено смятам, че Марсел Дюшан щеше да е наистина щастлив", допълва той.
В своя манифест Yellowism е описван нито като изкуство, нито като антиизкуство, както и че "самият контекстът на творбите на изкуството вече е изкуство".
Според полицията заподозреният е бял мъж между 25- и 30-годишна възраст, който досега не е арестуван.
Говорител на галерията "Тейт Модърн" обяви, че картината ще бъде поправена от вътрешен екип специалисти. Запитана дали обмисля да засили охраната си, една от най-известните в света галерии отговори със следното изявление:
"Тейт има силна охранителна система на място, включително физически бариери, охранители в галериите, аларми и видеонаблюдение." В случая с творбите на Ротко, които са на третото ниво на галерията, бариерата е поставена ниско тел.
Повредената творба е една от т.нар. Seagram Murals на руско-американския художник, които той е нает да нарисува през 50-те години за ресторант "Четири сезона" в Ню Йорк. Няколко от тях се озовават в крайна сметка в колекцията на "Тейт", след като са били подарени, преди Ротко да отнеме живота си. Галерията описва известната серия като "емблематична". Никой не знае защо авторът е изоставил ярките, наситени цветове от по-ранните си платна и е използвал тъмни нюанси на червеното и черното. Една от теориите е, че е искал да "убие апетита на всяко копеле, което някога яде в това помещение".
Ротко е считан за един най-важните творци на ХХ век. През май картината му, озаглавена Orange, Red, Yellow, бе продадена за $86.9 млн., което постави нов аукционен рекорд за автора в Christie's в Ню Йорк.
Тим Райт, който е бил свидетел на неделната случка в галерията, споделя в "Туитър": "Този човек спокойно се приближи, извади маркер и се подписа. Нереално... Много странно, той стоя там известно време, след което набързо се измъкна."