Българската следа в новия филмов проект на Ларс фон Триер

Българската следа в новия филмов проект на Ларс фон Триер

Кадър от филма The Restroom, включен във филмовия проект по идея на Ларс фон Триер Disaster 501: What Happened To Man?, който Илиян Илиев предостави за публикацията
Личен архив
Кадър от филма The Restroom, включен във филмовия проект по идея на Ларс фон Триер Disaster 501: What Happened To Man?, който Илиян Илиев предостави за публикацията
Има българска следа в новия филмов проект, свързан с името Ларс фон Триер, и тя не е никак малка. Цели 5 минути и двама българи - Светлана Гинева и Илиян Илиев. Нескромно можем да добавим, че има много малка улика, свързана и с "Дневник".
Мястото, където са оставени въпросните следи, е проектът Gesamt на прочутия и изключително противоречив датски режисьор на филми като "Меланхолия", "Догвил" и "Танцьорка в мрака". А резултатът от него е пълнометражен филм по негова идея, озаглавен Disaster 501: What Happened To Man?, доразвит и режисиран от младата Йенле Халунд. Неговата премиера е този петък, 12 октомври, на откриването на Фестивала на изкуствата в Копенхаген, който е и един от основните сътрудници на начинанието.
"Като стар кадър на "Дневник", както самата Светлана разказа, редовно проверява сайта ни и така в средата на август попада на материал за това, че Ларс фон Триер предизвиква младите с режисьорски проект .
Идеята му е автори от цял свят да създадат кратка творба, като се вдъхновят или представят нова интерпретация на едно от шест събития в изкуството, създали противоречиви мнения през десетилетията – някога забраняваната в САЩ "Одисей" на Джеймс Джойс, пиесата "Бащата" на Аугуст Стриндберг, играна в "Народен театър" и описваща едно разпадащо се семейство, картината на Гоген D'où Venons Nous / Que Sommes Nous / Où Allons Nous, импровизациите на френския композитор Цезар Франк, творчеството на танцьора и певец Сами Дейвис – младши, както и това на Алберт Шпеер, архитекта на Хитлер. 
Светлана ни разказа, че името Ларс фон Триер, както и новината за филмово предизвикателство на едно място веднага са изпратили мислите й към нейния приятел Илиян Илиев, който отдавна се занимава с кино в САЩ и е "безкрайно голям почитател" на датския режисьор, както тя го описва. Филма правят изключително бързо - в рамките на точно 10 дни. Всичко започва със сценария, който двамата пишат заедно, но разделени от разстоянието между София и Денвър.
"Още в началото имаше един много добър знак"
включва се Илиян в разговора. Скоро, след като Светлана вече му е разказала за проекта и си дават време да помислят и проучат, се оказва, че и двамата, без предварително да го обсъждат, са се спрели на една и съща творба, на която да "стъпят" - картината на Пол Гоген D'où Venons Nous / Que Sommes Nous / Où Allons Nous (от фр. - Откъде идваме / Кои сме ние / Къде отиваме). 
Илиян Илиев, режисьор и съсценарист на филма Тhe Restroom, включен във филмовия проект по идея на Ларс фон Триер Disaster 501: What Happened To Man?
Личен архив
Илиян Илиев, режисьор и съсценарист на филма Тhe Restroom, включен във филмовия проект по идея на Ларс фон Триер Disaster 501: What Happened To Man?
"Има няколко теми, по които съм правил проучване през последната година и половина - теми, които много ме интересуват. Това беше идеалният момент да седнем и да напишем сценарий по някои от тях", разказва още българският режисьор. Проучването, което той прави, е основно за екзистенциализма и неговата философия, тъй като Илиян казва, че счита себе си за такъв и направил и героите във филма си екзистенциалисти.
След като разработват сценария, работата продължава изцяло в Денвър, където Илиян организира прослушването на актьорите за главните роли, снимките, след това монтажът и настройките на звука. Всичко това прави изцяло със собствени средства и под шапката на неговата продуцентска филмова компания в САЩ, наречена Tangra Productions.  
Филмът, който двамата създават и впоследствие бива включен в резултата от проекта Gesamt, се казва "Тоалетната".
"Действието се развива в тоалетната,
която е метафора за връзката между двамата души в нея - мъж и жена. Мъжът е по-възрастен, а жената е бременна от него. Тя страда от клинична депресия, от която не може да избяга и трябва да контролира, като взима постоянно хапчета. Нейното притеснение е, че, ако има дете, то ще наследи нейното заболяване и не иска да задържи детето. За мъжа обаче е много важно, защото той е по-възрастен и за него е последен шанс да има поколение... В началото на филма той пие вода от чешмата в тоалетната и казва, че тя има вкус на белина. В Щатите белина се използва много често, когато някой умре - телата се чистят с белина, преди да бъдат погребани", пояснява Илиян.
"Целият филм е като противоречие, тъй като двамата говорят за живота - нов живот, който се чудят дали да задържат, но в същото време и за смъртта. Героите имат различни разбирания за това какъв е животът за тях и дали той има въобще смисъл", казва още режисьорът. 
Ларс фон Триер на фестивала в Кан през 2011 г.
Reuters
Ларс фон Триер на фестивала в Кан през 2011 г.
Илиян разказва още, че за него Ларс фон Триер е може би един от най-добрите съвременни режисьори и макар филмите му да са отвращаващи, те са много човешки и прости. "И аз като Фон Триер съм в момент от живота си, в който се чудя дали животът има някакъв голям смисъл, който надхвърля смисъла, който му придава за себе си отделният човек."
Според заданието филмът им е вдъхновен от
картината на Гоген D'où Venons Nous / Que Sommes Nous / Où Allons Nous,
но до каква степен? "Повлия ни и заглавието, както и изобразеното на нея. В картината има малко дете, хора на средна възраст, по-възрастни хора, животни, както и воден източник - едно малко езеро. Във филма има едно изречение, което мъжът казва на жената: "Единственият елемент, който е нужен за живот на която и да е планета, където и да било, това е водата", цитира режисьорът. 
Светлана допълва, че според самия Гоген картината трябва да се чете отдясно наляво. "В картината има един тотем, който се интерпретира като символ на отвъдното. Има и една възрастна жена, която би следвало да представя края на живота. Въобще цялата творба може да се разглежда като алегория на живота - как го започваме, как преминаваме през него набързо, опитвайки се да вложим смисъл в него, и го завършваме там, където свършва и картината". 
Картината на Пол Гоген D'où Venons Nous / Que Sommes Nous / Où Allons Nous (от фр. - Откъде идваме / Кои сме ние / Къде отиваме) от 1897 г.
Картината на Пол Гоген D'où Venons Nous / Que Sommes Nous / Où Allons Nous (от фр. - Откъде идваме / Кои сме ние / Къде отиваме) от 1897 г.
Героите в "кинокартината" на Илиян и Светлана се изпълняват от актьорите Анджела Блейк, с която Илиян работи още в първия си филм преди 12 години, и Пол Рорър, който изпълнява мъжката роля. Той пък е един от най-добрите учители по актьорско майсторство в Денвър. "Тук за записване в неговата школа хората чакат ужасно дълго, наистина е много популярен и много добър", допълва Илиян. 
Петминутната версия на филма ще бъде представена за първи път на премиерата на филма Disaster 501: What Happened To Man? на откриването на фестивала на изкуствата в Копенхаген, но нито Светлана, нито Илиян ще могат да присъстват. След това планът е произведението, събрано от 142 проекта от цял свят, да бъде на разположение на гостите на музея на изкуствата в датската столица. После ще бъде представено и на други фестивали, както и в различни музеи. 
"Тоалетната" обаче има и свой отделен по-дълъг вариант от седем минути и половина, който вероятно ще заживее самостоятелен живот. Илиян казва, че след премиерата на филма по проект на Фон Триер, той възнамерява да го изпрати до различни филмови фестивали, тъй като притежава изцяло правата върху него. "Единственото ограничение е да не го показваме преди премиерата на филма в Копенхаген".
Негов трейлър вече се появи онлайн и привлече вниманието на редица световни филмови медии. "Трейлърът изглежда доста странен и доста мрачен на пръв поглед", споделя Светлана и допълва, че в него няма включени кадри от филма им, но пък се чува репликата на героинята им, наречена Мелба. С нея завършва диалогът в техния проект (в превод от английски на Светлана - бел.авт.):
"Не е усещане за тревожност, а просто чувство на постоянен гнет".
"Съвременният човек живее в някакво такова състояние. Като че ли този тип моменти са повече,  отколкото миговете на въодушевление и възторг. Поне аз така смятам", коментира точно тази реплика Светлана. 
Познанството им с Илиян датира от 1995 г. И двамата тогава следват в университета на Колорадо - тя журналистика, а той кинорежисура и филмово изкуство. Светлана обаче от няколко години се е завърнала обратно в България, а Илиян продължава да е там. Тук сега тя работи като журналист на свободна практика, а в миналото е сред кадрите на "Икономедия", както и редактор в българското издание на сп. "Ролинг Стоун" до неговото закриване. 
С Илиян не работят заедно отскоро. Той казва, че тя е прекрасен писател. Преди време, докато пътуват заедно в автобуса, тя написва кратка история за една хлебарка, която той превръща след това в сценарий за филм. С него се нарежда сред финалистите на Beverly Hills International Film Festival. 
Илиян се занимава с кино от 10 години, а "Тоалетната" е негов 12-и поред самостоятелен късометражен проект. Финансира ги самостоятелно. Надява се в бъдеще да успее да събере средства за пълнометражен филм.
Преди години прави кратък филм, наречен The Here Between (от англ. - "тука помежду", както той сам го обяснява на български). С него печели награда за най-добър драматичен късометражен филм на международния филмов фестивал в Ню Йорк и участва в още шест други фестивала, като един от тях е популярният в Кан.