За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
baxter
Рейтинг: 838 НеутралноХубаво, много хубаво. Със сигурност ще съм при Лъчезар Бояджиев, едно от най-често спряганите имена, когато става дума за българско съвременно изкуство, отдавна излязъл от пределите на България.
princess_x
Рейтинг: 884 Неутрално''Основната цел на събитието е да намали дистанцията между съвременното изкуство и българската публиката.''
Проблемът е, че се увеличава все повече дистанцията между съвременното 'изкуство' и изкуството, иначе съм сигурна, че българската публика си е много близко до който и голям майстор от миналото да и' покажете. И си пътува хиляди километри, плащайки хиляди левове, за да се наслади някъде по Европа и света на творенията на тези художници.
А какъв афинитет да почуства българската публика с повечето от гореизброените баналности! Ако се разтърсите в Интернет, ще установите, че навсякъде се прави почти едно и също в областта на т.н. съвременно изкуство - чудя се как не си омръзват сами на себе си; как не им омръзва да посещават поредната изложба/биенале/фестивал, където изложените неща са напълно безлични и могат да бъдат създадени където и да е и от когото и да е по света. Количеството съвременно 'изкуство', което се бълва всяка година е просто ужасяващо и въпреки това изключително рядко човек се натъква на нещо свежо и интригуващо. Например през април в София е била проведена изложба, наречена 'Защо Дюшан?', на която са били поканени млади български творци с техни произведения, вдъхновени от Марсел. Всеки от тях е трябвало да отговори на горния въпрос и резултатите са били събрани в книжка. Бих била любопитна да прочета техните отговори. Макар че най-изчерпателният би бил: защото Дюшан отвори най-краткия път за всички, които искат бързо и безболезнено да станат 'артисти'; с надеждата за още по-бърза слава (дори и 15минутна) и много лесни пари!
lot49
Рейтинг: 531 НеутралноДо коментар [#2] от "princess_x":
Напълно съм съгласен. С тази разлика, че българите поради битието си са принудени да оцеляват и затова сантименталността и чувството за хумор им идват на помощ и българите са просто в самото си битие творци (на оцеляването).
Оттам идва разликата - за Запада това е концепция, а за българина - средство да работи по проект, за да си купи шпек.
princess_x
Рейтинг: 884 Неутрално[quote#3:"bobop77"] за Запада това е концепция, а за българина - средство да работи по проект, за да си купи шпек. [/quote]
Точно така - има един куп български артисти и набедени такива, които си измислят какви ли не проекти, за да кандидатсват за разни стипендии и пари. И отново всички са навързани един за друг - творци, куратори, галеристи, изкуствоведи. Лошото е, че тук няма много пари, а и тези, които се отпущат, най-често отиват за посредствени, изтъркани неща. Аз заради това съм против изкуственото финансово подпомагане на изкуствата. Едно е някой меценат да възложи на артист да създаде дадена творба, друго е сульо и пульо да си издейства 500 евро за поредното 'концептуално' проектче. Затова пространството на изкуството се задръсти от боклуци, претенциозни при това.
lot49
Рейтинг: 531 Неутрално4 седмици и половина
Преди година Вихрони Попнеделев и Аделина Попнеделева откриха заедно камерна изложба в Арт Алея, наречена 4 седмици и половина. Точно толкова беше времето, което двамата прекараха в Париж на резиденция в ателиетата на Citе des Arts. С живописни пейзажи и кратко видео като чиста импресия те преразказаха възторга си от този град, някои емоционални вълнуващи моменти и гледки. Сега техният проект намира своето продължение със самостоятелната изложба на Аделина Попнеделева 4 седмици и половина – част ІІ. Както самата авторка потвърждава, това е един воайорски проект. Но като че ли нейното нахлуване в нечия чужда интимна територия в този случай не предизвиква обичайното стъписване, а по-скоро същата естетическа наслада, която излъчваха и живописните пейзажи на Вихрони Попнеделев. Може би е така, защото сцените, които авторката е заснела, са отново част от образа на романтичния Париж и въздействат досущ като пейзаж или като обяснение в любов към града, малко по-странно, за някои – дори перверзно. Но все пак Париж е точно такъв още от времето на Анри Картие Бресон, а и преди него. Всеки следващ артист го преоткрива наново, с нова страст и любопитство, но гледките, любовта и красотата в тяхната най-спонтанна и искрена изява на улицата, по кафенетата и в парка са си там. Аделина Попнеделева е намерила свой начин да ги пресъздаде в 4 видеа и 14 фотографии.
lot49
Рейтинг: 531 НеутралноАделина пере бели ризи в черна кал край Рейн
Александър Андреев за месеца на българската култура в германския град Кобленц и за нестандартния пърформанс на художничката Аделина Попнеделева.
Какво ще си помислите, ако видите облечена в бяло жена, която тъй да се каже „пере” бели ризи в едно корито, пълно с кал, и постепенно както ризите, така и нейните собствени дрехи придобиват съмнителен кафеникав цвят, а накрая „прането” увисва на въжета за простиране над брега на река Рейн? Да, картината прави впечатление и всеки задължително ще си помисли нещо (независимо какво) – навярно тъкмо такава е целта на художничката Аделина Попнеделева, която се представи с този
пърформанс край брега на Рейн в Кобленц
lot49
Рейтинг: 531 НеутралноАрт фетиши в Червената къща
ъм", музика на художническото трио "Бобо, Тошо и Табаков" и на 1000names. Специално място намери кибритът покана от шоуто Fashion-Fire на Мариела Гемишева, което бе организирано в пожарната на ул. "Раковски" през 2003-а с участието на художника барабанист Едмон Демирджиян и на гумените насекоми от видеото на Боряна Драгоева "Чия е тази муха?". Организатори на битака са Боряна Росса, артист и куратор, и арт мениджърът Йово Панчев.
Първият битак на арт фетиши беше организиран на 22 декември в Червената къща. Изкушените от съвременното изкуство можеха да купят нещо различно преди Коледа - DVD-та с експериментални български филми, видеодокументация на изложби, театрални постановки, фестивали и концерти, музика, картички, плакати, списания, каталози. Целта бе да се създаде фетиш към субпродуктите на културата от края на 80-те години до днес. В импровизираната "фетишарница" намериха място ризите, които Аделина Попнеделева изпра за пръв път в кал в столичната Централна баня на пърформънса "Обсебване". Представени бяха също плакати от изложбата "Български авангард" и каталози от "Антифеминизъм/антимачи
lot49
Рейтинг: 531 НеутралноОт вестник "Култура":
Допълнение към приказка
На пръв поглед акцията на Аделина Попнеделева "Мазохистичен пърформанс по Ханс Кристиян Андерсен" изглежда еднозначна. Известна приказка е пренесена в съвременния свят и приема върху себе си всички последици от този акт. Използвана е историята за Елиза, която трябва да спаси своите братя, превърнати в диви лебеди, като изплете в мълчание 11 ризи от коприва. Готовността й за саможертва се проектира в съвремието като метафора на търпеливото вричане на жената във вечна любов към близките около себе си.
Търсенето на героични женски образи-еталони в историята и литературата и уповаването на тях маркира феминисткото изкуство от времето на самото му зараждане. Аделина Попнеделева също концентрира вниманието ни върху позитивната поука от приказката: "За мен това е метафора на любовта. Любов не като удоволствие и наслада. Любов, лишена от блестящи, ефектни, красиви жестове, но близка до реалните и банални жертви, които правим за обичаните от нас".
Но художничката също така "дописва" историята, като поставя акцент върху акта на болката. Чрез брането на коприва с голи ръце тя подчертава скритите страни на жертвоготовността: съмнение, болка и дори скрит протест. Това драматично действие може да се тълкува и като самобичуване, като очистване от насложените негативни емоции. Жестът на катарзис се превръща в равностоен на този на отдаването и придава двузначност на разказа. В приказката подобен план отсъства или остава незабележим зад тържествената фасада на саможертвата. Обособяването на този акт в отделна част от пърформанса допълва смисъла с нови пластове. Това е и основният принос на Аделина Попнеделева към прочита на приказката. Идеята за жертвоготовността се гарнира с насложените негативни емоции срещу това априори зададено положение. Ритуално показаните в близък план ръце, белязани от допира с копривата-метафора на трудната любов, подчертава идеята за саможертвата, но и се явява своеобразен протест срещу нея.
В самата акция се преливат няколко времеви фрагмента: от една страна е историческото време на приказката, от друга - предварителната подготовка за пърформанса - брането на коприва, визуализирано чрез видеоматериал, от трета - самото действие на пърформанса, когато художничката тъче част от ризата и въвлича публиката в разказа. И това през призмата на сегашния миг, подчертан чрез участието на авторката - една съвременна жена, и пространството на АТА Център за съвременно изкуство. При пърформанса, който се изпълнява от самия автор, неминуемо изпъква деликатната граница между личен живот и изкуство. Автобиографичността се смесва с ритуала. В случая това, че самата Аделина Попнеделева е завършила текстил и част от професионалната й кариера е посветена на него, спомагат още повече за отъждествяване на приказния герой с конкретна личност. От друга страна, по време на пърформанса тя стои с гръб към публиката, което "изтрива" буквалността и придава универсално звучене на събитието.
Аделина Попнеделева е сред художниците, които най-целенасочено работят за проектиране на индивидуалното тяло на художника върху "социалното тяло". Спомняме си пърформанса й "Нирвана" от изложбата "Обсебване", когато прането на бели мъжки ризи с кал се превърна в метафора на женското съществуване. "Мазохистичен пърформанс по Ханс Кристиян Андерсен" е нещо повече от обикновен преразказ. Той се превръща в стратегия на женското самоосъзнаване. Без ясно разбиране на този подтекст най-провокативните страни на работата на Аделина Попнеделева няма да бъдат разбрани.
lot49
Рейтинг: 531 НеутралноХанс-Кристиян Андерсън, коприва, жулене, мазохизъм, сеанс, пране, мъжки ризи, кал, Рейн, Пловдивски университет, Александър Андреев, Попедикояси, метафора на женското съществуване и стратегия на женското осъзнаване.
Принцес, как ти се струва въпросникът по съвременно българско изкуство на филиала в Кърджали на Пловдивския университет?
princess_x
Рейтинг: 884 НеутралноДо коментар [#8] от "bobop77":
а Попнеделева се опитва да се прави на Марина Абрамович? Мъка, мъка...
Ах, това не биваше да ми го причиняваш точно, когато се приготвям за сън!
Все едно чета 'отговор на литературен въпрос', зададен от някоя социалистическа даскалка по литература. А като прочета или чуя 'пърформънс', ми се преобръща стомахът!
Та значи, Биляна-платно-белеше-Адели
lot49
Рейтинг: 531 НеутралноДо коментар [#10] от "princess_x":
Ето го и въпросът:
Защо задругата на заянатчиите от немския град Кобленц дава пари за нещо, което е проява на шизофренно поведение като "пране" в кал и то в един доста символичен немски исторически и географски край?
princess_x
Рейтинг: 884 НеутралноА за тези бисери какво ще кажеш?
)
''В едно от видеата, включени в изложбата, показвате съдбата на два шарана. Каква е връзката на рибите с изкуството, което създавате? Какво още ще видят посетителите?
Аз се интересувам от реални, физически събития и действия, които съвпадат с психическа реалност. Синхронични, в които външните неща са израз на духовна нагласа.Трите видеа, които ще покажа ”Дуща и тяло”, ”Киници”, ”Радостта от живота” са такива. А шараните са част от това.
Г-н Попнеделев, роден сте в Пловдив. Откривате ли нещо общо между него и Париж?
Като се върнах от Париж, София не ми заприлича на него, но Пловдив –да.
Какви са очакванията Ви относно реакциите на хората, които ще видят вашия пърформанс с голо тяло в Нощта на музеите и галериите?
Очаквам реакциите да са нормални, но работата ми не зависи от тях. Давам възможност на зрителите да надзърнат в света на художниците.''
Пловдив приличал на Париж!
lot49
Рейтинг: 531 НеутралноДо коментар [#12] от "princess_x":
Особено Кючука
lot49
Рейтинг: 531 НеутралноДо коментар [#12] от "princess_x":
Но нека да оставим някои хора да се осъзнаят, че България не е толкова много изостанала, както си мислят, защото не са излизали навън. Остава пак въпросът какво виждат навън и какво виждат в България. А отговорът е - нищо. Щом им дават пари да се разхождат, за да творят, няма нищо да се получи.
Но има българи, които успяват добре да разберат културата на Запада и да участват пълноценно в българската, но те са малко.
Църквата, университетите и културните институции са последните убежища на социалистическата бюрокрация, плутокрация и партокрация.
А Западът отдавна е приел, че това са "автентичните", "местните" институции, за да поддържа колониалния си имидж.
Винаги ще има Отворени общества и Червени къщи, които да спонсорират некадърните творци, за да се птискат истинските таланти.
Хубаовото е, че вече знаят моето и твоето мнение, както и на много други вече българи, което трябва да е безкомпромисно. Не съм съгласен някаква шизофренична инсталация да ме представя като култура. Нямам и неудобството да си кажа мнението с мотива, че тези хора не са виждали какво е истинско изкуство.
Платиха им, отидоха, видяха, но нищо не рабраха. Това е.