Destructive Creation: Изрисуването на паметника отвори хората на това изкуство

Destructive Creation: Изрисуването на паметника отвори хората на това изкуство

Destructive Creation: Изрисуването на паметника отвори хората на това изкуство
Дневник
Те скандализираха обществото и го разцепиха на две, когато преобразиха воините на Паметника на Съветската армия в пъстри супергерои в акцията "В крак с времето". Те поставиха ребром въпросите за културната роля на един паметник, който официално не е признат за културен и не е "в крак с времето"; за социалната роля на изкуството и за неговото определение като такова изобщо; за адекватността на българското общество спрямо миналото му; за незаконното изкуство, но и за незаконното му отстраняване, и множество други. Днес те се завръщат с един по-улегнал проект в рамките на първия международен фестивал за съвременно изкуство в страната Sofia Contemporary. "Интериор" е вишка на ул. "Ангел Кънчев" и ул. "Патриарх Евтимий", преобразена в романтична беседка, където да изпиете по бира с приятели. Макар и да не отговаря на предишния им проект по провокативност, инсталацията е очарователна и за дни стана любима дестинация на столичани.
Единственият начин да общуваш с Destructive Creation е по мейл. Отговорите им са в необичайното трето лице множествено число, което бегло напомня за стила на някои наши футболисти и публични личности с китара, но като че ли причината по-скоро е свързана с легалния статут на групата.
Къде ви намира това интервю? С какво се занимава всеки от вас в момента?
- Няколко души са в чужбина, но повечето от групата са в България. Тя нараства непрекъснато. Всички се интересуват и занимават с изкуство, а повечето продължават да го учат във висшите училища тук и на Запад. Всеки от тях е индивидуалност, което носи и своите негативи, но когато успеят да стигнат до консенсус помежду си, обикновено това събитие се отразява от медиите. Това, по което си приличат, е, че не желаят да стават известни с лицата и личностите си на този етап. Смятат, че творбата трябва да говори достатъчно сама за себе си, а допълнителни разяснения от авторите да се избягват. Голямата им численост е друга основна причина да не описваме всеки един от тях по отделно.
Преди година повечето от вас бяха в чужбина. Не виждате ли бъдеще за себе си в България?
- Напротив. Тъй като групата трябваше да се събере за участието си на Sofia Design Week, в началото на лятото се наложи на повечето от тях да се върнат в страната. Това, че тази група стана един от малкото автори на съвременното изкуство, от които хората в България се интересуват и които харесват, е факт, който не може да бъде пропуснат. Явно след тази си изява и дадената положителна оценка на работата им, повечето са преценили, че оставайки тук, ще бъдат много по-полезни, както на съвременното изкуство и почитателите му, така и на самите себе си.
И в чужбина ли сте анонимни или заставате зад проектите си?
- Тъй като всеки един от групата е артист сам по себе си, застава зад индивидуалните си творби със своето име. Името на групата се използва само за проекти, в които участват като група.
Как мислите, че би бил посрещнат акт като изрисуването на Паметника на Съветската
армия в чужбина?
- Зависи за коя държава става въпрос. Повечето не са се замисляли, тъй като изрисуването на западноевропейски паметник на съветската армия не е еквивалентно действие на изрисуването на софийския паметник. Ако такова нещо се случи, това ще бъдат две идеологически различни в същността си действия, породени от различни чувства и носещи различни послания.
Повече от година след вашата акция какво влияние оказа тя? Постигнахте ли идеята и целта си?
- Целта е постигната още с изрисуването на паметника. Сега хората са по-отворени към този тип изкуство.
Destructive Creation: Изрисуването на паметника отвори хората на това изкуство
Инсталацията ви "Интериор" е вълшебна идея, но все пак е доста по-беззъба от боядисването
на паметника - това значи ли, че сте станали по-смирени?
- Целите на всеки един в групата са сходни, но всеки от авторите има различни интереси, стил и подход. Тъй като идеята, избрана за реализиране, всеки път досега е била на различен автор, в групата е нормално крайният резултат да се различава по стил, подход, послание и средства.
Имаше големи спорове дали боядисването на паметника е изкуство. Според вас изкуство ли е
и защо?
- За изкуство в Wikipedia пише: Изкуството в най-общ смисъл представлява използване на впечатления, знания и умения за творческа изява на субективните представи на твореца за себе си и за света. То е умението за представяне на определена информация на зрителя или слушателя посредством една от формите на естетическо възприятие и възпроизвеждане на света. То е също така форма на обществено съзнание и съставна част от културата на човечеството. Продукт е на различни човешки дейности като например живопис,графика, музика, кинематография, театър, балет, опера, литература и други.
... така че няма никакво значение дали го определяме за изкуство ние или който и да е. Според Wikipedia и екипа, поддържащ верността на съдържанието й, акцията може да бъде категоризирана като изкуство.
Участвате в първия фестивал за съвременно изкуство в София. Какво е мнението ви за
състоянието на съвременното изкуство в България?
- Артистите от групата не харесват съвременното изкуство в страната. Смятат, че това е средство, с което достойно може да бъде спечелена титлата Културна столица на Европа, но първо тези, които вземат решенията кое и как да се осъществява, трябва да се поинтересуват дори от най-малкото - кое се харесва и кое не. Все пак акции като боядисването на ел. таблата, "София диша", Un block fest, фестивалите, организирани от "Едно", показват, че желанието за развитие и напредък в тази сфера е много голямо.
Може ли вашата акция да се съпостави с тези на The Anonymous в интернет?
- Най-малкото анонимността на авторите поставя акцията им наред с действията на други анонимни автори. Конкретно до Anonymous ги поставя и идеята за разобличаване на очевидното.
Ако мавзолеят още съществуваше, в какво бихте го превърнали?
- Ако мавзолеят още съществуваше, паметникът нямаше да бъде изрисуван.
Какво е отношението ви към паметника на Бузлуджа?
- Че трябва да бъде възстановен и около всеки 9 септември да има 3-дневен фест.
Имате ли идеи за нови акции, които отново да разбунят духовете като първия?
- Боядисването на паметника е първата отразена от медиите акция на групата. Но на практика това е втората акция на Destructive Creation. Първата беше боядисването на каменните камили, които се намират в същия парк на 100 метра зад паметника на Съветската армия. Ако нови прояви с мащаба на боядисването на паметника бъдат осъществени, ще се разбере.
Какво мислите за акциите на "Трансформатори" за преобразяване на градското пространство и
чувствате ли се близки до тях?
- Като цяло групата се възхищава от акциите и креативността на "Трансформатори". Едно от желанията им е да направят общ проект с тях.
Какво е легалното ви положение? Как така официално участвате във фестивал по проект на
Столичната община и все пак властите не са потърсили самоличността ви от организаторите?
- Трябва да отправите този въпрос към друг, но ви молим да не го правите :D
Какво е отношението ви към "колегите" ви от Pussy Riot?
- Положението в Русия както винаги е сложно. Със сигурност реакцията на властите там не е справедлива. Не би трябвало най-голямата държава да постъпва с такава жестокост, породена от необоснован страх спрямо няколко момичета.
Страхувате ли се, че ако разкриете самоличностите си, може да последва нещо подобно?
- Чак такова едва ли, но със сигурност ще последват ненужни проблеми, които всеки би си спестил.
Мишо Шамара направи песен, която предизвика скандал заради заигравка с герба и с
българското знаме. Спореше се, че актът е противоконституционен, но прецениха, че това е
изкуство и му се размина. С какво вашият акт е по-осъдителен от неговия?
- Никой от групата Destructive Creation не слуша Мишо Шамара и не гледа клиповете му. Това е причината да смятат, че не могат да дадат компетентен отговор на този въпрос.
Когато разкрихте името си - Destructive Creation - някои хора се зачудиха защо патриоти
като вас имат име на английски. Каква е концепцията зад името? Може ли да твориш,
разрушавайки? И защо всъщност се кръстихте така, при положение че сте против разрушението
(на будки, паметници)?
- Името е измислено след кратко обсъждане от един от колектива в рамките на даваното за Списание 1 интервю, за да бъде удовлетворена нуждата от име на групата. Със силни творчески прояви се разбиват стари деструктивни нагласи и разбирания.
Отстраняването на паметника на армията би било дипломатически скандал. От друга страна,
явно на софиянци не им харесва. Миналата година имаше предложения непрекъснато да се
инсценира неговото игрово премахване и около него да има един непрестанен негативен
театър. Как ви се струва тази идея?
- София има по-съществени проблеми от паметника на Съветската армия, към които трябва да бъдат пренасочени мислите и усилията. Негативните неща са предостатъчно.
В първото си интервю казвате, че сте изобразили "българската политика, която се нагажда винаги спрямо посоката на вятъра". Сега променена ли е? Догодина има избори, какво според вас трябва да се случи тогава?
- Трябва да се гласува.