Литографии на Дали ще бъдат изложени в Галерията за модерно изкуство

Литографии на Дали ще бъдат изложени в Галерията за модерно изкуство

Илюстрация на Дали към "Любовите на Касандра" - "Портрет на Ронсар"
Галерия за модерно изкуство
Илюстрация на Дали към "Любовите на Касандра" - "Портрет на Ронсар"
Литографии на испанския сюрреалист Салвадор Дали ще бъдат изложени в Галерията за модерно изкуство от 6 декември 2012 г. до 31 януари 2013 г., съобщиха от галерията.
Творбите са създадени като илюстрации към книгата с поеми на френския поет Пиер дьо Ронсар "Любовите на Касандра" (Les Amours de Cassandre, 1552 г.) и към поетичната новела на граф Лотреамон "Песните на Малдолор" (Les Chants de Maldolor, 1869 г.) и са отпечатани в ограничен тираж за изданията.
Графичната серия, която Дали създава по широко дискутираното произведение "Любовите на Касандра", включва 18 офорта. Те са отпечатани през 1968 г. в специално книжно издание от Editions Argillet, Париж. Десет от композициите са отпечатани върху специална хартия "япон" (Japon) и "арше" (Arches), като част от тиража е допълнително довършен с акварел и носи водния знак на Дали. Друга остава черно-бяла и е ръчно подписана с молив. Сред тази поредица от десет творби попадат експресивно изпълнените "Портрет на Ронсар", "Жена с факел", "Феята" и "Двуглавият".
Илюстрация на Дали към "Любовите на Касандра" - "Феята"
Галерия за модерно изкуство
Илюстрация на Дали към "Любовите на Касандра" - "Феята"
Останалите осем композиции в серията също стават неизменна част от книгата на Ронсар, допълвайки съдържанието на текста. Със своята чиста, освободена линия и едва забележимо маркиране на детайла те напомнят ескиз или подготвителни рисунки в изучаването на сюжета на литературното произведение.
Гравюрите от серията "Песните на Малдолор" изобилстват от загадъчни образи и фигури, идващи от подсъзнанието на Дали. През 1930 г. художникът получава поръчка да илюстрира поемата, която описва садистичен и греховен свят на бруталност и безкрайно зло. Илюстрациите представят сцени на насилие, извращения и богохулство. В работата си над тях Салвадор Дали използва своя т.нар. параноично-критически метод, който включва достигане на състояние на халюцинация и транс, за да отключи и визуализира образите от текста в съзнанието.
Книгата е публикувана през 1934 г. в Париж чрез издателство Albert Skira. В него са включени общо 42 фотогравюри и сухи игли (вид гравюра, при която не се използват киселини - бел. ред.), изготвени по проектите и скиците на художника. Гравюрите са отпечатани също върху хартия Arches и Japon. Те са събрани заедно с текста в специална кутия за съхранение, която е придружена от заглавна страница с подпис и номерация от Дали.
Илюстрацията на Дали към "Песните на Малдолор", препращаща към "Вечерня" на Жан-Франсоа Миле
Галерия за модерно изкуство
Илюстрацията на Дали към "Песните на Малдолор", препращаща към "Вечерня" на Жан-Франсоа Миле
Любопитен акцент сред гравюрите към "Песните на Малдолор" е една от композициите към трета песен, изобразяваща два тъмни силуета на мъж и жена на преден план. Позицията и разположението на фигурите напомнят за известното платно "Вечерня" от Жан-Франсоа Миле. Въпреки деформацията на телата в интерпретацията на Дали ясно се различават образите на селяните, спрели своята тежка оран за следобедна молитва.
Всички творби от изложбата, която съвпада с третия рожден ден на галерията, са предназначени за продажба. 
Илюстрация на Дали към "Любовите на Касандра"
Галерия за модерно изкуство
Илюстрация на Дали към "Любовите на Касандра"