Емил Табаков, диригент: Професията ни не е на почит, нито пък тежкият труд зад нея

Емил Табаков, диригент: Професията ни не е на почит, нито пък тежкият труд зад нея

Емил Табаков
НДК
Емил Табаков
Осем са оставащите събития от програмата на Новогодишния фестивал на НДК, обединени под надслова "Декември в ноти": концерт на тенора Хосе Карерас (10.12) – един от най-красивите гласове на планетата, "Кармен от Факултето" (12.12) – спектакъл на Нешка Робева за нравите и традициите на най-големите етноси у нас, дебют в България на Виенския Моцартов Оркестър (14.12) – знаменитите перукирани и костюмирани експерти по Амадеус, изпълнение на фламенко-звездата Конча Буйка (18.12) – с разнообразния й многожанров репертоар, на Детския хор на БНР (22.12) – ангелите ще пеят за Коледа, ръководени от Христо Недялков и първоянуарският Новогодишен концерт – весела многонационална музика "Пътешествие по Дунава" с диригент Емил Табаков. Интернационалната фотоизложба "Пътешествие по Дунава" ще съпътства целия фестивал, а Панаирът на книгата е само от 04 до 09.12.2012.
"Дневник" разговаря с маестро Емил Табаков, някогашен художествен ръководител на Новогодишния фестивал на НДК и традиционен диригент на заключителния Новогодишен концерт "във виенски стил".
Досега е имало 25 Новогодишни фестивала в НДК и само 24 Новогодишни концерта по виенски образец с едно прекъсване миналата година. Поздравления, че възстановихте концерта.
- Ето това е най-важното според мен: че Новогодишният концерт ще го има. Защото имаше прекъсване на тази традиция и миналата година не се знаеше как ще се развият нещата при новия екип на НДК. При това за първи път с участието на Симфоничния оркестър на Българското национално радио. Този концерт досега винаги беше поверяван на сборен фестивален оркестър, или на Софийската, или на Пловдивската филхармония.
Интересна е идеята на концерта "Пътешествие по Дунава", пояснете я моля.
- Доколкото ми е известно за България такава конструкция на концерт е новост. Интересно е, но не е лесно – как да изнамериш подходящите произведения от държавите с по-непознати композиторски школи, как да им изнамериш нотите като ги откриеш и харесаш на запис, да речем.
Мислех, че държавите по Дунава са по-малко, а пък те излязоха повечко - 10. На първо време се спрях на държавите, които са ми познати като музика – Германия, Австрия, Унгария, Румъния и България. В момента полагаме усилия да открием нещичко сръбско и нещичко хърватско. Другата седмица имам концерт в Белград и мисля, че ще се оправям на място.
При композитора Франц Лехар се изхитрихме - той е роден в Комарно, Словакия, та ще е представител хем на Австрия, хем на Словакия с нейната малко известна музикална култура. И тъй от 10-те крайдунавски държави няма да успеем да представим с музика само Молдавия и Украйна.
Като ръководител на музикалните състави на БНР много се радвам и на традиционното предколедно участие на Детския радиохор – концертът им на 22.12.2012 вече е разпродаден изцяло. Ето как БНР стана достоен партньор на НДК за този фестивал.
За виенските новогодишни концерти е обичайно водеща роля да се възлага на концертмайстора - най-първата сред всички първи цигулки. Ще следвате ли този модел на 01.01.2013 г.?
- Не мога още да кажа кой ще е концертмайсторът на тази дата. Днес в радиото имаме конкурс за концертмайстор – наистина в момента у нас има проблем с тях. Не ми се говори за това. Това е изключително важна, основна престижна позиция, а имаме трима кандидати...
Само трима кандидати? Какво става с отличната българска цигулкова школа, дала на света концертмайстори като Албена Данаилова, Васко Василев, Веско Пантелеев Ешкенази, Николай Минчев и толкова още? Това дава ли някакви основания за заключения за цигулковата ни школа днес?
- Ами ето - хората са по чужбина, не желаят много да се връщат в България. А школата в никакъв случай не е това, което беше когато учехме ние. Много малко са кандидатите да учат музика – както в Музикалните училища, така и в Академията. Професията ни не е на почит, никой не я уважава, нито пък тежкия труд зад нея. Хората мислят, че всеки си свири и си пее само така, за удоволствие. Оркестърът си свири, диригентите си махат след него нещо там... От друга страна станахме повърхностни във всички области, не само в музиката. Гледаме как по-лесно да мине всичко.
Имате диригентски контрапункт миналата и тази седмица в концертите на радиооркестъра, силен сезон започнахте със своя оркестър.
- Концертът от миналата седмица беше неоспорим – с Георги Димитров, известен музикант, знаещ, честен към музиката и отговорен, един от малкото останали сериозни диригенти като задълбочено отношение към работата.
Нарочно поканих и младия диригент Росен Гергов, който се изявява по доста места по света, с доста добри отзиви. Интересен е. От новото поколение е, които изпращат мейли на всеки и канят за всяка своя изява, все едно къде и какво – така поддържат известността си. По наше време нямаше такова нещо. Нещо си работиш някъде – кой видял, кой не видял... Ние от старата генерация си пробивахме път с много любов и усърдие, с много учение и трудолюбие – тук в нашата родина. Където кариера не може да се направи – колкото и да си добър, прекрасен да си!