Кунгфу епос открива 63-ото "Берлинале" тази вечер

Кунгфу епос открива 63-ото "Берлинале" тази вечер

Кадър от The Grandmaster
Организаторите
Кадър от The Grandmaster
В грандиозно събитие ще се превърне официалното откриване на 63-ото издание на филмовия фестивал "Берлинале" (7 - 17 февруари), когато ще бъде показан уникалният кунгфу епос на Уон Карвай The Grandmaster. Още повече че ухажваният от най-големите световни филмови фестивали китайски режисьор завърши постпродукцията на филма си едва преди месец.
Директорът на "Берлинале" Дитер Кослик покани Карвай и за председател на международно жури заради "уникалното творчество на един от най-големите режисьори на световното кино, наситено с впечатляваща поезия", а също и за да се продължи традицията: "Берлинале - витрина на китайското кино".
Рекламни плакати на 63-ото изданието на Берлинале (7 - 17 февруари)
Рекламни плакати на 63-ото изданието на Берлинале (7 - 17 февруари)
Кослик има основание да бъде доволен, тъй като конкуренти на немския фестивал чакаха над три години именитият режисьор да приключи сагата за гения на източните бойни изкуства Ип Ман, но не можаха да се сдобият с нея. В крайна сметка многоочакваният филм за невероятния боец, роден преди краха на последната династия на огромната източна империя и живял след бурните революционни събития от началото на миналия век, ще бъда видяна най-напред от берлинската публика.
Уон Карвай работи над идеята за кунгфу филм "като никой друг" близо десет години, като шест от тях посвещава на събирането на архивни фотографии, документи за семейството на Ман и огромен брой интервюта.
Първоначалното му желание е да се насочи към изгнаническия период от живота на героя си, който след пристигането на японски войски в родния му град и последвалото разоряване на семейството му напуска Китай и се заселва в Хонконг. Постепенно идеята се развива и режисьорът решава да преориентира филма си и да го превърне в портрет на епохата между 1911 и 1949 г., наричана още златната ера на китайското кунгфу.
Предвождан от изтъкнати специалисти по бойни изкуства, Карвай прекарва в пътувания три години и посещава девет града в Китай и Тайланд. Така се появява документалният му филм "Пътят на великия майстор", подсказващ, че целта на игралния ще бъде "мощното присъствие на кунгфу в колективната памет на китайския народ".
На по-късен етап режисьорът ангажира актьори, съгласни да се отдадат на уморителни тренировки. За тази част от работата си Карвай казва: "Те не само трябваше да отговарят на ролите си, трябваше да бъдат и много смели."
Статуетката Берлинската мечка очаква своите получатели през 2013 г.
Статуетката Берлинската мечка очаква своите получатели през 2013 г.
Изпълнителят на главната роля, звездата на азиатското кино Тони Леунг споделя: "Тъй като героят ми е бил учител на Брус Лий, Карвай искаше от мен да чета книги за тях. Искаше да натрупам знания за психиката на тези мъже. Не разчиташе на "документално" отразяване. Търсеше идеалния, безпогрешния Ип Ман. Никога във филм на Карвай не бях играл толкова положителен герой!"
За да отговори на всички изисквания на режисьора, Тони Леунг тренира всеки ден в продължение на четири години. Дори успява да счупи ръката си два пъти. Признава, че едва след преживяното по време на подготовката и снимките на филма, успява да вникне във философията на кунгфу: "Целта не е да обезвредиш противника. Целта не е и да го победиш. Целта е да отвориш съзнанието си. От едно ниво нататък изпитваш желание да влезеш в хармония с човека срещу теб. Колкото повече изучавах кунгфу, толкова повече се опиянявах от него." 
Суперпродукцията, която и по думите на режисьора се опитва да вникне в определението на кунгфу, дадено от самия Ип Ман, а именно: "Две думи. Хоризонтално и вертикално. Правиш грешка – отиваш в хоризонталното. Оставаш последният изправен - печелиш!" вече се лансира като перфеционистки и новаторски филм. Както за режисьора, така и за жанра. 
Заедно с азиатските звезди на червения килим в Берлин се очаква да стъпят още Джейн Фонда, Изабела Роселини, Вим Вендерс и много други световни знаменитости.