Ретроспекция в "Тейт модърн" представя майстора на имитиации на комикси Рой Лихтенщайн

Ретроспекция в "Тейт модърн" представя майстора на имитиации на комикси Рой Лихтенщайн

Работник позира пред творбата на Рой Лихтенщайн от 1963 г. Whaam!
Reuters
Работник позира пред творбата на Рой Лихтенщайн от 1963 г. Whaam!
За Рой Лихтенщайн e добре, че е прекалено известен на обществото, вместо да е тотално непознат. Всички го свързват с огромните му адаптации на комикс анимациите. Толкова е известен, че сега в лондонския "Тейт модърн" се открива и голяма ретроспективна изложба с негови творби.
Известни негови картини със заглавия като Whaam! и Drowning Girl са в центъра на експозицията, която обаче се опитва междувременно да покаже и как Лихтенщайн стига до мястото, което заема днес, и какви са последователните му стъпки в развитието му като артист, пише "Ройтерс".
Много по-малко разпознаваем е вдъхновеният от Китай пейзаж например, както и огледалните му серии или пък черно-белите творби с ежедневни предмети като гума, топка и настолен календар.
Вдовицата на Лихтенщайн - Дороти, е в Лондон с цел да подпомогне рекламирането на представянето, което включва 125 произведения. Тя споделя, че той никога не се е главозамайвал от успеха си отчасти защото той го застига, когато е в края на 30-те си години.
"Той обичаше да се шегува, че някой ще дойде и ще го разтърси, а той ще остане в инвалидна количка в старчески дом... и те ще му казват, че е време да си пие лекарството", разказва тя пред малка група репортери след представянето на изложбата пред медиите.
"Мисля, че той я понасяше леко, защото според мен смяташе, че славата можеше да бъде нещо капризно и често бе капризна", допълва тя.
Дороти се омъжва за художника през 1968 г. Той умира през 1997 на 73 години. Оттогава насам славата му расте все повече с годините, като негови платна като Sleeping Girl достигат доста високи суми на търговете. Въпросната картина бе купена преди няколко години за $45 млн. на търг, организиран от Sotheby's.
Работник позира пред творбата на Рой Лихтенщайн от 1963 г. Whaam!
Reuters
Работник позира пред творбата на Рой Лихтенщайн от 1963 г. Whaam!
За много от онези, които считат комиските за висша форма на изкуството, вероятно е изненадващо да разберат, че самият Лихтенщайн не е чел такива като дете.
"Разбира се, неговите деца, момчетата имаха комикси - военни герои и всичко, така че в тях според мен той откри страхотна възможност за въображение", обяснява още Дороти и допълва, че художникът е бил привлечен най-вече от героичната история и как красивото момиче винаги се влюбва или остава с разбито сърце.
Тези иронични изображения на идеализирана красота и бляскаво насилие идват предимно от началото и средата на 60-те години, малко след като той прекъсва своя абстрактен експресионизъм и се обръща към въображението на масовата култура, включваща комикси и реклама.
Превратната точка идва през 1961 г. с Look Mickey, включена също в изложбата на "Тейт модърн". Тогава Лихтенщайн за първи път копира анимационен герой. На възраст е вече между 37 и 38 години.
Тази картина, както и изложбата в галерията на Лео Кастели на следващата година го превръщат в една от централните фигури на американския попарт, но също така разделят критиката и обществото.
Според Дороти част от внушението на комикс изображенията на Лихтенщайн се дължи и на тяхната популярност. "Когато Рой и други художници от това време навлязоха на тази сцена, хората се чувстваха наистина облекчени от това, че могат да разпознаят изображението, след като бяха се мъчили в дълбините на абстрактния експресионизъм" казва тя, допълвайки, че творбите на Лихтенщайн въпреки това също могат да бъдат разглеждани като абстрактни.
Един от неговите методи - запазена марка, които се отличават, докато човек разглежда изложбата и творбите му между 50-те и 60-те години, са рисуваните на ръка точки, които покриват голяма част от платната му в контраст с черни контури и ярки цветове.
Работник позира пред творбата на Рой Лихтенщайн от 1963 г. Whaam!
Reuters
Работник позира пред творбата на Рой Лихтенщайн от 1963 г. Whaam!
Те могат да се видят както в комикс изображенията, така и в картините на пейзажи и морски гледки, адаптации на известни творби на други художници от 20-и век, на голи тела или китайските му картини.
През цялата си кариера Лихтенщайн е в диалог с други художници - от древните китайци до някои от най-великите импресионисти, кубисти и сюрреалисти.
Според информацията на "Тейт" той смятал Пикасо за най-великия творец на 20-и век. В изложбата е включена Femme d'Alger от 1963, която е преработка на серията на Пикасо The Women of Algiers.
В своите интерпретации на картините Rouen Cathedral на Клод Моне точките на Лихтенщайн остават толкова явни и известни, че засенчват самото изображение.
"Нещата, които на пръв поглед съм пародирал, са всъщност нещата, на които се възхищавам", казва самият Лихтенщайн за подобни свои творби.
Изложбата "Лихтенщайн: Ретроспекция" продължава от 21 февруари до 27 май. Входът за нея е 14 паунда. Преди това е гостувала в Института за изкуство на Чикаго, както и в Националната галерия за изкуство на Вашингтон.